Boanjohan 585 Postad 22 Augusti , 2022 58 minuter sedan skrev Hybrid: Gissar på att folk köpt "Coronabåtar" till högt pris och förväntar sig få igen pengarna? Ja så är det nog garanterat. Äldre båtar (70-80 talet) kommer nog rasa i pris till nästa år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 152 Postad 22 Augusti , 2022 (redigerade) Köpte min Cumulus 79, för 250 000 kr. Detta var för 15 år sedan Idag är den "värd" 70 000 kr. Å andra sidan har jag legat o bort 1200 nätter nu till hösten. Typ 18000 nm. Redigerad 22 Augusti , 2022 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Orsak 1 Postad 23 Augusti , 2022 (redigerade) 17 timmar sedan skrev Boanjohan: Ja så är det nog garanterat. Äldre båtar (70-80 talet) kommer nog rasa i pris till nästa år. Snedsteg från ämnet - Köparens Marknad? Det ser ut att gå trögt med begärt pris nu. Min lista på "sparade" båtar som är jämförbara med vår egen ligger länge på Blocket och läggs ut igen och igen. Har en s.k. Coronabåt själv, dvs 70-talare som jag idag inte hade köpt för det pris vi gav för 3 år sedan, om jag överhuvudtaget hade köpt den men andra faktorer spelade då en avgörande roll, som attraktiv båtplats och det faktum att vi har kunnat segla mycket mer än annars (har även båt på ostkusten). Räknar med halva priset vid försäljning, om ens det. Båtköp är väl heller ingen investering även om välvårdade äldre mycket väl kan säljas för samma pris om inköpet är vettigt prissatt, typ fina och välvårdade IFs som lockar ett brett spann av seglare. Redigerad 23 Augusti , 2022 av Orsak Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 32 Postad 23 Augusti , 2022 (redigerade) Om man kollar på motorbåtar så har jag sett att båtmäklare ligger under privatpersoner på båtar av samma modell. Privatpersoner har nog inte riktigt hängt med i svängarna med sin prissättning än. Normalt sätt så borde dom ligga 10-20% under handlare. Redigerad 23 Augusti , 2022 av Vestergren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybrid 27 Postad 24 Augusti , 2022 Håller med ovan två talare. De vi tittat på och några vi pratat med säljaren om ligger kvar till försäljning. Plus att det tillkommer båtar hela tiden i samma klass. Börjar dyka upp meddelanden nu om att "Vi kan nog acceptera Ert bud". Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
b_syrsa 46 Postad 25 Augusti , 2022 19 timmar sedan skrev Hybrid: Börjar dyka upp meddelanden nu om att "Vi kan nog acceptera Ert bud". Får man ett sådant meddelande kan man säkert sänka sitt bud lite till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 2 September , 2022 Påverkar den försämrade svenska ekonomin, och de skenande priserna på mat, el, och bensin, marknaden för segelbåtar runt miljonklassen? Blir presumptiva kunder mindre benägna att köpa nu? Eller gör det ingen skillnad? Det brukar sägas att de med mycket pengar flyter ovanpå konjunktursvängningar, och alltid har råd ändå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 3 September , 2022 (redigerade) Hej verkar som om priserna börjar gå tillbaka nu, ser flera båtar på blocket som man vill ha ca 300000 mer för nu än för 3 år sedan , men de ligger kvar länge nu, framförallt båtmäklarna vill få ut stora överpriser,. Var lite samma i Början av 2000 talet, sålde en båt för 400000 då Som går För 170000 idag, så ha lite is i magen så kommer priserna att sjunka mvh Johan Redigerad 3 September , 2022 av Comfort4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 3 September , 2022 Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 September , 2022 36 minutes ago, sajjen said: Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge. Samtidigt sjunker kronan i värde, så då går väl priserna upp. ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sajjen 199 Postad 3 September , 2022 (redigerade) En svag krona gör import dyrare, inte begangade båtar. För övrigt så var kronan svagare för 20 år sedan än vad den är nu. Ingen är förvånad över att en 15 år gamal bil är värd mindre än när den var fem år gamal. Varför är det inte uppenbart för båtägare att samma sak gäller där? EDIT: De flesta ser ju givetvis det här som uppenbart och självklart, jag tänker på de som lägger ut sin HR Monsun med originalsegel på blocket för 450', utan bilder med annonstexten "Sveriges finsate, ny motor 1992. Ring, svarar inte på meddelanden." Redigerad 3 September , 2022 av sajjen 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Comfort4 82 Postad 3 September , 2022 3 timmar sedan skrev sajjen: Att en båt sjunker 50% i värde på två decennier är väl knappast förvånande, oavsett marknadsläge. Bara det att båten var gammal redan 2007 , den var från 82, pris som ny låg på strax över 100000 kr, men tog ett tag innan marknaden begrep detta nu vill man ha 1,3m gör en båt dom bör ligga runt 900000 kr som den gjorde för 3 år sedan vill inte va den som betalar det priset varje fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 3 September , 2022 7 hours ago, sajjen said: Ingen är förvånad över att en 15 år gamal bil är värd mindre än när den var fem år gamal. Varför är det inte uppenbart för båtägare att samma sak gäller där? En orsak kanske är att båtar kan vara förbättrade och upprustade med diverse extra utrustning, vilket är mindre vanligt med bilar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 3 September , 2022 Båtar har som regel inte heller massa strukturella delar som har en begränsad livslängd och inte heller en årlig besiktning som plötsligt kan göra en bil värdelös. Bilar och båtar funkar inte att jämföra alls. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vestergren 32 Postad 4 September , 2022 2022-09-02 vid 18:31 skrev Terri: Påverkar den försämrade svenska ekonomin, och de skenande priserna på mat, el, och bensin, marknaden för segelbåtar runt miljonklassen? Blir presumptiva kunder mindre benägna att köpa nu? Eller gör det ingen skillnad? Det brukar sägas att de med mycket pengar flyter ovanpå konjunktursvängningar, och alltid har råd ändå. Om bostäder går ner 20% så tror jag ingen går säkert. Det finns alltid någon som behöver sälja, de kanske vill byta upp sig och därför säljer sin båt lite billigare för de fått ett bra pris på en annan båt, förlorat jobbet eller vill köpa sitt drömhus som precis kom till salu till ett lägre pris. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 8 September , 2022 När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF, vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 8 September , 2022 2 minuter sedan skrev Terri: När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF, vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand. Det som står i kontraktet är det som gäller. Annat är bara försäljningsbjäfs. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 8 September , 2022 Just nu skrev Terri: När det i beskrivningen av en båt nämns en massa tillbehör, såsom jolle, VHF, och diverse annan elektronik, ... gäller det då juridiskt vid köp att exakt dem som syns på fotona och visningen följer med båten? Eller är det en jolle, en VHF, vilka som helst som gäller, vilka säljaren kan ha bytt ut och placerat dit i efterhand? Man skulle ju på visningen i princip kunna gå runt och detalj-fotografera allting, så att det stämmer i efterhand. Rent "juridiskt" är inte en privatsäljare (eller köparen heller för den delen) bunden att sälja (eller köpa )det som visas bara för att det syns i en annons på en bild eller nämns i en beskrivning. Vad som verkligen ingår gör ni upp och specar på köpekontraktet eller annan likställd överenskommelse, och det är först då något blir juridiskt bindande. Fram till dess kan säljaren visa guld och gröna skogar. Men även du som köpare kan visa dig hur intresserad som helst och sedan börja "krångla". Helt utan några (formella) påföljder. Lite gränsfall blir det om ni gjort någon form av en muntlig överenskommelse och dessutom blir det krångligt om det skett utan att noga gått igenom vad som ingår. Du kommer då få svårt att hävda rätt till sakerna som du kanske tyckte ingick, då ord kan komma att stå mot ord. Så det enklaste är att inte ta för givet att det följer med mer än minimum av det som står, och dessutom att detta kan vara 30 år gammalt och icke fungerande skräp - om säljaren är lagd åt det hållet. Och ju fortfarande vara "VHF", "diverse elektronik" o.s.v. Se m.a.o. till att allt extra som du vill ha med (eller inte) samt skick och funktion noga specas i en lista som ni båda signerar. Först då kan man börja tala om något som skulle kunna hålla vid en juridisk prövning. Och dessutom är fördelen att OM man gör en sådan lista så brukar man aldrig behöva bli så oense, än mindre pröva det i rättslig instans. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 8 September , 2022 4 hours ago, ChristerN said: Det som står i kontraktet är det som gäller. Annat är bara försäljningsbjäfs. "VHF", t.ex. Alltså då, en VHF skall ingå, vilken som helst. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 8 September , 2022 Det är nog också bra att skriva på köpekontraktet vid båten, och göra en sista titt innan signaturen görs och nycklarna lämnas över. Efter det har endast köparen tillträde till båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 8 September , 2022 (redigerade) 53 minuter sedan skrev Terri: "VHF", t.ex. Alltså då, en VHF skall ingå, vilken som helst. VHF är egentligen beteckning på ett frekvensområde, så det är inte säkert att det är en VHF-marinapparat/radio som ingår. Även om det ofta är underförstått. Fast det kan ju vara en VHF-mottagare, en VHF-marinantenn eller - om det är en gammal person som minns tiden då vi bara hade två (eller t.o.m. en) TV-kanaler - en TV-antenn för VHF. Eller troligare ingår just en VHF-radio, fast kanske med funktioner och skick som du nog inte hade tänkt dig 😛: Redigerad 8 September , 2022 av IngemarE 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 8 September , 2022 Om du är och tittar på båten och det sitter en tjusig och fin VHF i den och säljaren säger VHF ingår men sen innan leverans/övertagande byter ut den mot en gammal sunkig VHF, då är det lurendrejeri! Även om säljaren inte explicit pekat på just den och sagt att det är den som ingår. Kanske inte håller rättsligt, men bedrägeri är det ändå.......även om det är klen tröst☹️ Bilder från annons skulle inte jag stödja mig på då det kan vara semesterbilder eller 2 år gamla bilder. Inte alla som tar nys fina säljbilder av båten i sälj skick. Titta, kom överens av vad som ingår, skriv kontrakt. Stäm sv ombord innan slutbetalning. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 8 September , 2022 Just nu skrev Boanjohan: Om du är och tittar på båten och det sitter en tjusig och fin VHF i den och säljaren säger VHF ingår men sen innan leverans/övertagande byter ut den mot en gammal sunkig VHF, då är det lurendrejeri! Även om säljaren inte explicit pekat på just den och sagt att det är den som ingår. Kanske inte håller rättsligt, men bedrägeri är det ändå.......även om det är klen tröst☹️ Bilder från annons skulle inte jag stödja mig på då det kan vara semesterbilder eller 2 år gamla bilder. Inte alla som tar nys fina säljbilder av båten i sälj skick. Titta, kom överens av vad som ingår, skriv kontrakt. Stäm sv ombord innan slutbetalning. Men ärligt talat, händer sånt? Det måste vara ohyggligt sällsynt att nån försöker luras så. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Boanjohan 585 Postad 8 September , 2022 (redigerade) . Redigerad 8 September , 2022 av Boanjohan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Volvo_Penta 719 Postad 8 September , 2022 51 minuter sedan skrev raol: Men ärligt talat, händer sånt? Det måste vara ohyggligt sällsynt att nån försöker luras så. Jodå. För några år sedan hittade vi en Storebro som var rätt intressant. Jag och den egentliga spekulanten begav oss till båten och fick på överenskommen tid kliva ombord. Båten var i fint skick både gällande skrov/överbyggnad, maskineri och utrustning. På tal om VHF så var en mycket fin Sailor monterad. Säljaren intygade att befintlig utrustning som fanns ombord vid vårt besök skulle ingå i försäljningen. Vårt intresse kvarstod och vi bad att få några dagars betänketid och vi var överens om att om någon annan köpare skulle slå till före oss så fick vi acceptera det. Vi kontaktade säljaren några dagar senare och frågade om vi fick komma och titta på några detaljer, och det var inga problem. Vid detta nya tillfälle var 4-takts jollemotorn utbytt mot en gammal 2-takt, originalporslinet bortplockat, Sailor-VHF:en utbytt mot en billig Cobra-VHF. Simrad MFD var utbytt mot en betydligt äldre och enklare variant och autopiloten bortplockad m.m. Vi kommenterade inte detta utan tackade för oss. Så nog finns det skojare inom båtbranschen också. 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 14 September , 2022 Är det alltid viktigt att låta besiktiga en båt man vill köpa? Även en båt som uppenbarligen är mycket välskött och ens intuition litar fullt på säljaren? Det är ju, förutom kostnaden, en massa besvär och förlorad tid att få till en besiktning. Och om besiktning nu är absolut nödvändig, så är det inte så lätt för en lekman att hitta en bra besiktningsman. Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 14 September , 2022 9 minuter sedan skrev Terri: Är det alltid viktigt att låta besiktiga en båt man vill köpa? Även en båt som uppenbarligen är mycket välskött och ens intuition litar fullt på säljaren? Det är ju, förutom kostnaden, en massa besvär och förlorad tid att få till en besiktning. Och om besiktning nu är absolut nödvändig, så är det inte så lätt för en lekman att hitta en bra besiktningsman. Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det. När vi köpte båt senast var det mesta i fint skick. Det vi inte såg, och säljaren kanske inte ens visste om (eftersom de hade ägt den så kort tid och hade låtit ett varv masta av och på), var att ett spridarfäste var sprucket på ovansidan. Tror inte en besiktningsman hissar upp sig i riggen för att kolla allt, men jag kan ha fel i det. Så osäkerheter lär alltid finnas. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
IngemarE 3 607 Postad 14 September , 2022 Nej, det är inte alltid viktigt att låta en Besiktningsman kolla upp båten. Mycket beror på ens egen kunskap och magkänsla, samt båtens dokumentation och inte minst säljaren. Dessutom gör en Besiktningsman - oavsett om det är hus eller båt - inte alltid så "djup" besiktning som man skulle önska och vilja. Istället garderar de sig med allmänna friskrivningar på det som inte undersöks (eller kan undersökas) på djupet. Men är man inte säker på sin egen kunskap eller det finns signaler om saker som skulle behöva bedömas av en oberoende part - ja då kan anlitande en besiktningsman vara ganska självklar. 15 minuter sedan skrev Terri: Är det inte bäst trots allt att låta mäklaren sköta det? Så fungerar det väl vid fastighetsköp, att mäklaren tar hand om det. Nej, nej nej ! Låt aldrig mäklaren sköta mer än nödvändigt, oavsett hus eller båt. Tänk på att mäklaren är betald och anlitad av säljare, alldeles oavsett att denne också "skall tillvarata köparens intresse". Vid fastighetsköp är det köparen som har undersökningsplikt och bör anlita en besiktningsman. Finns ingen automatik att mäklaren skall ordna detta, tvärtom. Sedan har en del mäklare som affärsidé att "servera" denna tjänst till köparen, t ex att denne kan köpa in sig i ett besiktningsprotokoll som redan är gjort, av en besiktningsman anlitad av (den partiska) mäklaren. "Varudeklarerat" och allt vad det heter. Men det är inte alls samma sak som en ordentlig Jordabalksbesiktning, och framförallt är den utförd av "fel" uppdragsgivare och därmed riskerar att ha lite fel fokus.... 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 14 September , 2022 Det jag är mest orolig för, är kölen. De flesta segelbåtar sägs nån gång ha stött i med kölen. Jag antar att jag får krypa runt på knä, kolla alla fästen på stagen. Lyfta på alla luckor för att komma ner till durken och se insidan på skrovet, och försöka hitta området som motsvarar kölens läge. Helst titta på utsidan av skrovet, och på kölen och rodret. ... Och om det känns osäkert och inte riktigt bra, anlita en besiktningsman. En mäklare kan väl inte i efterhand komma och kräva extra betalt för ett förbesiktigad båt? Det måste väl i så fall framgå innan, eller i samband med, båtköpet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terri 33 Postad 8 April , 2023 Är det normalt att förvänta sig av mäklaren vid en visning att jag skall få tillräckligt med tid till att titta igenom båten ordentligt i alla skrymslen, känna på alla fästen o.s.v.? (Utöver då stunden att bara känna efter hur båten känns trivselmässigt.) Jag vet inte hur lång tid detta kan ta för en 38 - 40 fots båt, men definitivt inte mindre än en halvtimma ens om jag går på hypereffektivt. En demonstration av alla elektriska instruments duglighet kanske kan komma vid ett senare tillfälle, från ägaren själv, i samband med och innan köpet skall slutföras. Jag förmodar att det är förhandlingsmässigt gynnsamt å säga att jag inte behöver ha en besiktning. Affären blir smidigare både för säljaren och köparen, och säljaren slipper risken för att nya fel upptäcks. Men för en båt runt en miljon kanske det är rent dumdristigt att låta bli en besiktning. Jag har ingen större erfarenhet av båtar, ... jag går efter min generella bedömningsförmåga, vad mina ögon ser och fingrar känner, det övergripande intrycket, och magkänsla, och försöker vara så påläst som möjligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser