Gå till innehåll
lördag 14 december 2024
Georg_Ohm

Var läcker det vanligast olja på KAD43?

Rekommendera Poster

20 minuter sedan skrev 1stPeregrine:

Jag köpte nytt från Marinexpress för ett par år sedan, ser ingen större skillnad på den eller orginal men jag är ingen metallurg.

Ja jag brukar handla där, tillsynes en bra firma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Bra!

Har su något förslag var jag kan finna packningarna/ gummiringarna som finns mellan oljekylaren och distrubitionshuset?

Likväl funderar jag på hur jag sedan skall provtrycka oljekylaren utan specialverktyget.

Fullständiga packningssatser finns ju på vp, bara kika in på värmeväxlare där. Packningar o dyl brukar jag köpa original så jag vet att det är rätt material i gummit. Inget kul behöva göra om det vid läckage, om inte pirat packningarna håller måttet. Fråga 2 kan jag ej i nuläget svara på. Kanske våran Ingemar här på mg kan det, alltså @sanktanna 

Kan ta reda på det under veckan men säkerligen hinner någon annan före.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Kaustiksoda finns väl inte att köpa över disk längre? Det finn en ”propplösare” som är en ganska utspädd soda, men en sån får duga.

Jodå, det finns lite här och var. Biltema, Jula har t ex. Vill man ha större förpackningar kan man köpa från företag som säljer ingredienser för tvåtillverkning.
Men nu pratar jag om granulat, inte färdiga lösningar.

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev raol:

Jodå, det finns lite här och var. Biltema, Jula har t ex. Vill man ha större förpackningar kan man köpa från företag som säljer ingredienser för tvåtillverkning.
Men nu pratar jag om granulat, inte färdiga lösningar.

 

Eller hos välsorterade färghandlare

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
10 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Bra!

Har du något förslag var jag kan finna packningarna/ gummiringarna som finns mellan oljekylaren och distrubitionshuset?

Likväl funderar jag på hur jag sedan skall provtrycka oljekylaren utan specialverktyget.

 

SUs reservdelslager har jag ännu inte tillgång till, originaldelarna är inte tillräckligt slitna, sägs det… Diklofernak och Omeprazol är ju också en lösning…

Enklaste svar på din fråga angående provtryckning är väl att ta oljekylaren till en vp verkstad och låta de provtrycka den. Eller hur? 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev kossor:

Enklaste svar på din fråga angående provtryckning är väl att ta oljekylaren till en vp verkstad och låta de provtrycka den. Eller hur? 

Det är jag nog för snål att göra, men jag skall kolla vad det finns för grejer i bussverkstaden. 

Anaras tänkte jag att jag kan ta en gammal innerslang från bildäck, klippa till en rektangulär bit runt ventilen, sedan en bit plattjärn, med hål passande ventilen mitt för den ena öppningen, klämma ihop detta med några tvingar och sedan provtrycka försiktigt med en fotpump som har manometer.... Den där insatsen skall man ju vara försiktig med, den är ju väldigt dyr.

Men då jag inte hade vatten i oljan, eller olja i avgaserna borde ju tuberna vara hela. Eller egentligen finns det väl inget oljetryck i kylaren då motorn är kall och går på låga varv? (eftersom den var tom då jag demonterade den)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Det är jag nog för snål att göra, men jag skall kolla vad det finns för grejer i bussverkstaden. 

Anaras tänkte jag att jag kan ta en gammal innerslang från bildäck, klippa till en rektangulär bit runt ventilen, sedan en bit plattjärn, med hål passande ventilen mitt för den ena öppningen, klämma ihop detta med några tvingar och sedan provtrycka försiktigt med en fotpump som har manometer.... Den där insatsen skall man ju vara försiktig med, den är ju väldigt dyr.

Men då jag inte hade vatten i oljan, eller olja i avgaserna borde ju tuberna vara hela. Eller egentligen finns det väl inget oljetryck i kylaren då motorn är kall och går på låga varv? (eftersom den var tom då jag demonterade den)

Klart du har cirkulation i oljekylaren ständigt.  Oljan cirkulerar ju runt med oljepumpens rotation.  På samma vis arbetar ju både sjövatten kylning och cirkulation pump.  Det vanliga på kylarna är att huset som är gjort i aluminium oxiderar i gaveln och där går det hål och Oljan trycker ut i kölsvinet. Du blir då utan oljetryck och motorn skär.  Snålheten bedrar ofta visheten har någon sagt någon gång. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
34 minuter sedan skrev kossor:

Klart du har cirkulation i oljekylaren ständigt.  Oljan cirkulerar ju runt med oljepumpens rotation.  På samma vis arbetar ju både sjövatten kylning och cirkulation pump.  Det vanliga på kylarna är att huset som är gjort i aluminium oxiderar i gaveln och där går det hål och Oljan trycker ut i kölsvinet. Du blir då utan oljetryck och motorn skär.  Snålheten bedrar ofta visheten har någon sagt någon gång. 

Ok... 

Jag tänkte väl som så att ventilen i fördelningshuset öppnade vid en viss temp eller tryck, har läst om den i verkstadshanboken, men kan ha missuppfattat.

Det var just i den bakre gaveln, eller mellan denna och huset som det sipprat ut olja... kanske inte sipprat då det var rätt kladdigt på och runt sb motorfäste. Det måste undersökas, om nu huset eller gaveln är otät. Jag tror det läckte ut omkring 0,5l olja under 1 timmas gångtid, eller någonting sådant.

Det finns ju nya kompletta för nästan 16000 kronor....

Bättre i nuläget att undersöka noggrant under min skrivbordslampa med förstoringsglas i. 

Det verkar inte ha läckt ut någonting i oljekylarens bas mot fördelningshuset, där var det rent mellan anläggningsytorna, men som sagts, det var det inte runt den bakre gaveln, som kanske syns på min bild tidigare i denna tråden.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Georg_Ohm:

Ok... 

Jag tänkte väl som så att ventilen i fördelningshuset öppnade vid en viss temp eller tryck, har läst om den i verkstadshanboken, men kan ha missuppfattat.

Det var just i den bakre gaveln, eller mellan denna och huset som det sipprat ut olja... kanske inte sipprat då det var rätt kladdigt på och runt sb motorfäste. Det måste undersökas, om nu huset eller gaveln är otät. Jag tror det läckte ut omkring 0,5l olja under 1 timmas gångtid, eller någonting sådant.

Det finns ju nya kompletta för nästan 16000 kronor....

Bättre i nuläget att undersöka noggrant under min skrivbordslampa med förstoringsglas i. 

Det verkar inte ha läckt ut någonting i oljekylarens bas mot fördelningshuset, där var det rent mellan anläggningsytorna, men som sagts, det var det inte runt den bakre gaveln, som kanske syns på min bild tidigare i denna tråden.

Jag fick byta min då gaveln var så anfrätt att den var skrot. Tappade oljetrycket och all olja trycktes ut. Blev utan oljetryck.  Men de tidigare hade en lite annorlunda konstruktion än de nyare.  Vad jag kommer ihåg vill säga är nog 6-7 år sedan den byttes,  men vill minnas det var så iallafall.  Får man isär grejerna hemma så brukar minnet återkomma,  man kan inte hålla all info på hårddisken för jämnan den blir full till slut. Det mesta av oljan lär väl runnit ut då du demonterade slangar och tog isär delarna. 

 

Uppdatering enligt rephandboken finns det 3 olika varianter den senaste modellen är öppningsbar i båda ändar.

Redigerad av kossor
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ok... 

Jag tänkte väl som så att ventilen i fördelningshuset öppnade vid en viss temp eller tryck, har läst om den i verkstadshanboken, men kan ha missuppfattat.

Det var just i den bakre gaveln, eller mellan denna och huset som det sipprat ut olja... kanske inte sipprat då det var rätt kladdigt på och runt sb motorfäste. Det måste undersökas, om nu huset eller gaveln är otät. Jag tror det läckte ut omkring 0,5l olja under 1 timmas gångtid, eller någonting sådant.

Det finns ju nya kompletta för nästan 16000 kronor....

Bättre i nuläget att undersöka noggrant under min skrivbordslampa med förstoringsglas i. 

Det verkar inte ha läckt ut någonting i oljekylarens bas mot fördelningshuset, där var det rent mellan anläggningsytorna, men som sagts, det var det inte runt den bakre gaveln, som kanske syns på min bild tidigare i denna tråden.

Jag kan rekommendera Herdbergs kyl i Göteborg om du väljer att lämna in kylaren för total genomgång.

De löder om det behövs, packar om, provtrycker och målar. 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev kossor:

Jag fick byta min då gaveln var så anfrätt att den var skrot. Tappade oljetrycket och all olja trycktes ut. Blev utan oljetryck.  Men de tidigare hade en lite annorlunda konstruktion än de nyare.  Vad jag kommer ihåg vill säga är nog 6-7 år sedan den byttes,  men vill minnas det var så iallafall.  Får man isär grejerna hemma så brukar minnet återkomma,  man kan inte hålla all info på hårddisken för jämnan den blir full till slut. Det mesta av oljan lär väl runnit ut då du demonterade slangar och tog isär delarna. 

 

Uppdatering enligt rephandboken finns det 3 olika varianter den senaste modellen är öppningsbar i båda ändar.

Jag har den senare modellen av oljekylare, den med tre skruvar (i varje gavel). 
Nej, det stod ingen olja att tala om i den kylaren, den sitter ju ändå ganska högt upp på  motorblocket, det var bara några milliliter olja på botten av den.

 

Jag kollade nu genom att dra en stållinjal över anläggningytorna på både gavlarna och själva huset, det är jämt och fint. Ingen skada i godset, varken i aluminiumet eller i bronset.

15 minuter sedan skrev Makro:

Jag kan rekommendera Herdbergs kyl i Göteborg om du väljer att lämna in kylaren för total genomgång.

De löder om det behövs, packar om, provtrycker och målar. 

Tack, jag kanske kan renovera själv och låta dom provtrycka, eller lämna in alltihopa, det senare kanske är lika bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag valde att göra allt själv då både huset och insatserna såg bra ut men tätningarna var dåliga, annars hade jag lämnat in dem.

Du får lyssna på plånbok och magkänslan 🙂

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på en sak, i den ena gaveln sitter det insex M8 mässingsskruv, i den andra gaveln satt det likadana skruvar men av stål, dessa satt ju fast så in i helskotta så jag drog av två av dem. Huset är av aluminiumlegering och gavlarna är av brons. Stålskruv i aluminium och fuktig salt miljö, då blir det som det blir. Det kanske har suttit mässingsskruvar i båda gavlarna från början?

Nu behåller jag mässingsskruvarna till ena gaveln och sätter rostfria skruv i den andra, då jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få tag i M8 mässingsskruv med insexskalle. Självklart lägger jag i något bra fett i skruvhålen när jag monterar ihop kylaren.

 

Jag mailade kylarfirman dom ville att jag skulle ringa, det har jag ännu inte gjort.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
20 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

då jag kan tänka mig att det kan vara svårt att få tag i M8 mässingsskruv med insexskalle.

Varför måste det vara insexskalle?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
24 minuter sedan skrev raol:

Varför måste det vara insexskalle?

Nej, det behöver det ju inte vara egentligen, och mässingsskruv med sexkantsskalle tror jag vi har i verkstaden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Annars kan du ju höra med Skruvcenter på Ovädersgatan, där har jag nog hittat det mesta som jag har behövt.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej G. Ohm

Fick i förra veckan mecka oljekylare på BB motor. Såg inte ena läckaget av sjövatten ,  det var in emot motorblocket. Som synes på bilderna så har saltvattnet tagit sig över till aluminium huset och frät på bra där. Hål ända in till oljesidans o-ringsspår i båda gavlarna , dock inget oljeläckage. Huset på verkstad för uppsvetsning. Köpte bättre o-ringar , som vi  använder i industrin när det är saltvatten involverat (tror att VP gått över till bättre o-ringar då dom tar minst 200:-/st). Samtliga bultar på min oljekylare till KAD44 -1998 var av stål. Undviker rostfritt då det kan skapa galvanisk korrosion med aluminium, mässing/brons, saltvatten. Smörj bultarna med alupasta eller kopparpasta-undvik fett om det inte är vattentåligt. Bytade till flänsbultar med sexkants skalle.

Inte var det fullflöde i inloppsdelen till tubsatsen.

 

Täthets kontrollerar med handpump och luft på vattensidan och har olja i på andra sidan. Det har vi lärt oss av erfarenhet ifrån vvx i industrin , att det avslöjar läckage vid relativt låga tryck,  gas in i vätska. 

Tänk på att tubsatsen expanderar (floating head), så skrapa inloppsgaveln ren, så den kan växa däråt. Permatex på ytorna gavel-tubsats/mellanbleck-oljekylarhus så som på ett drev.

Köper packningar till oljefördelaren via MKM i Gbg, samma leverantör till glykol vvx:n.

Kontrollera renheten vid kolvkylningsventilen och oljereduceringsventilen i fördelningshuset nu när man kommer åt dom två.

Rengör alla mina växlare o expkärl med oxalsyra . Expkärlet är svårt att få rent men fick ett tips om några dl varmt vatten och krossad is med lite shaking efter oxalsyrabehandling.

 

Såg att ni diskuterade avgasknän, det kör man minst 10 år på, som någon nämnt tidigare så därför väljer jag  betala ca 4500:- ifrån VP hellre än AISI316/1,4404 rostfritt . Till KAD44/300 så är det lite väl strypt i avgasernas tvärsnitt på vissa rostfria avgasknän.

 

Blir lite oljekylar renovering i förebyggande på SB motor också och den sitter mer lättillgängligt .....

 

 

 

 

 

 

 

BB OK skada 1.png

BB OK skada utlopp.png

BB OK inlopp.png

OK BB inlopp delflöde.png

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev N29Coupe:

Hej G. Ohm

Fick i förra veckan mecka oljekylare på BB motor. Såg inte ena läckaget av sjövatten ,  det var in emot motorblocket. Som synes på bilderna så har saltvattnet tagit sig över till aluminium huset och frät på bra där. Hål ända in till oljesidans o-ringsspår i båda gavlarna , dock inget oljeläckage. Huset på verkstad för uppsvetsning. Köpte bättre o-ringar , som vi  använder i industrin när det är saltvatten involverat (tror att VP gått över till bättre o-ringar då dom tar minst 200:-/st). Samtliga bultar på min oljekylare till KAD44 -1998 var av stål. Undviker rostfritt då det kan skapa galvanisk korrosion med aluminium, mässing/brons, saltvatten. Smörj bultarna med alupasta eller kopparpasta-undvik fett om det inte är vattentåligt. Bytade till flänsbultar med sexkants skalle.

Inte var det fullflöde i inloppsdelen till tubsatsen.

 

Täthets kontrollerar med handpump och luft på vattensidan och har olja i på andra sidan. Det har vi lärt oss av erfarenhet ifrån vvx i industrin , att det avslöjar läckage vid relativt låga tryck,  gas in i vätska. 

Tänk på att tubsatsen expanderar (floating head), så skrapa inloppsgaveln ren, så den kan växa däråt. Permatex på ytorna gavel-tubsats/mellanbleck-oljekylarhus så som på ett drev.

Köper packningar till oljefördelaren via MKM i Gbg, samma leverantör till glykol vvx:n.

Kontrollera renheten vid kolvkylningsventilen och oljereduceringsventilen i fördelningshuset nu när man kommer åt dom två.

Rengör alla mina växlare o expkärl med oxalsyra . Expkärlet är svårt att få rent men fick ett tips om några dl varmt vatten och krossad is med lite shaking efter oxalsyrabehandling.

 

Såg att ni diskuterade avgasknän, det kör man minst 10 år på, som någon nämnt tidigare så därför väljer jag  betala ca 4500:- ifrån VP hellre än AISI316/1,4404 rostfritt . Till KAD44/300 så är det lite väl strypt i avgasernas tvärsnitt på vissa rostfria avgasknän.

 

Blir lite oljekylar renovering i förebyggande på SB motor också och den sitter mer lättillgängligt .....

 

 

 

 

 

 

 

BB OK skada 1.png

BB OK skada utlopp.png

BB OK inlopp.png

OK BB inlopp delflöde.png

Din var ju betydligt mer anfrätt än min, som inte haft något vattenläckans alls, den har bara läckt olja.

Jag fick nya O-ringar från Olssons i Ellös idag. Har monterat, har försökt att provtrycka, skruvade fast kylaren på en bit formplyfa med en gummiduk emellan med det blev inte tätt. Så jag behöver ett verktyg som egentligen är två, med artikelnummer 999 6033, om nu någon har något sådant liggandes… Men jag tillverkar nog något eget av fyra bitar bandjärn, fyra bitar gängad stång, några muttrar och tvåbitar tjock gummiduk. Sedan har jag en provtrycksmanometer till drevet, den kan jag använda och ansluta till en sådan där luftpåfyllare till bildäck.

 

Det satt även en del biologiskt skräp i mina tuber, men inte mer än att det gick att peta rent med en bit elkabel.

 

I verkstadshandboken står det att man skall komplettera med ett mer finmaskigt sjövattenfilter om man har skal och liknande i tuberna.

 

Insatsen, tuberna, tänkte jag provtrycka genom att plugga alla tre anslutningarna, borra hål för ”luftpistolen” i en plugg. Sedan nedsänka hela oljekylaren i vatten, trycka i luft i den borrade träpluggen, och se om det kommer ut bubblor i hålen på undersidan.

 

Jag köpte även en sats med packningar till oljefördelningsgrejen, reducerventilens hus, men jag tror inte att jag fick med de ovala O-ringarna som skall sitta mellan oljekylaren och fördelaren, undrar var jag finner sådana?

Jag hade väl inte tänkt att demontera den… men skall ta mig en funderare efter vad du skrev. Undrar om det rinner ut en massa olja när jag skruvar loss den, kanske skall skruva loss oljefiltret först… eller det borde inte rinna ut därifrån…? Hur sitter den fast i motorblocket? Jag kan nu nå denna från motorns framsida, men det är trångt så jag måste använda en spegel för att se hur det ser ut där.
 

Värmeväxlaren har jag inte tagit isär ännu, bara avfettat den på utsidan, den var rätt så kladdig. Sannolikt har det sprutat olja under tryck ur oljekylaren, så det är en fin oljefilm på alla grejerna på motorns högersida liksom på motorblocket. Jag tänkta bära ombord hugtryckstvätten och spola rent med såpa i injektorn. Sedan våtdammsuger jag upp smutsvattnet.

 

Då jag tappat ut en massa kylväska så tänkte jag ta ur termostaterna, köra motorn och samtidigt fylla på kylvätska, därför även en packningssats till termostathuset. Alltså köra uten termostater så att det får pumpa runt under påfyllningen.

 

”Plupparna” till drivremsskyddet beställde jag idag, av priset drar jag den slutsatsen att dessa är utförda i något väldigt ädelt material, Naturgummi berikat med Au eller något sådant.

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Täthetskontrollera på det enklaste sättet, via vattensidan. Det visar även läckage ifrån oljesidan. Att stressa en gammal tubsats är riskabelt. En plåt och några skruvtvingar/spännband och gummipackning kan funka annars på oljesidan. Fullt tillåtet tryck bör vara cirka 6 bar (e) på oljesidan, inget för mina kylare.

Kolla upp materialet i o-ringarna ifrån OIE, de två på vattensidan ska tåla saltvatten, vilket verkar uttorkande på vissa gummiblandningar. 

De ovala o-ringarna ingår i packningskitet ifrån MK Marin i Gbg, pirat är ok här.

 

Antar att man kört hål på sjövattensilen någon gång eller haft problem med den. Får se när jag lyfter på intercoolerns lock vad där sitter i den(första kylare på KAD44/300). 

Du ser ner i oljefördelaren ifall det står olja där. Normalt så kommer det ut lite ur de oringsanslutningarna på blocket. Huvudmängden är kvar ner i sumpen under skarven till blocket, se nivån på oljestickan, om motorn stått ett tag. Ta bort oljefiltret, sen sitter fördelarhuset med tre långa bultar se bild, den överst i mitten har tendens att rosta/ärja fast i huset. Känn försiktigt, spraya rostlösare där bulten syns i bild. Bilderna ifrån min tidigare AD41B. Bulten gick av men lossnade med rörtång på den tiden 2017. Tre längre bultar totalt.

 

Låter som din motor är installerad som ett s.k. "garderobsmontage" , där man når framsida och ovandel.

 

Plupparna till remskyddet går att ersätta med mutter , bricka och gummi. Har blandat på mina maskiner men fann två tappade gummipluppar under mina motorer vid kabelstockarna. Så jag köpte två dyrgripar så får se om dom funkar till en motor. Den andra får ha mutter o bricka o gummi.

 

Oljekyl AD41.png

Oljekyl fördelare AD41 .png

gummiplupp.png

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ju oljefiltret flyttat till motorns vänstersida bredvid bränslefiltret, känns ju bra att ha det där, hade ju varit ett helsike att nå det i "garderoben" längst ned på högersidan. Men det montaget med oljefiltret på högersidan är original på KAD, ser det ut som i verkstadshandboken.

 

Behöver jag köpa två sådana, eller ingår det två i samma förpackning?

Jag köpte en sådan här sats, men tycker inte att jag kan se de ovala packningarna i påsen.

Men de gamla sitter kvar i båten så jag får ta ned dessa och jämföra, innan jag beställer nya.

 

Och jag har ännu inte fått upp locket till värmeväxlaren, iofs har jag bara försökt en gång, jag vågar inte bända med verktyg mellan huset och gaveln, och vrida skall man ju inte göra.

 

Kompressorn?

Denna tunga klump ligger nu på golvet i verkstaden, har tvättats ren på utsidan, fått litet pentagrön färg.

Kollade på Wheeler delars på Discovery, där man kontrollerade en snarlik Roothskompressor på en potent merca, där var teflonet på rotorerna borta. Jag är ju av den uppfattningen att man inte skall skruva isär någonting som fungerar, men när kompressorn ändå ligger i verkstaden kanske jag skall kolla fler saker än oljenivån? Jag blir inte så himla mycket klokare av texten i verkstadshandboken i denna fråga... 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
23 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag har ju oljefiltret flyttat till motorns vänstersida bredvid bränslefiltret, känns ju bra att ha det där, hade ju varit ett helsike att nå det i "garderoben" längst ned på högersidan. Men det montaget med oljefiltret på högersidan är original på KAD, ser det ut som i verkstadshandboken.

 

Behöver jag köpa två sådana, eller ingår det två i samma förpackning?

Jag köpte en sådan här sats, men tycker inte att jag kan se de ovala packningarna i påsen.

Men de gamla sitter kvar i båten så jag får ta ned dessa och jämföra, innan jag beställer nya.

 

Och jag har ännu inte fått upp locket till värmeväxlaren, iofs har jag bara försökt en gång, jag vågar inte bända med verktyg mellan huset och gaveln, och vrida skall man ju inte göra.

 

Kompressorn?

Denna tunga klump ligger nu på golvet i verkstaden, har tvättats ren på utsidan, fått litet pentagrön färg.

Kollade på Wheeler delars på Discovery, där man kontrollerade en snarlik Roothskompressor på en potent merca, där var teflonet på rotorerna borta. Jag är ju av den uppfattningen att man inte skall skruva isär någonting som fungerar, men när kompressorn ändå ligger i verkstaden kanske jag skall kolla fler saker än oljenivån? Jag blir inte så himla mycket klokare av texten i verkstadshandboken i denna fråga... 

Varför ska du öppna kompressorn?

Den kan du inget göra med ändå, när den kroknar är det bara köpa en ny, det är inte teflon på vingarna inne i den det är vulkat gummi. Det som finns att tillgå i reservdelar är magnet kopplingen, det är allt tyvärr. Det vanliga är att många kör med lågt varvtal i typ tio knop. Kompressorn ligger då i och matar timme efter timme, gummit släpper då på sikt på grund av värme utvecklingen och fläker itu axlarna så kompressorn blir skrot. Då är det att köpa en ny för 38 tusen.

Kompressor isärtagen !

IMG_4150.jpg

IMG_4153.jpg

IMG_4152.jpg

IMG_4154.jpg

Redigerad av kossor

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då bryr jag mig inte om kompressorn.

Men den låg uppochnedpå i ett par dagar, hoppas då att kompressoroljan finns där den skall vara.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skruvade loss fördelningshuset idag. Ingen av skruvarna satt speciellt hårt åtdragna, men jag lyckades inte få loss oljeslangarna, så delen med slanganslutningarna fick skruvas loss. Jag har två stora skiftnycklar, men hittade bar den ena idag därför blev det som det blev.

 

Sedan fick värmeväxlaren en genomsköljning med mild kaustiksodelösning, jag vet inte hur länge man kan låta kaustiksodan stå kvar i värmeväxlaren, det blev kanske tre-fyra minuter, både i tuberna och i färskvattendelen, det lossnade en del skräp, avlagringar och rostfärgat glukolvatten…

 

Hoppas bara jag får ihop alltihopa igen… 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minuter sedan skrev Georg_Ohm:

Jag skruvade loss fördelningshuset idag. Ingen av skruvarna satt speciellt hårt åtdragna, men jag lyckades inte få loss oljeslangarna, så delen med slanganslutningarna fick skruvas loss. Jag har två stora skiftnycklar, men hittade bar den ena idag därför blev det som det blev.

 

Sedan fick värmeväxlaren en genomsköljning med mild kaustiksodelösning, jag vet inte hur länge man kan låta kaustiksodan stå kvar i värmeväxlaren, det blev kanske tre-fyra minuter, både i tuberna och i färskvattendelen, det lossnade en del skräp, avlagringar och rostfärgat glukolvatten…

 

Hoppas bara jag får ihop alltihopa igen… 

Det fixar du du gör bara motsatt mot när du tog isär det. Det är bra att ta ett foto, innan man river och under rivprocessen. Var noga med alla oringar så de kommer rätt. Smörj dem med glycerol innan ihopmontering då smiter de in lätt. Vid problem finns ju en hel stab här som hjälper dig lycka till 

                                                                 // P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev kossor:

Det fixar du du gör bara motsatt mot när du tog isär det. Det är bra att ta ett foto, innan man river och under rivprocessen. Var noga med alla oringar så de kommer rätt. Smörj dem med glycerol innan ihopmontering då smiter de in lätt. Vid problem finns ju en hel stab här som hjälper dig lycka till 

                                                                 // P

Jag har inte tagit så himla många bilder, kanske mest beroende på att det var svårt att komma åt även med kamera eller mobilen. Men jag har kollat här på nätet, det finns en och annan bild på KAD-motorernas högersidor. 
Jo jag vet, det är bara att ställa en fråga här!

Och om man inte kan tolka svaret är det inte svaret som det är fel på, då kan frågan vara felformulerad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag bytt alla tätningarna. Men jag blir väldigt fundersam.

Nu är jag i oljefördelningshuset. Denna har två motstående kammare med var sin ventil, men det är olika innehåll i dessa. Den ena koven har en bylsa runt sig, det har inte den andra? Den har en ring istället.
Skall det vara så? Jag har nagelfarit golvet i verkstaden för att se om jag tappat bort den hylsan men jag vet att jag var väldigt noggrann när jag tog isär grejerna och lade dom i olika små lådor… 

Nu ligger www.marineparts.com nere annars hade jag lagt in en sprängskiss av dessa ventiler, men man ser bara den ena på skissen.

'

Edit:

 

45457.thumb.png.8c7cebf781a8bcf4397ed4278ae87045.png

 

Jag hittade en bättre bild.

Det skall vara olika hylsor i de olika ventilkammrarna.

 

Skruvnipplarna till oljeslangarna 37  var så in i helskotta hårt dragna, så jag fick inte los dem från adaptern 27, utan dessa fick tas ur båten och adaptern sattes upp i stora skruvstädet och med hjälp av muskelkraft och en stor skiftnyckel gick det bra, jag vågade inte värma, då det var en hel del oljekladd i slangar och nipplar. Nu har dom nipplarna 25 (som heter "bröstvårta" i förklaringen till bilden, kan det vara en översättningsmiss??) fått kopparbrickor av den nya modellen .

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

C27DC118-BD59-46AC-989C-37C0537F3054.thumb.jpeg.0fdf1753e24ffb366f1fbc46354d882c.jpegF31CCE61-0EB9-47DF-B7FD-6FFC50D97067.thumb.jpeg.d9c56a577bcd997418038f3d676775aa.jpeg

 

Nu är det tätt!

Iofs hade jag väl kunnat lita på att oljekylaren var tät då godset var oskadat, liksom insatsen, och med nya O-ringar kompletterade med packningsklister skulle det ju vara rätt osannolikt om det läckte.

Men jag tillverkade nu iallafall med litet ”bonnmekanik” en trycktestare. 
Två bitar bandjärn, fyra bitar rostfri gängstång M10 med rostfria låsmuttrar (jag hade inga andra är rostfria), två bitar gummimatta, trycktestaren till drevet och en däckpåfyllare (som inte syns på bilderna). Tryckte i luft till mer än 1,5 bar manometern gick i botten, jag testade även med lägre tryck, väntade i tio minuter och trycket var oförändrat.


Trycktestaren till drevet, som man sätter i oljestickans hål, har en gänga som är 3/8 UNC, om nu någon undrar, och för att gänga i den dimensionen rekommenderas 8mm borr. Tack @Makro.

Det där med ickemetriska mått är ett klart obekvämt ämne för mig, ungefär lika svårt som det danska räknesättet, eller någon avlägsen, nästintill utrotad kinesisk dialekt… 😀
På skjutmåtten brukar det finnas en tabell som rekommenderar håldiameter till olika gängor, men inte på mitt skjutmått…

 

Om någon på forumet vill trycktesta sin oljekylare så släng ihop en sådan som min, eller om du bor i Göteborg kan du få låna min. Volvo Pentas originalverktyg finns hos www.marieparts.com och kostar inte så där jättemycket, under tusenlappen,  artikelnummer 999 6033, den kan ju vara bra för dem som testar oljekylare var och varannan dag.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag monterat alla komponenterna.

Det skall ju finnas två dränageslangar som ligger under motorn, jag hittar bara den ena, den som dränerar oljekylaren. Jag vet att den andra finns eftersom jag haft det framme häromdagen. 
Jag vet inte var någonstans den är ansluten, om jag vetat det hade jag ju hittat den, någon som vet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...