johan_sjobjorn 212 Postad 9 Oktober , 2022 Hejsan, Jag undrar om det finns någon på forumet som har ägt/kört Askeladden Z7 och vet hur den går i sjön? enligt uppgifter / tester har den ett ganska flackt V-skrov på runt 19 grader så jag gissar att den inte ”skär” genom sjön såsom vissa mer sportiga dc modeller från tex yamarin etc? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 9 Oktober , 2022 Jag tror att Z7 kan vara rätt lik Askeladden 635 Beetle i skrovet. Jag hade den senare några år. En trevlig praktisk båt för sin storlek. Man hitta samma finesser på Z7 och lite till. Som du säger är skrovet flackt. Den hade lite svårt att komma upp i plan med V6a och full last. Men Z7 brukar komma med en V8a så det borde inte vara några problem. En tråkig egenskap på Beeteln var att den satte sig på häcken när man svängde skarpt i hög fart. Kavitering tror det kallas. Det löstes genom att dra in drevet lite innan man svänger. Jag tror att ett par Zipwake hade gjort nytta på den båten. En reservation för egenskaperna då Z7 är något längre. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 9 Oktober , 2022 12 minuter sedan skrev anuba: Jag tror att Z7 kan vara rätt lik Askeladden 635 Beetle i skrovet. Jag hade den senare några år. En trevlig praktisk båt för sin storlek. Man hitta samma finesser på Z7 och lite till. Som du säger är skrovet flackt. Den hade lite svårt att komma upp i plan med V6a och full last. Men Z7 brukar komma med en V8a så det borde inte vara några problem. En tråkig egenskap på Beeteln var att den satte sig på häcken när man svängde skarpt i hög fart. Kavitering tror det kallas. Det löstes genom att dra in drevet lite innan man svänger. Jag tror att ett par Zipwake hade gjort nytta på den båten. En reservation för egenskaperna då Z7 är något längre. Tack det är lite motsägelsefullt när man tänker på det. För egentligen borde väl en flack bottenvinkel göra den mer lättdriven.. djupa V skrov brukar ju kräva mer kraft. kan såklart va bredden och tyngden som gör sitt. enig. Zipwake är nog helt rätt på den skutan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 12 Oktober , 2022 (redigerade) Jag vet inte riktigt hur lika Z7 och Beetle är, men jag har några års erfarenhet av den senare, med V6an. Den var trevlig och mest positiva med den är den mycket praktiska inredningen och att det är lätt att komma upp på fördäck. Fina sommardagar kunde man köra i planing utomskärs, men med mer normala vågor smällde det oacceptabelt mycket i hela båten även i ekonomifart (ca 22 knop.) Endast härdade passagerare pallade. Det är inte mycket till v-form ens halvvägs akterut. Trimplan (ett måste), motortrim förstås och tålamod var nödvändigt för att komma upp i plan. Vid snäva svängar tappade propellern greppet, man föll ur plan, och fick mödosamt arbeta upp den igen. Enligt Merc-verkstan var det inget fel på motorn. Själv tror jag att tillverkaren specat en propeller med för hög stigning – kanske för att kunna hävda att paketet kunde gå i 40 knop (måste dock även varit med tom båt på blankt vatten). De risiga sjöegenskaperna var inte mycket att göra åt men acceleration och planing och grepp i vattnet löstes över förväntan med en ny 4-bladig stålpropeller (Powertech?) med en tum lägre stigning än original alupropellern. Dessutom blev fartområdet 12-19 knop tillgängligt och planingströskeln nästan omärkbar. Lycka till, kanske Z7 är bättre, mitt råd är att pröva att köra båten på öppet hav i 7-9 m/s i 20 knop med t ex frugan som passagerare ifall du inte bara kommer att hålla dig i skyddade vatten. Redigerad 12 Oktober , 2022 av pannkaka 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 13 Oktober , 2022 15 timmar sedan skrev pannkaka: Jag vet inte riktigt hur lika Z7 och Beetle är, men jag har några års erfarenhet av den senare, med V6an. Den var trevlig och mest positiva med den är den mycket praktiska inredningen och att det är lätt att komma upp på fördäck. Fina sommardagar kunde man köra i planing utomskärs, men med mer normala vågor smällde det oacceptabelt mycket i hela båten även i ekonomifart (ca 22 knop.) Endast härdade passagerare pallade. Det är inte mycket till v-form ens halvvägs akterut. Trimplan (ett måste), motortrim förstås och tålamod var nödvändigt för att komma upp i plan. Vid snäva svängar tappade propellern greppet, man föll ur plan, och fick mödosamt arbeta upp den igen. Enligt Merc-verkstan var det inget fel på motorn. Själv tror jag att tillverkaren specat en propeller med för hög stigning – kanske för att kunna hävda att paketet kunde gå i 40 knop (måste dock även varit med tom båt på blankt vatten). De risiga sjöegenskaperna var inte mycket att göra åt men acceleration och planing och grepp i vattnet löstes över förväntan med en ny 4-bladig stålpropeller (Powertech?) med en tum lägre stigning än original alupropellern. Dessutom blev fartområdet 12-19 knop tillgängligt och planingströskeln nästan omärkbar. Lycka till, kanske Z7 är bättre, mitt råd är att pröva att köra båten på öppet hav i 7-9 m/s i 20 knop med t ex frugan som passagerare ifall du inte bara kommer att hålla dig i skyddade vatten. Tack Allt annat verkar bra förutom just det ”mesiga” skrovet. Trist.. Nån som har tips på DCs med riktiga djupa V skrov som skär genom krabb skärgårdssjö som en varm kniv ? jag vet att Nordkapp har några fina modeller men de är lite för nya / dyra för min smak. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 13 Oktober , 2022 2 timmar sedan skrev johan_sjobjorn: Tack Allt annat verkar bra förutom just det ”mesiga” skrovet. Trist.. Nån som har tips på DCs med riktiga djupa V skrov som skär genom krabb skärgårdssjö som en varm kniv ? jag vet att Nordkapp har några fina modeller men de är lite för nya / dyra för min smak. Bertram brukar vara tunga och ha djupa V-skrov, omkring 25 grader eller så. Dock brukar dom vara förhållandevis dyra att både köpa och köra pga. tyngden och djupa skrovet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 13 Oktober , 2022 4 timmar sedan skrev No_jah: Bertram brukar vara tunga och ha djupa V-skrov, omkring 25 grader eller så. Dock brukar dom vara förhållandevis dyra att både köpa och köra pga. tyngden och djupa skrovet. Dom är fina men lite väl klassiska / gamla. Önskar något av samma årgång som z7:orna. Dvs runt 2005-2010, gärna inombordare. Finns ju en mängd US båtar som har fina skrov men de saknar kapellgarage m.m. Hmm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Freez 125 Postad 13 Oktober , 2022 Har du säkert redan sett men detta test ger en bra bild av båten och dess egenskaper https://www.praktisktbatagande.se/e-tester/test-askeladden-z7 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 13 Oktober , 2022 (redigerade) Här en genomgång av några olika alternativ: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/drombatar-pa-sju-meter Ryds 23DC har 23 graders v-botten, med Regal 2250 ”kan man hålla 45 knop i de flesta väder”. Hm… Redigerad 13 Oktober , 2022 av pannkaka Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pannkaka 16 Postad 13 Oktober , 2022 Här en genomgång av några olika alternativ: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/drombatar-pa-sju-meter Ryds 23DC har 23 graders v-botten, med Regal 2250 ”kan man hålla 45 knop i de flesta väder”. Hm… Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 13 Oktober , 2022 1 timme sedan skrev pannkaka: Här en genomgång av några olika alternativ: https://www.praktisktbatagande.se/artiklar/drombatar-pa-sju-meter Ryds 23DC har 23 graders v-botten, med Regal 2250 ”kan man hålla 45 knop i de flesta väder”. Hm… 👍 Regalen får jag titta vidare på. Synd att jänkarna inte har bättre kapellösnigar men det är som det är. Aquador 23 dc har jag ägt och kan inte påstå att det var rolig att köra eller gick mjukt i krabb sjö. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
anuba 414 Postad 14 Oktober , 2022 Man kan inte bara titta på skrovvinkeln. Dessa båtar är vackertväder båtar. Askeladden är välbyggd med bra detaljer och är trevlig att bo och sitta i, vilket man ofta gör i motorbåtar. När jag jämförde min Beetle med kompisens Ryds 23 DC var alltid detaljerna bätrre på Askeladden. Men lite tråkig gång i grov skö dock. Löste problemet med att köpa en 8.5m båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan_sjobjorn 212 Postad 15 Oktober , 2022 16 timmar sedan skrev anuba: Man kan inte bara titta på skrovvinkeln. Dessa båtar är vackertväder båtar. Askeladden är välbyggd med bra detaljer och är trevlig att bo och sitta i, vilket man ofta gör i motorbåtar. När jag jämförde min Beetle med kompisens Ryds 23 DC var alltid detaljerna bätrre på Askeladden. Men lite tråkig gång i grov skö dock. Löste problemet med att köpa en 8.5m båt. Japp, det är såklart inte allt. Skrovet är viktigt för mig eftersom jag vill kunna dra på även i stökig sjö. Längden / tyngd är såklart viktig också. har spanat in Regal 2650 som har både längd , tyngd och 21 graders luftsmort skrov. Skall försöka titta närmare på en sån. Rydsen har jag sett och gillar inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 15 Oktober , 2022 Segmo 30 XL, eller som den hette tidigare Smuggler 28. Byggdes fram till 2014. En ren racer från början. Dock har den som en HT ett tak men det ser jag bara som positivt. En snarlik båt är oxå Cobra 28 som var vanlig hos Kustbevakningen. https://www.smuggler.nu/modeller-2/smuggler-30-2/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser