Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
yamarin650

Proppeller frågor

Rekommendera Poster

Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k

båten en 650 bc 950kg

känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop 

vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k

på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter  i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev No_jah:

Det låter  i mina öron lite med 13,25/17 på 115hk, det är vad som sitter som standard på min 50hk e-tec 

Presis undrar vad k står för i serie numret?

såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 timmar sedan skrev yamarin650:

Presis undrar vad k står för i serie numret?

såhär står det i den gamla proppen Y85 13 x 17 

Storleken på växelhuset, 4,25".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas? Låter lite märkligt att den "slirar" i 22 knop. Det har inte att göra med hur du tiltat motorn och att den tar luft?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Freez:

Vad jag kan se är maxvarv 5000. Vad presterar befintlig propeller vid fullgas?

Är det så lågt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
13 timmar sedan skrev yamarin650:

Hej jag har en 115 Selva där det följde med en propp 13,1/4 -17-k

båten en 650 bc 950kg

känns som proppen slirar i vattnet 4200v 22 knop 

vill få mer fäste och har en 13.1/4-19 -k

på lut blir det mer fäste i vattnet eller slirar den mer bara?

 

Vad har du för varv vid fullgas?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var svårt att hitta säker utväxling på den. Jag hittade en sida där det stod 2:154. Om det stämmer så har du en slip (hur mycket den slirar) på ca 20%. Det är ganska mycket, men inte vansinnigt mycket i den farten. Att du går upp i stigning, med samma typ av propeller, kommer bara att göra det sämre. Testa att kolla av varvtal vid ca 30kn och se om slirningen minskar. Hur som helst så behöver du troligen en annan typ av propeller för att få mindre slir. Eller om du kan sänka motorn lite, ifall det är problemet. Jag har själv ca 20% slip vid 20 kn, men jag har en propp som är gjord för höga hastigheter så slip sjunker till ca 6% vid 45kn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tolkar det som intervaller är mellan 5000 och 6300 för maxvarv. Specifika uppgifter för XSR markeras med rött.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den varvar upp mot 6000v !

24 knop 4800varv

 

vet nån vad ttl l betyder (se bild)

8C87E5E4-A77C-4E83-943D-EA85841F03EE.jpeg

C93F17BD-71D8-4964-8CBE-16A5FF08B563.jpeg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev yamarin650:

Den varvar upp mot 6000v !

24 knop 4800varv

 

vet nån vad ttl l betyder (se bild)

8C87E5E4-A77C-4E83-943D-EA85841F03EE.jpeg

C93F17BD-71D8-4964-8CBE-16A5FF08B563.jpegMed tanke på siffrorna, och att de st sf står L (liter) till höger skulle jag gissa att det är bränsleförbrukningen.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev No_jah:

 

Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 minuter sedan skrev yamarin650:

Så kan det vara , jag har kört 2,6 timmar med motorn 

Total mängd förbrukat bränsle sedan senaste nollställningen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt.

 

Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?).

 

Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern.
 

 

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
12 minuter sedan skrev Mange249:

Enligt Yamarins hemsida bör en 650 BC göra ca35 knop med 115hk. Om vi räknar på maxvarv 6000rpm, slip 9% och utväxling 2.154 så bör en 17p vara lämpligt.

 

Nu är det den proppen du har och i så fall verkar greppet vara huvudproblemet. Testa med max intrimmad motor se om det blir bättre. Hur sitter motorn monterad (vilket hål?).

 

Att byta till en 19p ger ingen förbättring av greppet (om det är samma modell), du behöver större diameter eller vassare geometri. En väl utvald stålpropp hade varit min väg framåt. Att sänka motorn är också ett sätt att öka greppet, men det ger sämre prestanda och är bökigt. Är det ingen extrem montering hade jag hellre jobbat med propellern.
 

 

Tack för proffsiga svar!

jag funderar på köpa en propulse 4 bladig propp  , hade liknande problem på min förra murkla 135 motor och den proppen var helt suverän ! Hoppade ur vattnet bra bränsle förbrukning och stabil och trevligt att testa olika vinklar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...