Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
HavsBjorn

Återanvända diesel - är jag dumsnål?

Rekommendera Poster

Plastkoppen (skålen) till mitt förfilter fick en spricka vid senaste vinterkonserveringen, som resulterade i att ca 160 liter diesel läckte ut i motortråget och kölsvinet under december månad.

Jag har nu samlat upp all diesel i 20 litersdunkar och låtit dem stå ett par veckor så sediment lagt sig på botten.

Har nu filtrerat över de övre 15 litrarna i dunkarna med vattenseparator, https://ph.parker.com/se/en/fuel-filter-funnel, och dubbla kaffefilter samt spetsat med lite extra Bio-protect (https://www.seasea.se/motortillbehör/olja-fett-vätska/bränslestabilisator/bränsletillsats-diesel-bio-protect-2).

 

Den filtrerade dieseln har nu inga synliga slaggprodukter i botten av dunkarna, men är heller inte klar så man ser botten uppifrån (vet inte om det ska vara det).

Med en ficklampa som lyser upp botten kan jag dock se att inget slagg samlats där.

 

Är jag dumsnål som försöker rädda en del av dieseln och bara kommer att skapa mig bekymmer längre fram i form av motorproblem?

Om vatten och olja är upplöst med dieseln, kan det skapa problem annat än att det ev. ger en lägre effekt?

Är diesel normalt klar och jag fått med slagg trots min filtrering? Kan mina försök här sätta igen insprutningen?

 

Motorn är en KAD42.

 

Jag förstår att det finns inga "rätta svar" här, utan är mest intresserad av vad alla fantastiska människor med sina kunskaper har för åsikter runtomkring detta i detta forum..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade det varit jag som råkat ut för det hade jag väntat några veckor, sedan tankat tillbaka allt utom sista 4-5 cm i dunkarna. 
Det sista hade jag kasserat. 

  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enig med Peter_K.

Men kan tillägga att jag inte är någon expert på detta och vet inte om det är rätt eller fel, men så hade jag oxå gjort.

 

Låter du den bara stå ytterligare en  längre period (ett antal veckor) så kommer ev. Kvarvarande vatten och orenheter settla sig i botten. Så med två sånna operationer och lämna sista slurken så skulle jag utan tvekan återanvända den.

Redigerad av Boanjohan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ren diesel är klar som vatten, så nåt är definitivt kvar som grumlar.
Men som de andra säger, om det får stå orört så separerar det mesta av vattnet ut och lägger sig i botten. Vatten har högre densitet än diesel och blandar sig i mycket liten grad, bråkdelar av promille, men små droppar kan hålla sig i suspension länge, så låt det gå flera veckor. Eventuella partiklar fälls också ut i så fall. Dekantera sen dieseln försiktigt över till en ren behållare så det inte blir virvelrörelser, och lämna nedersta 5-10 procenten.

Det som är kvar efter det kommer finfiltret i motorn att ta hand om.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev HavsBjorn:

Låter bra. Det känns tryggt att fler hade haft samma idé. 

Tack! :)

Dieseln är dyr, tänk på miljön och återanvändning av både det ena och det andra förespråkas ju, så du gör rätt!

Du har ju gott om tid på dig att får diesel och oönskade tillsatser att sedimentera, så gör som så att du ställer behållaren med dieseln högt, och hävertar över diesel till annat kärl som då står lägre, med sugslangen några cm från botten så att du inte suger med det "oönskade".

Klart du kan göra tvärt om också, ha slangen i botten och suga upp skräpet tills det kommer ren diesel ur sugslangen.

Det går att filtrera diesel i vanliga Melittafilter, men det tar rätt lång tid.

Och då om du använder en enkel hävert... diesel smakar inte gott (jag vet).

Både på Biltema och i zoobutikerna finns det hävertslangar med en enkel pump, så att man får igång flödet utan att behöva sätta munnen till.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har återanvänt diesel efter tankrengöring. Dieseln var visserligen inte nere i motortråget och vände så risken var kanske lite mindre vid min återanvändning.

 

Jag stoppade ner sugslangen till oljebytardunken i tanken och sög ur all diesel inklusive dieselbakterier och annat (troligen både lite vatten och småskräp som följt med vid tankning) som fanns i botten av tanken. Jag hade redan innan övergått till att enbart tanka diesel utan RME men befintliga dieselbakterier finna ju kvar. Dunken tappades över till jeepdunk via ett par lager hushållspapper i en tratt. När jag var nöjd med tankstädningen så hälldes jeepdunksinnehållet tillbaka i tanken via tratt med hushållspapper. Vid andra filtreringen var det obetydligt med skräp kvar i hushållspappersfiltret.

 

Eventuellt kvarvarande vatten o småskräp tas ju omhand av ordinarie bränslereningssystem så det var inget jag oroade mig för. Det är inte ovanligt att det kommer med lite vatten från båtmackens cistern vid tankning så det är i alla fall viktigt att ha och hålla koll på de ordinarie filterna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi verkar alla vara rörande överens här.

Exakt den häverten inköptes för detta ändamål, Georg.

Jag låter de filtrerade dunkarna stå några veckor och tar ev en vända till med filtrering.

Racor-tratten som stoppar rena vattenmolekyler bör ta lite av slagg också.

Har ju även alternativet att tanka tillbaka dunkarna i två omgångar och varje gång blanda ut med ny färsk diesel.. men jag ser samtidigt gärna att jag bränner av det här så fort som möjligt.

 

Kan som kuriosa nämna att melittafilter filtrerar ca 2,5 dl per minut. Så 15 liter tar 1 timma. 😀 

 

Tack allihop!

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag rensade dieseltanken i somras filtrerade jag tillbaks allt genom en tjockare disktrasa (sån som är lite skumgummiaktig och 2-3 mm tjock) som låg över hålet i en större tratt med nätbarriär för hålet. I mitt fall handlade det om gegga från saker som växt i tanken, och inte vatten eller smutspartiklar, men det gick i alla fall snabbt att filtrera och dieseln såg ren och fin ut på andra sidan disktrasan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I sådana här situationer är det en klar fördel med diesel. Tänk dig lika mycket bensin! 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du en dieselbil så kör den på bränslet.

Är troligen inga problem alls men skulle filter sättas igen eller om det är kvar vatten i bränslet är konsekvensen mindre på en bil.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Några frågor jag hade ställt mig:

 

1) Kan jag själv meka med motorn om något går fel och vad kan gå fel?

2) Om inte, vad kan det tänkas kosta att få fixat?

3) Vad kostar 160 liter diesel?

4) Vad kostar en utbytesmotor?

 

Jag har inga svar på ovan, bara en grund till riskbedömning. Jag lämnar nämligen allt till meken så är ingen bra kunskapskälla. Dock i mitt fall - minsta misstanke om skitigt bränsle hade fått mig att skaka av obehag att hälla tillbaka det i tanken. Även efter en egen filtrering.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Utan att känna till personens mekar-kunskaper, så skall jag försöka svara på frågorna.
 

1) Kan jag själv meka med motorn om något går fel och vad kan gå fel?
Igensatta filter, motorn stannar.

 

2) Om inte, vad kan det tänkas kosta att få fixat?
Rengöring och byte filter. Kan man själv, några hundralappar. Måste man ringa en kille samt få båten bogserad till verkstad, några tusenlappar.

 

3) Vad kostar 160 liter diesel?
160 x 20 kr = 3 200 kr

 

4) Vad kostar en utbytesmotor?
Rätt mycket, men jag har svårt att se kopplingen här. Men tror man att man måste byta en hel motor pga lite skräp i dieseln förstår jag också bättre frågorna ovan 🙂

  • Gilla 2
  • Haha 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag hade diesel problem första gången 2017 hade jag samma frågeställning. Jag var lite feg, så jag sålde dieseln (150 liter typ) till en bonde i trakten som använde den i värmepanna. Dieseln var dessutom grön (sedan förra ägaren), så det var skönt att bli av med den.

 

Jag har haft mycket problem med smutsig diesel, mest igensatta banjokopplingar (90 graders). Jag får en hel del i Racorfiltret nu när jag tagit bort alla 90graders kopplingar. Jag har ingen möjlighet att komma åt tanken och dess manlucka, men gjorde en liten titt-lucka. Ganska mycket dieselbakterier. Jag sköljde bort dom med 10 liter T-sprit.

Några år har jag tankat HVO100 på mack i 25 liters transparenta dunkar. Det kommer lite smuts även från macken. Mestadels (och sedan förra årets reduktionsplikt i Sverige) tankar jag bara i Danmark (Shell GTL - syntetisk diesel gjord på naturgas).

Återkommande har jag dieselbakterier ändå, även om HVO100 och GTL inte ska ge bakterietillväxt. Använt Grotamar, utom nu när jag kör syntetiskt diesel. Jag har inte haft marin diesel eller vanlig mackdiesel i båten på 3-4 år.

 

En gång om året, när bränslenivån är låg (under 100 liter), pumpar jag ut dieseln genom Racorfiltret i mina rengjorda dunkar. Innan jag pumpar ut, kör jag båten i hög sjö för att smutsen ska lossna i tanken. Sen häller jag på det igen. Jag köpte en liten elektrisk pump av Ali.

 

Dieseln som passerat Racorfiltrets 10my är att betrakta som ren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle återanvända all diesel utom den sista bottensatsen (om det blir någon).

Fyll på någon dieseltillsats som "tar bort" vattnet innan du fyller tillbaks dieseln i tanken så blandas allt bra.

Ta med ett extra förfilter, det bör man alltid ha med, så är det ju bara att byta filter om det sätts igen.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Peter_K:

3) Vad kostar 160 liter diesel?
160 x 20 kr = 3 200 kr

Hur länge sedan tankade du. 😁

Jo, jag vet att du använder väldigt lite diesel, men 20:- kr/l känns som länge sedan, fast det är nog bara ett år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev Mackey:

Hur länge sedan tankade du. 😁

Jo, jag vet att du använder väldigt lite diesel, men 20:- kr/l känns som länge sedan, fast det är nog bara ett år sedan.

Jag betalde 29,99 kr/l i somras på båtmacken, men bilen tankade jag förra veckan för typ 22 kr/l. Men-men, det är bara egt exempel Helge. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
4 timmar sedan skrev Peter_K:

Utan att känna till personens mekar-kunskaper, så skall jag försöka svara på frågorna.
 

1) Kan jag själv meka med motorn om något går fel och vad kan gå fel?
Igensatta filter, motorn stannar.

 

2) Om inte, vad kan det tänkas kosta att få fixat?
Rengöring och byte filter. Kan man själv, några hundralappar. Måste man ringa en kille samt få båten bogserad till verkstad, några tusenlappar.

 

3) Vad kostar 160 liter diesel?
160 x 20 kr = 3 200 kr

 

4) Vad kostar en utbytesmotor?
Rätt mycket, men jag har svårt att se kopplingen här. Men tror man att man måste byta en hel motor pga lite skräp i dieseln förstår jag också bättre frågorna ovan 🙂

I detta fallet måste man vara riktigt superduberklandtig om man lyckas förstöra hela motorn.

 

Det värsta som kan hända är ju det @Peter_K beskriver under punkt 1.

Och det är ju klart att motorn då stannar under de mest ogynnsamma förhållandena, den dagen Mr Murphy för befälet ombord i hög sjögång med hård pålandsvind vid en ovanligt klipprik kust.

Därför byter man ju samtliga (två?) bränslefilter innan man häller i den redan omsorgsfullt filtrerade dieseln och innan man ger sig ut på säsongens första färd, men att byta filter på våren kanske alla gör iallafall?

Sedan kanske trådstartaren, för säkerhets skull, företa en stunds bryggsegling med motorn på högt tomgångsvarv sisådär i 30 minuter eller mer innan första utfärden företas.

 

Melitta... ja jag vet, jag har filtrerat diesel och andra vätskor genom sådant också, bland annat ett avkok av några malda bönor från Colombia eller om det var från Brasilien, den gången jag fick oväntat besök, då går snabbare iallafall... 

Att filtrera genom en disktrasa... tja det kanske funkar, på diesel då. Tack för tipset!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Georg-Ohm

Som Thomas Vikhög förklarat så hade jag ordnat en billig pump och kört igenom Racor 500 filtret med 10µm insats.

Ner i rent kärl. Ställt ett par dagar, syna efter botten avlagringar . 

Till Tomas Vikhög: Tankade några gånger på Lynetten(DK) med OK:s "naturgasdiesel" i vår gamla båt (AD41B) .

Fick trots nya spridare en alltmer ryckig gång och felsökte runt utan att finna något fel varpå en VP-tekniker informerade mig om följande ur en VP-bulletin. Efter byte av matarpump och diesel slangar gick maskinen jämt igen. Nu undviker jag syntetisk diesel framställd ur naturgas. 

 

Skärmbild 2023-02-15 001516.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev NW355:

Till Tomas Vikhög: Tankade några gånger på Lynetten(DK) med OK:s "naturgasdiesel" i vår gamla båt (AD41B) .

Fick trots nya spridare en alltmer ryckig gång och felsökte runt utan att finna något fel varpå en VP-tekniker informerade mig om följande ur en VP-bulletin. Efter byte av matarpump och diesel slangar gick maskinen jämt igen. Nu undviker jag syntetisk diesel framställd ur naturgas.

Kom du fram till vad som var problemet? Hade slangarna lösts upp eller membranet i matarpumpen?

VP-bulletinen har jag, den säger att det är ok med syntetisk diesel som uppfyller EU590. Notisen gäller slangarna, som då eventuellt kan lösas upp.

Jag hade problem 2017 med dieselbakterier och fick byta mina slangar (moderna dieselslangar) och 90-graders banjo-kopplingar som sattes igen.

 

Jag har nu kört upp 1 200 liter HVO100 och GTL med start sedan säsongen 2019 (fyra säsonger). Jag har inte upplevt något negativt. Men jag är klart nyfiken på andras erfarenhet.😉

 

HVO100 och Shell GTL innehåller 3% mer energi per kg än fossil diesel, men den har 6% lägre densitet. Det ger 2,2 % mindre energi för Shell GTL per liter, jämfört med dagens fossila diesel (se bild). Den diesel som fanns när VP utvecklade våra motorer innehöll ytterligare 1,7% energi. Så jämfört med våra ursprungliga 200 och 230 hästar, så får man med GTL idag 192 och 221 hästar. Detta eftersom våra motorer inte kompenserar för den lägre densiteten. Med ett enkelt vrid på spridarpumpen kan man kompensera detta själv, vilket en del gör. Dock så klarar jag mig bra med mina 221 hästar för att plana ut och nå 38 knop med mina 28 fot och 3 ton.

 

HVO100 har nu blivit för dyr för mig i Sverige (beroende på reduktionsplikten), så nu tankar jag bara GTL i Danmark (oftast Lynetten). Jag njuter av att den syntetiska dieseln är helt luktfri både före och efter förbränning. Jag kan sätta ned näsan i bubblet från DPE drevet - ingen rök och ingen lukt.

 

Vetenskapliga studier och tester har visat att om man tankar HVO100 minskar utsläppen även med:
• 33 % lägre nivå av fina partiklar
• 9 % mindre kväveoxider (NOx)
• 30 % mindre kolväten (HC)
• 24 % mindre kolmonoxid (CO)
• Reducerade nivåer av polyaromatiska kolväten,

Diesel_GTL_HVO100.PNG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tomas

Bytte matarpumpen på AD41B samt framlednings slangarna mellan tank och förfilter och till matarpumpen. Blev delvis rostfria rör.

Vi undersökte aldrig pumpen men slangarna var kletiga invändigt (klippte av sugslangen) och jag minns att svart klet satte sig i turbinen och grovfiltret.

Dieseltanken var ren och samtliga spridare utbytta när detta uppstod.

 

Kör idag med dubbla KAD44, 30+ knop med 35,5 fots NW och undviker Naturgasdieseln,

 

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...