Nickem 1 Postad 25 Juli , 2005 Hej, funderar på att köpa GPS och undrar om någon har erfarenhet av Raymarines RC400 & RC435i? Är dessa bättre än tex Garmin 172? Räcker RC400:ans relativt lilla skärm eller är den i minsta laget? ...Niklas.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2005 Hej, Garmin 172C är nog den du skall sikta in dig på. Den är bra på det mesta även om den nu har några år på nacken. Jag har själv en Raymarine 435i och den är OK (bra skärpa på skärmen). Har haft min sen början på förra säsongen. Den använder Navionics Gold XL3 elektroniska karta. Se upp så du får senaste rev av korten i så fall (t ex 17G och 15G reviderades i år). Om du har en båt som är långsamgående så räcker nog en Raymarine RC400 men knappast i en snabbgående motorbåt, det blir för liten skärm helt enkelt. Vi båtägare har fortfarande Garmin 172C som sin referens GPS navigator trots dess i sammanhanget höga ålder (tror 172C är 2 år gammal nu?) Den har en annan karta, BlueChart, men det spelar mindre roll egentligen. En bra sak med 172C är dess svirvlande monteringsbygel. Såvitt jag vet är de ensamma om denna mycket praktiska sak. En kul sak med Garmins BlueChart är att man kan köpa speciella fiskekort (finns bara som förprogrammerade kort, ej på CDROM). Kanske inte så dumt för den fiskeintresserade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 25 Juli , 2005 Tack för svaret, det låter som jag bör satsa på 172:an. Har hittat den för 5.995:- på nätet ( 1500 för ett norrköping - öregrund kort.) Det är ju trots allt en ganska stor skillnad prismässigt! Finns det några andra alternativ som kan vara intressanta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 25 Juli , 2005 Knappast nån bättre i alla fall för det priset du nämde. Visst finns det bättre men dyrare GPS navigatorer. Större display och upplösning (pixlar bredd x höjd) fler finesser (t ex inbyggd ekolodsfunktion - jämför dock 178C som har det) osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nickem 1 Postad 25 Juli , 2005 Det är väl just upplösning och grafisk presentation som känns lite B på 172:an. Gillar inte riktigt Blue Charts utseende. Men man får ju vad man betalar för...Det är ju för övrigt rätt konstigt att det nu, 2005 inte är bättre och större skärmar till vettigt pris i GPS:erna? Både skärmar, processorer och övriga datakomponenter är ju i dom flesta andra fall snorbilliga. Men det är väl som vanligt att tillverkaren inte kan göra slut på allt krut på en gång utan en långsam utveckling av produkterna är det bästa sättet att få kunderna att hänga med och uppgradera sig efter hand...Det är min teori iallafall... ...Niklas... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser