Figge7 4 Postad 13 November , 2022 (redigerade) Hejsan, min Evinrude Etec G1 200HO (2013) överhettar vid lägre farter. Tycker mig se/förstå att det är kring 1000-2000 varv. Vilket är ca 6-12 knop med min båt. Tempen ligger ok vid tomgång och ilagd växel och med högre varvtal kommer tempen ned fint till runt 55 grader. Men som sagt i lägre varv (men inte tomgång som ligger på ca 500 carv) så går tempen upp och även utlöst SAFE mode. Någon som haft liknande problem eller var jag borde börja titta? Motorn har ny impeller och stora servicen precis gjord. Där temostater skall vara bytta. Jag har ingen direkt anledning att misstro firman som jag köpte motorn utav och som gjort servicen innan. Mvh Fredrik Redigerad 13 November , 2022 av Figge7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 13 November , 2022 En ny termostat som plockas upp ur originalförpackning, monteras troligen direkt utan att man kollar vid vilket temperatur den verkligen öppnar. Alltså man liter på att den öppnar vid angiven temperatur. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 13 November , 2022 2 hours ago, Hybro said: En ny termostat som plockas upp ur originalförpackning, monteras troligen direkt utan att man kollar vid vilket temperatur den verkligen öppnar. Alltså man liter på att den öppnar vid angiven temperatur. Tack, den tar jag med mig i vidare dialog. Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 14 November , 2022 Om tempen kommer ner till rätt nivå vid högre varvtal så är det inget fel på termostaten. Jag skulle reklamera servicen och be dom se över motorn. Misstag kan ske och något kan ha blivit fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 14 November , 2022 5 hours ago, Alanningen said: Om tempen kommer ner till rätt nivå vid högre varvtal så är det inget fel på termostaten. Jag skulle reklamera servicen och be dom se över motorn. Misstag kan ske och något kan ha blivit fel. Tack, pratade med firman idag strax efter (dom ringde upp mig för att kolla hur det gått!). Dom sa ungefär samma som du. Nu får jag väl hoppas att vår dialog fortsätter på ett bra sätt så ska det säker lösa sig. Mvh Fredrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 November , 2022 Ofta (men inte alltid) har utombordare en bypass i form av en s.k. popet valve. Denna tar över kylningen vid högre varv. Funkar denna men inte termostaten blir symptomen som beskrivs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 151 Postad 14 November , 2022 (redigerade) Är det inte så då att Poppet valv leder ut kylvatten vid låga varv? Tror mig läst det på forumet tidigare. Men jag kan ha fel... Redigerad 14 November , 2022 av Hybro 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 14 November , 2022 Poppet Valven verkar absolut kunna vara boven i dramat. Försökt googla och förstå men inte helt lätt kan jag säga eftersom den verkar ha lite olika funktion beroende på motor. Jag gissar mig fram (teorin får jag ta med mekanikern så får jag se vart det leder). Hursom Evinrude V6 som jag har verkar vilja ha termostaten stängd vid låga tomgångsvarv. Kanske motverkar en "trög" Poppet Valve själva termostaten att öppna vid lite högre varv pga av trycket när inte vatten leds förbi och motorn går varm (pga att T-staten inte kan öppna). Vid ännu lite högre varv så öppnar PV, termostaten kan öppna pga lägre tryck och allt blir bra. Verkar även vara så vissa PV öppnas mekansikt vid höga varvtal. NB jag spekulerar som den lekman jag är men jag har fått värdefull info här i forumet som jag kan jobba vidare med. Tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 15 November , 2022 Popetventilen är en tryckstyrd ventil som brukar börja öppna vid ca 2000 rpm. Tar man bort den så kan motorn överkylas, men det finns också en risk att vattnet inte passerar i alla kanaler och därför lokalt överhettas. Men, som sagt alla motorer har inte en popet och Evinrude Etec G1 200HO (2013) går inte att identifiera i reservdelslistorna på www.boats.net, så jag kan inte kolla heller. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 16 November , 2022 On 11/15/2022 at 7:10 AM, guestsson said: Popetventilen är en tryckstyrd ventil som brukar börja öppna vid ca 2000 rpm. Tar man bort den så kan motorn överkylas, men det finns också en risk att vattnet inte passerar i alla kanaler och därför lokalt överhettas. Men, som sagt alla motorer har inte en popet och Evinrude Etec G1 200HO (2013) går inte att identifiera i reservdelslistorna på www.boats.net, så jag kan inte kolla heller. Jag har hittat att man säljer Utblåsningsventil/PV till 200 G1 3,3l som jag har. Så jag går på det spåret som du pekar mot. Så får vi se vart det bär. Tack Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 16 November , 2022 I denna tråd diskuteras samma problem som du har. Antar att det är PRV du byter. Läs gärna tråden då problemet kan tydligen kvarstå även efter byte, men går att fixa. https://www.etecownersgroup.com/post/etec-g1-200-ho-overheating-12399023?trail=15 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 16 November , 2022 46 minutes ago, guestsson said: I denna tråd diskuteras samma problem som du har. Antar att det är PRV du byter. Läs gärna tråden då problemet kan tydligen kvarstå även efter byte, men går att fixa. https://www.etecownersgroup.com/post/etec-g1-200-ho-overheating-12399023?trail=15 Fantastiskt, tack. Mycket matnyttigt där! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 17 November , 2022 Etec 200 HO Gen 1 är en underbar motor med grymt ljud! Vad är det för båt du har den på? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 18 November , 2022 On 11/17/2022 at 7:08 AM, Alanningen said: Etec 200 HO Gen 1 är en underbar motor med grymt ljud! Vad är det för båt du har den på? Verkligen, även om jag bara hunnit med två turer iår med just den motorn. Monteringen av den är en helt egen historia 🙂 Jag har en Örnvik 690 Cobra (ca1989-90). Gillar den båten mycket för sin enkelhet och stora utrymmen att röra sig på. Även nyttjat den främre ytan till att lägga ett lite soldäck. Inte riktigt hunnit testa klart vilken propeller som blir bäst än men det får bli nästa säsong misstänker jag. Måste bara få ordning på tempen... Bilden från förra helgen 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Alanningen 200 Postad 22 November , 2022 On 11/18/2022 at 6:24 PM, Figge7 said: Verkligen, även om jag bara hunnit med två turer iår med just den motorn. Monteringen av den är en helt egen historia 🙂 Jag har en Örnvik 690 Cobra (ca1989-90). Gillar den båten mycket för sin enkelhet och stora utrymmen att röra sig på. Även nyttjat den främre ytan till att lägga ett lite soldäck. Inte riktigt hunnit testa klart vilken propeller som blir bäst än men det får bli nästa säsong misstänker jag. Måste bara få ordning på tempen... Bilden från förra helgen 🙂 Jag körde en Viper prop på min Etec och gillade den skarpt! Mycket bra grepp, hög fart och väldigt bra noslyft på båten. Min bror har en Etec 150 HO på sin Buster och han kör en Raker HO som han är väldigt nöjd med. Jag har idag en Mercury 150 ProXS på min Buster och skulle gärna hitta en Viper med löst nav som jag fick på Mercuryn. Bästa proppen jag testat, åtminstone på Buster. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 24 November , 2022 On 11/22/2022 at 7:29 AM, Alanningen said: Jag körde en Viper prop på min Etec och gillade den skarpt! Mycket bra grepp, hög fart och väldigt bra noslyft på båten. Min bror har en Etec 150 HO på sin Buster och han kör en Raker HO som han är väldigt nöjd med. Jag har idag en Mercury 150 ProXS på min Buster och skulle gärna hitta en Viper med löst nav som jag fick på Mercuryn. Bästa proppen jag testat, åtminstone på Buster. VIper har jag hört gott om utan att ha testat själv. Jag han testa dom två propparna jag hade iaf. Dels en RakerII (förgångaren till HO tror jag) 22" fick WOT 5100 varv och 40 knop (kunde nog trimmat ut lite mer). Med Michigan Ballistic 19" WOT 5700 och 44 knop. Så kanske man borde testa en Viper på 20 alt 21"? Är kanske inte ute efter toppfart utan bra bottendrag och hyfsad ekonomi i marchfart (om det går att kombinera) och lite mer noslyft skulle inte vara fel. Så Viper då kanske 🙂 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Figge7 4 Postad 25 Maj Hejsan, tänker att tråden behöver en closure. Äntligen efter en allt för lång tid har nog facit kommit, eller iaf fakturan. Trasigt vattenrör (var exakt vet ej) Impeller tydligen dålig (efter stora servicen...) Men den stora boven verkar trots allt varit poppet valve där justering av trycket när den öppnas var fel. Förhoppningvis en tråd med inte enbart frågor 😀 2 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser