Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
sme1972

Frågor om VP D2-55

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har precis köpt Karlö 28 fot snipa.

Den har Volvo Penta D2-55 motor med Hydrauliskt backslag - 3 bladig propeller.

Jag kan inget annat om motorn just nu förutom den var installerad av duktig båtmekaniker och  har använts bara 150 timmar  och ser helt nytt ut.

Jag har aft segelbåt förut och har inte tänkt så mycket på dieselförbrukning.

 

Jag hittade teknist VP sheet  här https://www.marinexpress.se/pdf/VP/D2-55.pdf

 

Jag undrade vilken av dem två olika linjer jag borde följa för få uppfattning av förbrukning. Rätt stor skillnad och jag förstår inte skillnaden.

Mannen jag har köpt båten av säger han brukar åker 2200 RPM och ca. 6kn.

image.png.913b2fb543e4ceea10652245e540dc8f.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Om det är en rent snipskrov utan bärplan och annat hitte på så är det deplacementfart som gäller. Jag har en 29 fots snipa med en D2 55 också. Jag har en deplacementfart på 6,7 kn. Man brukar räkna roten ur vattenlinjen x 2,43.Då du inte kan utnyttja alla hk till deplacementfart är det bra med en tung propeller. VP föreslår att man på sådana båtar skall nå 10% under maxvarv med fullgas och normalt lastad båt. Jag når 2700 varv på fullgas och når min deplacementfart på 2250 varv. För att spara bränsle kör jag oftast på 2000 varv och aldrig över deplacementfart.

Hälsningar Ove

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...