Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024
Vestergren

Litium batteri.

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)
20 minuter sedan skrev Vestergren:

Men om man gör en jämförelse mot min planerade 100 ah lifepo4 vs en större AGM bank 3-400 ah så bör inte belastningen på generatorn blir större. En ex 60 Amp generator kommer få jobba nära max även mot en AGM bank om den är nere på 50% och laddas till ex 80%. Generatorn vet varken ut eller in va den laddar.

Nej, inte generatorn men det vet batterierna.

I det nämnda fallet av laddtillstånd kommer laddströmmen som AGM-batterierna slukar i sig snarare att "bara" ligga kring 30-35A i snitt, och det endast i laddningens första del. Inte alls nära generatorns max på 60A. Och när de närmar sig 80% är det nere på hälften av den strömmen, eller t.o.m. ännu lägre.

 

Men som redan sagts - du verkar ha din bild klar och det är tydligt vilka svar du vill ha 😉.

Att du fortfarande skriver är dock ett tecken på att du ändå inte är helt säker, utan vill ha medhåll i ditt tänk.

 

 22 timmar sedan skrev Vestergren:

Skönt med en positiv kommentar haha. 👍😅

Problemet är att man i detta läge (vi har säkert alla varit där) inte värderar båda typerna av inställning lika. Varje som tycker som jag väger upp kanske tio negativa svar (eftersom de ju ändå inte riktigt fattat). Dessutom tenderar man att "avrunda" fakta åt det håll som man vill ha verifierat. Din laddströmsjämförelse ovan är ett typiskt sådant exempel.

Lite som en enda dålig pryl på Biltema så är hela företagets sortiment helkasst, medan motsvarande från Båtbutiken måste varit ett olyckligt undantag i deras sortiment.

 

Kan dock hålla med om att belastningen på din generator kanske inte blir större än den nämnda AGM-banken. Inte så länge i alla fall.

Men att basera en ombyggnad till Li på så många kanske, inte så länge, borde o.s.v. är just det som kan sluta illa. Antingen bara genom knäckta batterier i förtid, men också att du inte har någon båt kvar att ta dig iland i.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan skrev IngemarE:

Nej, inte generatorn men det vet batterierna.

I det nämnda fallet av laddtillstånd kommer laddströmmen som AGM-batterierna slukar i sig snarare att "bara" ligga kring 30-35A i snitt, och det endast i laddningens första del. Inte alls nära generatorns max på 60A. Och när de närmar sig 80% är det nere på hälften av den strömmen, eller t.o.m. ännu lägre.

 

Men som redan sagts - du verkar ha din bild klar och det är tydligt vilka svar du vill ha 😉.

Att du fortfarande skriver är dock ett tecken på att du ändå inte är helt säker, utan vill ha medhåll i ditt tänk.

 

Problemet är att man i detta läge (vi har säkert alla varit där) inte värderar båda typerna av inställning lika. Varje som tycker som jag väger upp kanske tio negativa svar (eftersom de ju ändå inte riktigt fattat). Dessutom tenderar man att "avrunda" fakta åt det håll som man vill ha verifierat. Din laddströmsjämförelse ovan är ett typiskt sådant exempel.

Lite som en enda dålig pryl på Biltema så är hela företagets sortiment helkasst, medan motsvarande från Båtbutiken måste varit ett olyckligt undantag i deras sortiment.

 

Kan dock hålla med om att belastningen på din generator kanske inte blir större än den nämnda AGM-banken. Inte så länge i alla fall.

Men att basera en ombyggnad till Li på så många kanske, inte så länge, borde o.s.v. är just det som kan sluta illa. Antingen bara genom knäckta batterier i förtid, men också att du inte har någon båt kvar att ta dig iland i.

 

Jag argumenterar min sak och startade tråden så därför jag skriver haha 😉

 

Men du får gärna säga var jag tar genvägar och tycker du ex även att lime-power har osäkra lösningar där kunden riskerar båt och familj?🤔 

 

Jag byter inte generator el köper en DC/DC för att det oftast fungerar utan, om man inte kunnat ladda med sin generator så hade ex lime power inte existerat idag. Kunder recensioner och försäkringsbolag hade försatt dom i konkurs när båtars generatorer går sönder eller båtarna brinner upp. 

 

Vet inte varför laddströmslikelsen är konstig? Likt många med för stora AGM banker, där varken generator är anpassad för AGM el dimensionerad rätt, så fungerar det ändå. Inte optimalt men det fungerar.  

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

jag byggde ett system i vintras till vår båt, satte in 4 st 400 ah Winston celler med en x2 bms, bog o start har vardera 200 ah agm batterier, enligt mig finns det inget skäl att använda life batterier till start o bog , de används så lite, sen är det bra att dumpa generatorns laddning på blyackarna när bms  bryter, då generatorn ej gillar detta. Min generator går till en Argo fet som i sin tur ger ut till life po banken o till bog o start.min generator äran 80 amp. Kör jag direkt in i litium batterierna laddar den ca 55-60 amp men nu när det delas upp så ger den ca28 amp till litium banken den går vi victrons dcdc laddare som är på 30 amp, jag har två sådana parallellt men generatorn orkar bara med den ena . 30 amp på min gamla bank kom man bara upp i de första minuterna med kraftigt urladdade batterier

sen sjönk det ner till 10-12 amp, så en rejäl förbättring har det blivit. Kanske blir det en vaknar generator nästa år, vi får se.Bms styr ett bistabilt relä för förbrukningen samt ett kilovis 500a laddrelä. När bms tycker att banken är full faller relät, det drar sen när banken dragits ur några procent, även solcellen ligger på denna kretsen

 

efter några månader i bruk är vi mycket nöjda med denna lösningen

 

mvh Johan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
38 minuter sedan skrev Comfort4:

Bms styr ett bistabilt relä för förbrukningen samt ett kilovis 500a laddrelä. När bms tycker att banken är full faller relät, det drar sen när banken dragits ur några procent, även solcellen ligger på denna kretsen

 

efter några månader i bruk är vi mycket nöjda med denna lösningen

 

mvh Johan

Intressant. Har du köpt dem på Gwl.eu med deras BMSer och relä? Jag har tittat på deras grejor ett tag men inte förstått om de fungerar bra.

Det finns ett par youtuber som också lade in Winston-batterier men en rätt avancerad BMS.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Comfort4:

4 st 400 ah Winston celler

Imponerande 👍, motsvarande 3200ah bly 😬😅 Vi är som mest ute 2-3 dagar utan landström så har inget behov av en så stor bank. 

 

2 timmar sedan skrev anuba:

Det finns ett par youtuber som också lade in Winston-batterier men en rätt avancerad BMS.

Jag har inte sett att Johan på Ran installerat ngn form av DC/DC el laddningsbegränsning på deras båt men kan ha missat det? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
27 minuter sedan skrev Vestergren:

IJag har inte sett att Johan på Ran installerat ngn form av DC/DC el laddningsbegränsning på deras båt men kan ha missat det? 

Jag tror inte att han har det men han brände generatorremmen i ett senare avsnitt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
44 minuter sedan skrev anuba:

Jag tror inte att han har det men han brände generatorremmen i ett senare avsnitt.

Ok ja den lär ju få jobba när han hade 270 amp/12v...

 

Kanske den där BMSen för 25000:- kr har någon form av inställning. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Vestergren:

Ok ja den lär ju få jobba när han hade 270 amp/12v...

 

Kanske den där BMSen för 25000:- kr har någon form av inställning. 

Det är lite för mycket pengar även för mig. ;) 
Han körde med ett 24V-system. Det tar ner strömmen lite.
I ett senare avsnitt får han lite mer uppgraderingar. Hängde inte riktigt med i alla detaljer. De har ju lite mer ambitiösa krav när de skall över Atlanten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-04-30 vid 11:46 skrev Grumpy:

Nästan alltid när någon gör något på ett nytt sätt säger alla: "så kan man inte göra, det fungerar inte".

År 1997 var det en samling högt aktade experter som vid en presentation sa "it will probably not work, so we choose to not participate". Upphovsmännen knöt näven och ökade takten. Ungefär två år senare släpptes Bluetooth 1.0.

 

The rest is history, skulle man kunna säga... 😎

 

Bluetooth har väl inget med denna tråd att göra? Kanske, kanske inte. 😉

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Volvo_Penta:

År 1997 var det en samling högt aktade experter som vid en presentation sa "it will probably not work, so we choose to not participate". Upphovsmännen knöt näven och ökade takten. Ungefär två år senare släpptes Bluetooth 1.0.

 

The rest is history, skulle man kunna säga..

Nja....

Jag som hade ett konsultuppdrag (faktiskt för båtinstrumentkommunikation !) med dessa 1.0-versioner från Ericsson för dryga 20 år sedan och sitter med ganska mycket "inside information" från den tiden kan intyga att det var varken den utlovade storleken (mindre än ett frimärke), låga strömförbrukningen eller ens i närheten av en buggfrihet så det gick att använda dem till det man borde kunna. Och ingen var speciellt kompatibel med andra fabrikat, trots att man med Blåtand redan från början gått in för att styra specen stenhårt så alla skulle vara "lika" och att certifieringsprocessen därför var både dyr (200.000:-) och komplicerad.

 

Det skulle dröja flera generationer av utveckling och uppåt tio år till innan genombrottet kom. Men då hade Ericsson tröttnat och klivit av Blå Tåget. De mest kompatibla var då dessutom "piratversionerna" som helt struntade i certifieringsprocessen men blev för många för Blåtandskonsortiet att orka stämma. Att de var bäst kompatibla berodde naturligtvis på att de inte kunde säljas om de inte fungerade med det mesta. Självreglering, helt enkelt.

 

 

Så i den verkliga historien hade olyckskorparna alldeles rätt - det skulle knappast fungera. Och det gjorde det inte heller de första åren. Men eftersom behovet kvarstod och tekniken gick framåt så blev den mogen så småningom.

Och från den tidpunkten kan jag hålla med - "The rest is history, skulle man kunna säga... 😎"

 

Om ett antal år lär de flesta båtar ha Li-batterier. Men likt Blåtand lär det inte ske genom att ta vägar där man chansar på att det fungerar, utan genom att man lär sig ta hänsyn även till de små detaljerna och ser till att tekniken hanterar även dem. Inte bara i reklamen. Först då blir det robust och säkert.

Fram till dess är det mer en entusiast/nishverksamhet, där misstag görs och kommer göras. Som dock är nog så viktig.

 

Så tror jag 😉

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev IngemarE:

Och från den tidpunkten kan jag hålla med - "The rest is history, skulle man kunna säga... 😎"

Jag fick i alla fall ihop till lite diesel till båten. Och detta alldeles oavsett vad Du tyckte om 1.0. 😊

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 timmar sedan skrev Vestergren:

Imponerande 👍, motsvarande 3200ah bly 😬😅 Vi är som mest ute 2-3 dagar utan landström så har inget behov av en så stor bank.

- - -

Du verkar inte ha läst på speciellt mycket om att bygga LiFePO4-system.

 

WINSTON WB-LYP400AHA LiFeYPO4 (3.3V/400Ah)

 

Fyra sådan celler seriekopplar man tillsammans med lite övervakningsutrustning (brukar kallas BMS) till ett 400Ah "12V-batteri" som ungefär motsvarar ett 600Ah blysyrabatteri i praktisk användning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
1 timme sedan skrev Lintott:

ett 400Ah "12V-batteri" som ungefär motsvarar ett 600Ah blysyrabatteri i praktisk användning.

Det torde motsvara betydligt mer än 600 Ah blysyra.

 

Har man 400 Ah LiFePO4 kan man konservativt ta ut kanske 85% av nominell kapacitet för att vara snäll mot batterierna, alltså typ 340 Ah. Hela kapaciteten är dock tillgänglig om man behöver den i nödfall, och tar man ut allt någon enstaka gång så orsakar det ingen större skada på batterierna.

 

Har man 600 Ah blysyra så kan man konservativt ta ut max 50% av nominell kapacitet, alltså 300 Ah, men i praktiken är det inga blysyrabatterier som faktiskt levererar 50% av kapaciteten vid den spänningsbrytpunkt som tillverkarna påstår ska motsvara 50% ens när de är nya, så man får inte ens ut så mycket i praktiken. Man får heller inte ut full kapacitet om man tar ut stora strömmar (nominell kapacitet för blysyrabatterier anges normalt vid en urladdningstid på 20 timmar), och djupurladdar man tar batteriet skada ganska snabbt.

 

Därtill kommer att litium laddar mycket snabbare än blysyra och med mindre förluster, samt att arbetsspänningen är högre så man får ut lite mer energi (fler watt-timmar). I praktiken är tumregeln att en Ah litium är värd två Ah blysyra inte fel, och om den är fel åt något håll så är den snarast för snål mot litium.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

49 minuter sedan skrev kblomster:

Det torde motsvara betydligt mer än 600 Ah blysyra.

 

Har man 400 Ah LiFePO4 kan man konservativt ta ut kanske 85% av nominell kapacitet för att vara snäll mot batterierna, alltså typ 340 Ah. Hela kapaciteten är dock tillgänglig om man behöver den i nödfall, och tar man ut allt någon enstaka gång så orsakar det ingen större skada på batterierna.

 

Har man 600 Ah blysyra så kan man konservativt ta ut max 50% av nominell kapacitet, alltså 300 Ah, men i praktiken är det inga blysyrabatterier som faktiskt levererar 50% av kapaciteten vid den spänningsbrytpunkt som tillverkarna påstår ska motsvara 50% ens när de är nya, så man får inte ens ut så mycket i praktiken. Man får heller inte ut full kapacitet om man tar ut stora strömmar (nominell kapacitet för blysyrabatterier anges normalt vid en urladdningstid på 20 timmar), och djupurladdar man tar batteriet skada ganska snabbt.

 

Därtill kommer att litium laddar mycket snabbare än blysyra och med mindre förluster, samt att arbetsspänningen är högre så man får ut lite mer energi (fler watt-timmar). I praktiken är tumregeln att en Ah litium är värd två Ah blysyra inte fel, och om den är fel åt något håll så är den snarast för snål mot litium.

Ja, det finns många fördelar med LiFePO4 vad avser användbart energiinnehåll och laddningshastighet. Exakt hur Ah-förhållandet är i jämförelsen med blysyra beror på hur nära yttergränserna man vill fresta batterierna (för långt kan bli dyrt...).

 

Men att få ut motsvarande 3200Ah ur fyra st 400Ah Winstonceller är en grov felaktighet om man avser att använda dem i ett "12V-system" !

 

14 timmar sedan skrev Vestergren:

Imponerande 👍, motsvarande 3200ah bly 😬😅

- - -

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 timmar sedan skrev Lintott:

Du verkar inte ha läst på speciellt mycket om att bygga LiFePO4-system.

 

Haha nja det handlar nog mer om jag tänkte "lite snabbt" här😉 Verkar vara ett känsligt ämne detta 😅

 

Jag har själv bara kollat på färdiga 12v Winston batterier, eller korrekt uttryckt "4 st noga balanserade 3,2 v celler som ligger i en rektangulär plastlåda" då det bara va aktuellt för mig.

 

Men ser att de max går upp till 90ah nu när jag tittar efter på gwl, så du har helt rätt i att det va fel det jag skrev. 👍

 

6 timmar sedan skrev Lintott:

400Ah "12V-batteri" som ungefär motsvarar ett 600Ah blysyrabatteri i praktisk användning

De tester jag sett indikerar snarare att man behöver troligen 900 Ah AGM för att få motsvarande energi som en lifepo4 bank på 400 Ah. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har även gjort en undersökning gällande garantier på på Blåtands batterier jag hittat i Sverige. 

 

Både Sunlux och Sunwind erbjuder 5 års garanti och står att de kan användas som startbatteri. 

 

Sunlux har återkopplat och säger att garantier gäller även om man laddar direkt från generator. Sunwind har inte svarat än.  

 

Batterinet säljer Topband + Center power - Inga extra garantier, konsumentköplagen dvs 24 månader som jag tolkar det och de tillåter inte använding som start/laddning via generator. 

 

Exide blåtand säljs via seasea och ev andra - Ej kollat upp då detta inte är lifepo4 utan Litium Ion, dessa har en liten men möjlig brandrisk & va dyrare så har inte kollat mer på Exide. 

 

Lite YouTube research och Ran sailing använder ingen speciell regulator eller generator. Detta va dock vid "byta generator rem" episoden så kan ha gjort ngt efter. 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Vestergren:

Haha nja det handlar nog mer om jag tänkte "lite snabbt" här😉 Verkar vara ett känsligt ämne detta 😅

 

Jag har själv bara kollat på färdiga 12v Winston batterier, eller korrekt uttryckt "4 st noga balanserade 3,2 v celler som ligger i en rektangulär plastlåda" då det bara va aktuellt för mig.

 

Onödigt med ursäkter. Jag tror att de flesta läsarna bortsett från Lintott insåg det feltänket. ;) 

  • Tack 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
2022-05-03 vid 11:55 skrev Vestergren:

Imponerande 👍, motsvarande 3200ah bly 😬😅 Vi är som mest ute 2-3 dagar utan landström så har inget behov av en så stor bank. 

 

Jag har inte sett att Johan på Ran installerat ngn form av DC/DC el laddningsbegränsning på deras båt men kan ha missat det? 

Hej

varje cell är 3.2 volt så 4 celler blir 12.8 volt med totalt 400 ah . 
 

vad det gället dcdc, behövs den inte när man har x2Bms, men jag tyckte det kändes bra att ha en ändå.många kör utan med viss risk för överbelastning av generator 

Redigerad av Comfort4

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-05-03 vid 09:04 skrev anuba:

Intressant. Har du köpt dem på Gwl.eu med deras BMSer och relä? Jag har tittat på deras grejor ett tag men inte förstått om de fungerar bra.

Det finns ett par youtuber som också lade in Winston-batterier men en rätt avancerad BMS.

 

Det är den typ av BMs jag använder med

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

”X2 BMS” utvecklas och säljs av en svensk seglare, Mikael, som har ett företag/hemsida med info om någon vill läsa på

https://batterybalance.com/x2-bms-12-24/

 

Håller på med att borra och kablera för ett system från det företaget, lite svettigt då jag försöker att montera komponenterna i skyddade utrymmen nära/i elskåpet.

Blir ett enklare system jämfört med @Comfort4

ett AGM för start och 8 st GBS Litium celler (2P4S).

Redigerad av skippeer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Vestergren:

Kul med ngn som tog steget tidigt, och att batterierna fortfarande fungerar lika bra. 

Det är samma typ av celler som jag köpte. Jag köpte direkt från skypower . Perfekt hantering från deras sida o transporten fungerade utmärkt. Nu eftervcacen månads brukande av batterisystemet kan jag konstatera att det fungerar över förväntan,

ihop med multiplus invertera/laddaren är 230 försörjningen helt sömlös, går strömmen i bryggan lånar den från batteribanken. Även väldigt nöjd med x2bms som är ytterst fiffig. Några av de positiva delarna med den är att den har separat brytning för just multiplus, och den stänger av laddningen i den, men inte strömförsörjnings funktionen.

sen balanserar den cellerna sände alltid är välbalanserade, vilket är bra

 

mvhJohan

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så nu va batteriet på plats. 

 

Installationen va i princip att lyfta ut 3 75ah bly förbrukning och sätta i ett 100 ah lifepo4, byta till nya 8 mm kabelskor och ta bort de överflödiga sladdarna/kopplingarna.

 

Laddning vid Tomgång/1500 rpm: 7/22 amp så generatorn verkar vara "smart" och reglera ner sig vid lägre varv. Fortfarande så jag kunde hålla ngn sekund på generatorn efter 15 minuter., Men ska mäta med termometer när jag kört en längre runda. 

 

Bra med direkt avläsning i appen för förbrukning: 

 

Kompressorn i kylen drar 6amp när den går, ca 12 amp senaste dygnet. 

 

Värmaren drar 9a vid start sen 2amp när den går. 

 

Toaletten ca 10-12 amp vid spolning. 

 

Bara jag har huvudströmmen på så går det 0,2 a. 

 

Min portabla solcell ger nu ca 2 amp. 

 

Totalt har jag lyckats köra ner batteriet 12% på ett dygn, ingen värmare.

 

Bra med data helt enkelt. 

 

Appen är relativt enkel där man får amp +- och V och SOC. Hade väl kunnat ge Ah el liknande men SOC är i procent så eftersom det är 100ah och 100% så motsvarar 1% 1ah. 

 

Så allt fungera som tänkt änsålänge, enkelt installation, bra med avläsning via app och inga jätte strömmar men troligen tillräckligt för oss för att slippa landström över en helg. 

 

Får se hur allt fungerar över sommaren. 👍

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
8 minuter sedan skrev Vestergren:

Så nu va batteriet på plats. 

Grattis!

Ser, som sagt, gärna fler uppdateringar om hur din lösning fungerar.

Vill dock ge dig ett litet råd.

Ampere uttrycks A och är ett mått på strömstyrka.

Amperetimmar uttrycks Ah och är ett mått på effekt (över tid enkelt uttryckt).

Så när du skriver att ”kylen har dragit 6 amp senaste dygnet” säger det egentligen ingenting. Jag antar att du menar att kylen dragit 6 Ah.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev ChristerN:

Grattis!

Ser, som sagt, gärna fler uppdateringar om hur din lösning fungerar.

Vill dock ge dig ett litet råd.

Ampere uttrycks A och är ett mått på strömstyrka.

Amperetimmar uttrycks Ah och är ett mått på effekt (över tid enkelt uttryckt).

Så när du skriver att ”kylen har dragit 6 amp senaste dygnet” säger det egentligen ingenting. Jag antar att du menar att kylen dragit 6 Ah.

Hej 

 

Kompressorn drar 6 a när den väl är aktiv, den går ju dock inte hela tiden så man får lägga till tiden för att få Ah men ser jag skrev amp ist för a och ah så det kanske blev lite luddigt. 👍

  • Haha 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 6/1/2022 at 12:26 PM, Vestergren said:

"..men ser jag skrev amp ist för a och ah så det kanske blev lite luddigt. "

Jag tror att de flesta klarade av att lista ut att amp = A :)

Hoppas själv att mina gamla blybatterier överlever ännu den här sommaren, sedan blir det LiFePO4  nästa sommar. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2022-06-01 vid 09:44 skrev Vestergren:

Så nu va batteriet på plats. 

 

 

Får se hur allt fungerar över sommaren. 👍

 

 

Bra jobbat. Man lär sig ingen man testar.

Spännande att ser hur det kommer att fungera.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 timmar sedan skrev bjornsyse:

Fungerar allt som planerat @Vestergren?

Ja än så länge är det inga konstigheter, även om vi inte varit ute mer än några nätter/dagar då min semester börjar idag faktiskt. 

 

Inga spänningsfall, avläsning fungerar med laddstatus etc. 

 

Har haft ca 25 A som mest i laddning med generatorn och solcell 50w tillsammans, så inga jätteströmmar. 

 

Men kort och gott, batteriet fungerar som tänkt 👍 men behöver lite mer tid för att utvärdera ex behov av landström etc. då vi inte varit ute tillräckligt. 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...