RolfStuchly 0 Postad 20 Februari , 2023 Jag får larm om överhettning (ihållande larm och varvtalsmaximering) och går "normalt" (=larmar inte) på lägre varv (typ 5-6 knop). Båten är lite körd och ligger i i vinter och larmet har uppstått nu (inga problem i somras). Vilken väg att gå för att felsöka och åtgärda? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 901 Postad 20 Februari , 2023 1 timme sedan skrev RolfStuchly: Jag får larm om överhettning (ihållande larm och varvtalsmaximering) och går "normalt" (=larmar inte) på lägre varv (typ 5-6 knop). Båten är lite körd och ligger i i vinter och larmet har uppstått nu (inga problem i somras). Vilken väg att gå för att felsöka och åtgärda? En rätt enkel åtgärd som inte kräver så mycket rivande är att kolla temperaturgivaren. Bara för att motordatorn får uppgift om för hög temperatur så behöver det ju inte vara så. Om motorn stått nere i vattnet under vintern så kan det ha växt havstulpaner eller liknande i vattenintaget som stryper kylvattenflödet. Å så kan det naturligtvis vara impellern som tappat blad... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 21 Februari , 2023 Har du skvallerstråle? Att den kyler bättre på lågvarv indikerar antingen dålig impeller alt poppet valve som fastnat i stängt läge (du skriver inte årsmodell eller om det är carb/dfi, men de flesta har). Tempgivare är inte så vanligt fel och iom att maskinen går varmare på lågvarv borde den larma då (om den larmar för tidigt dvs). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Niklas-ES 40 Postad 22 Februari , 2023 Ja, svallerstrålen känns intressant. har vid några tillfällen varit med om det knappt kommit någon svallerstråle när det är kallt, men släppt efter tag. misstänker ispropp. På en annan båt så var impellern dålig, men larmade vid låga varv, men inte vid högre. misstänker det blev bättre kylning med varven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Craycoat 130 Postad 5 Mars , 2023 (redigerade) 2023-02-22 vid 14:27 skrev Niklas-ES: Ja, svallerstrålen känns intressant. har vid några tillfällen varit med om det knappt kommit någon svallerstråle när det är kallt, men släppt efter tag. misstänker ispropp. På en annan båt så var impellern dålig, men larmade vid låga varv, men inte vid högre. misstänker det blev bättre kylning med varven. Jag skulle också gissa på kortslutning i tempgivaren alternativt för hög laddningsspänning. Kolla vad du har för motstånd i tempgivaren vid vanlig utomhustemperatur. Redigerad 5 Mars , 2023 av Craycoat Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser