sommarboda 2 Postad 26 Juli , 2022 Hej! Lite nojjig att jag råkat få båtmotorn skuren igår. Ni som har lust och kunskap får gärna ge lite input på vad ni tror kan ha hänt😊 Gäller en Yamaha 55 hk från 1994 ( ingen autolube ) Har haft bekymmer med tomgången då den har varit alldeles för hög och ändå hostat till och dött. Efter choke startar den upp igen. Igår ställde jag ner tomgången och justerade luftskruven på båda förgasarna (ca 0,5 varv moturs) och motorn gick kanon både på tomgång och på maxfart. Efter ca 30 min tomgångskörning gick överhettningslarmet, motorn gick oförändrat bra men stängde såklart av den direkt. Jag lät motorn svalna och testa starta igen då gick den bra i början men ganska fort hackigt och dog. Det går att starta den och den varvar osv men bara vågat testa snabbt då nått uppenbarligen verkar va fel på kylningen. Skulle ovanstående pill på luftskruven kunna få den att skära? Eller låter det mer som dålig impeller/termostat? Ha en fin dag! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gelis 679 Postad 26 Juli , 2022 Ang luftskruven så nej. Däremot om den går varm så kan den nypa. Har du skvallerstråle och kommer det vatten ur övre avgasutsläpp på riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarboda 2 Postad 26 Juli , 2022 1 minut sedan skrev Gelis: Ang luftskruven så nej. Däremot om den går varm så kan den nypa. Har du skvallerstråle och kommer det vatten ur övre avgasutsläpp på riggen? Okej skönt att höra ang luftskruven. Gällande skvallerstråle så kommer det vatten övre avgasutsläppet vet jag inte om det kom ifrån kollade inte. Min tanke var att den antagligen gått med för hög tomgång under en längre tid och att termostaten inte hängde med när tomgången ändrades från 2000 varv till 1000 varv. Finns det nått sätt att kolla att impellern funkar utan att ta isär riggen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 26 Juli , 2022 3 timmar sedan skrev sommarboda: Okej skönt att höra ang luftskruven. Gällande skvallerstråle så kommer det vatten övre avgasutsläppet vet jag inte om det kom ifrån kollade inte. Min tanke var att den antagligen gått med för hög tomgång under en längre tid och att termostaten inte hängde med när tomgången ändrades från 2000 varv till 1000 varv. Finns det nått sätt att kolla att impellern funkar utan att ta isär riggen? Termostaten bryr sig inte om vilket varvtal motorn körs på, den öppnar och stänger beroende på motorns temperatur. Ang. Impellerns funktion så är enklast att kolla via skvallerstrålen, men om du vet att impellern är gamma så är det ju dumt att inte byta ut den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 26 Juli , 2022 Utöver termostaten har motorn en tryckreglerad bypassventil (35) https://www.boats.net/catalog/yamaha/outboard/55hp/c55elrs-1994/cylinder-crankcase Sök på popet i forumet så hittar du en närmare förklaring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sommarboda 2 Postad 28 Juli , 2022 En liten uppdatering ifall någon annan råkar ut för samma. Tror jag har löst mysteriet tack vare lite svar här och i andra forum. tomgången var på tok för hög när jag köpte motorn och när jag skruvade ner den så gick motorns kylning från att regleras med poppet till att regleras med termostatet som hade fastnat i nästan stängt läge. Komptest gjort med 9,5 i båda cylindrar så motorn verkar må fint. Nytt termostat beställt och nästa vecka blir det ut på sjön igen. Skulle detta inte funka så återkommer jag men är 98% säker nu 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser