Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
  • 0
Rogga67

Aquador 22HT 1996

Fråga

Hej, 

Köpte mig en Aquador 22HT förra säsongen och har ett stort problem med läckage vid regn, det gäller glasdörren som sitter fram där gummilisten som sitter i ramen är skadad och väldigt torr, har försökt med Flipper marine som är återförsäljare men dem behagar inte svara, söker därför nu i detta forum och hoppas på att någon har ett bra svar på var man kan beställa den listen, se bifogad bild på listens profil.

Med vänlig hälsning,

Roger

8jS66N1eQyC8L0E4kHGcAQ.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

9 svar till denna fråga

Rekommendera Poster

• 0

Fabrikatet på min däckslucka är Goiot. Jag hade aldrig hört talas om dem. Men hittade via Google, Deras logga har en flygande fågel över firmanamnet. Men typsnittet gör att man måste ha fantasi för att första vad det står.

Själv sökte jag låshandtagen.  Jag hittade en ÅF i sverige, men priset anskräckte.  Tätningslist borde dom kunna få fram på metervara.
Min AQ 22 HT är från -97 heter även Coupe.
Bor i Linköping, hamn nära Arkösund 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Hej Rogga,

har exakt samma problem som du. Kunde du köpa listen på nimbus? Var det lätt att byta den? Ser att det ”fattas” en del av listen längst ner men det kanske ska vara så så att man kan byta den?

mvh Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 1

Hej Daniel,

Listen tog jag hem från Nimbus web butik och bytet fungerade bra med användning av silikonspray alternativt använda typ vaselin, har dock annat problem som kvarstår gällande denna glasdörr och då att ramen är på något sett skev vilket gör att dem 2 övre av totalt 3st låsvred tar i den nya listen och återigen orsakat skada tyvärr, men listen är inte jättedyr och kommer att byta igen när jag ser behovet.

Hoppas att du löser uppgiften efter denna information.

Mvh Roger.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Tack Rogga!

Ska försöka hitta rätt på hemsidan och se om jag kan hitta listen. Länken till Nimbus webshop fungerade inte av ngn anledning. På min båt läcker det vatten ur skruvhålen under dörren på insidan samt att vatten kryper längs med insidan på nedsänkningen och droppar där man har fötterna där man sover, var det samma för dig?Trist med vreden, kom det efter att du bytt listen alltså? Båten är ju toppen i sjön annars tycker jag.

mvh Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Hej Igen,

Felet med listen var att den var torr och sliten samt skadad av vreden, du beskriver exakt samma problem med lekage från skruvar och det rinnande vattnet som kommer ned vid fotänden och detta är mycket irrererande. Listen har artikelnr. 1860 på deras sida under reservdelar och vindrutor & ruttillbehör.

Båten i sig fungerar bra i övrigt med strax under 400tim på gångtiden sedan 1996.

Mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Toppen, tack - misstänkte att det var den men bra att få det bekräftat. Ser att de kommer i fast längd om 2.5 meter, var ner och mötte igår och tror att det är drygt 4 meter runtom. Beställde du 2 stycken och kapade till?

Fick du stopp på läckaget i och med att du böt listen? 
mvh Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Tyvärr så har jag kvar problemet med lekage och då från det du beskriver alltså inte själva gummilisten verkar snarare att det kommer från rutramens konstruktion, har för mig att jag beställde 5m (1m extra) och då fick jag en hel längd, detta betyder att listen blir ett runt ramen vilket blev bäst då du kapar in den som det behövs, nu har jag ett annat problem istället tog en tur igår kväll och motorn går inge vidare.

Har en VP AD31P som gick bra förra säsongen men nu är den orkeslös och kommer endast upp i 15knop den ska göra 25knop så detta kändes inge vidare.

Mvh Roger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
  • 0

Vad tråkigt med motorn, har inte samma i min båt. Hoppas det löser sig smidigt och inte är något större fel. Ja jag känner lite samma som du att det kan ha med rutramen att göra också. Jag har provat men ny sikaflex runt om på utsidan men det verkade inte göra någon skillnad. Fick tips på marinbutiken där jag bor att ta bort listen, göra rent och lägga ett tunt lager silikon på översidan av listen när den sitter på plats igen för att hindra att vatten tränger ner. Får se om jag testar detta eller ej. Stökigt med ett litet fel som skapar mycket irritation. 
mvh Daniel 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...