sme1972 0 Postad 1 Juni , 2022 Hej, Jag har precis köpt Karlö 28 fot snipa. Den har Volvo Penta D2-55 motor med Hydrauliskt backslag - 3 bladig propeller. Jag kan inget annat om motorn just nu förutom den var installerad av duktig båtmekaniker och har använts bara 150 timmar och ser helt nytt ut. Jag har aft segelbåt förut och har inte tänkt så mycket på dieselförbrukning. Jag hittade teknist VP sheet här https://www.marinexpress.se/pdf/VP/D2-55.pdf Jag undrade vilken av dem två olika linjer jag borde följa för få uppfattning av förbrukning. Rätt stor skillnad och jag förstår inte skillnaden. Mannen jag har köpt båten av säger han brukar åker 2200 RPM och ca. 6kn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ove-T 291 Postad 1 Juni , 2022 Hej Om det är en rent snipskrov utan bärplan och annat hitte på så är det deplacementfart som gäller. Jag har en 29 fots snipa med en D2 55 också. Jag har en deplacementfart på 6,7 kn. Man brukar räkna roten ur vattenlinjen x 2,43.Då du inte kan utnyttja alla hk till deplacementfart är det bra med en tung propeller. VP föreslår att man på sådana båtar skall nå 10% under maxvarv med fullgas och normalt lastad båt. Jag når 2700 varv på fullgas och når min deplacementfart på 2250 varv. För att spara bränsle kör jag oftast på 2000 varv och aldrig över deplacementfart. Hälsningar Ove Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser