Gå till innehåll
fredag 13 december 2024
IHM-Projektgrupp

Marknadsundersökning om utombordare och fritidsbåtar

Rekommendera Poster

Hej allihopa! 

Vi är tre studenter som är i sluttampen av vår utbildning på IHM Business School. Vi håller på med examensarbetet som handlar om utombordare och fritidsbåtar. Vi hade behövt er hjälp att besvara några frågor som rör utombordare och fritidsbåtar. Syftet med vår undersökning är att samla in insikter från er som ägare eller användare av fritidsbåt med utombordare eller er som framtida ägare av en fritidsbåt med utombordare. Vi är enormt tacksamma om ni vill avsätta ett par minuter och besvara frågorna som finns på nedan bifogad länk. Era svar är självklart anonyma. 

Tack på förhand. 

https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLScBX_ksm5AvatB_Ks-tz-UlezCl3ujpueVkNv9MuKLc4ZRFSA/viewform

Redigerad av IHM-Projektgrupp

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tyvärr sket sig enkäten på första frågan. Hade det inte varit smart att fråga VARFÖR man inte vill köpa en utombordare också..?

C7F59BC5-D401-4574-8E10-6128578004F0.jpeg

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
25 minuter sedan skrev Peter_K:

Tyvärr sket sig enkäten på första frågan. Hade det inte varit smart att fråga VARFÖR man inte vill köpa en utombordare också..?

52 minuter sedan skrev IHM-Projektgrupp:

Syftet med vår undersökning är att samla in insikter från er som ägare eller användare av fritidsbåt med utombordare eller er som framtida ägare av en fritidsbåt med utombordare.

Se beskrivningen av målgruppen!

Redigerad av Kane

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
3 minuter sedan skrev Kane:

För att du inte är del av målgruppen!

Jo, exakt. 
Men om man nu vill få ut något av en enkät kring en produkt kan det ju vara bra att inte bara vända sig till de redan frälsta, utan också ta reda på varför någon väljer en annan produkt..? För att kunna veta i vilken riktning produkten bör utvecklas?

Dvs, varför väljer jag som båtägare INTE en utombordarlösning. 

Tänker jag. 

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
18 minuter sedan skrev Peter_K:

Jo, exakt. 
Men om man nu vill få ut något av en enkät kring en produkt kan det ju vara bra att inte bara vända sig till de redan frälsta, utan också ta reda på varför någon väljer en annan produkt..? För att kunna veta i vilken riktning produkten bör utvecklas?

Dvs, varför väljer jag som båtägare INTE en utombordarlösning. 

Tänker jag. 

Så kan man tänka, men det är de som är ute efter informationen som sätter upp mätningen och dess begränsningar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
12 timmar sedan skrev Kane:

Se beskrivningen av målgruppen!

Jag tillhör målgruppen då jag idag har en båt med utombordare. Nästa gång jag köper båt blir det dock sannolikt en inombordare (har tänkt mig en lite större båt än vi har idag), så jag stupar på första frågan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan om hur lång sträcka man kör normalt är omöjlig att besvara, mellan 2 och 50+ distansminuter. Begrepp normalt finns inte i detta avseende.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De vänder ju sig endast till de som planerar att köpa en utombordare.

Så var är problemet? 

De som inte berörs skall ju inte svara.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 minut sedan skrev Jorgen01:

Så var är problemet? 

De som inte berörs skall ju inte svara.

Var ligger gränsen mellan "planera" och "drömmer om att köpa"? Jag hade väldigt gärna velat köpa en utombordare, men i Stockholmstrakten försvinner de oftast samma säsong om inte båten ligger på en bevakad marina.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Så här tycker jag om undersökningen.

@IHM-Projektgrupp ska se detta som hjälp.

Om undersökningen gäller just ägare, spekulant eller användare av fritidsbåt med utombordare bör första frågan gälla just detta.

1) Är du ägare, spekulant eller användare av fritidsbåt med utombordare.

Ja, eller nej och nej leder till att man inte ska fortsätta undersökningen.

2) Vilken effekt av utombordare köper du sannolikt nästa gång?

Okej fråga.

Sedan flera okej.

Hur lång sträcka i nautiska mil (sjömil/M) kör du normalt per tillfälle?

Mindre än 5 M saknas.

Vad är din ålder?

Valet under 20 år saknas.

Jag köpte min första utombordare i nedre tonåren.

Om undersökningen specifikt vänder sig till personer 20 år och äldre bör denna fråga vara den fösta frågan och svarar man under 20 år avslutas undersökningen.

Om man svarat på alla frågor och den sista gör att man inte platsar i undersökningen för att man är yngre än 20 år finns det risk att man väljer att svara att man är 20-29 år eftersom man ansträngt sig att fylla i undersökningen.

Lycka till!

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
17 timmar sedan skrev IHM-Projektgrupp:

Syftet med vår undersökning är att samla in insikter från er som ägare eller användare av fritidsbåt med utombordare eller er som framtida ägare av en fritidsbåt med utombordare.

1 timme sedan skrev Jorgen01:

Nu har jag läst formuleringen ovan ett par gånger och förstår verkligen inte hur du lyckas läsa in i den att det bara gäller dem som planerar att köpa en utombordare? Som jag skrev ovan, jag är ägare av en fritidsbåt med utombordare och tycker därmed att jag passar perfekt in på den beskrivna målgruppen.

Inser att det är hårklyverier och jag struntade ju förstås bara i att fylla i undersökningen, men jag TYCKER det är intressant att man kan läsa in så olika saker i en mening 😛

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
21 minuter sedan skrev DanielMalmgren:

Nu har jag läst formuleringen ovan ett par gånger och förstår verkligen inte hur du lyckas läsa in i den att det bara gäller dem som planerar att köpa en utombordare?

...

TYCKER det är intressant att man kan läsa in så olika saker i en mening 😛

Ja verkligen!

Inte undra på att det blir krig i världen när man se så olika saker.

Aktuellt nu är Ukraina där Ryssland och NATO verkar se två helt vitt skilda scenarier.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Mackey:

Ja verkligen!

Inte undra på att det blir krig i världen när man se så olika saker.

Aktuellt nu är Ukraina där Ryssland och NATO verkar se två helt vitt skilda scenarier.

Men de här studenterna med sitt frågeformulär anade nog inte att läsarna här anser att deras

frågeformulär är klart värre sammansatt än vad krig och annat elände skapar.

De aktar sig nog för denna kategori av båtfolk, som väl är så är inte alla här på forumet sådana petimetrar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag lyckades inte ens logga in mig för att svara på enkäten.

Sedan kan jag tycka likadant som ni andra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan hålla med gnället på undsökningen tyvärr.

Man kan endera ha segelbåt eller motorbåt inte båda, och definitivt inte villa köpa en båt samtidigt.

När jag funderar på ett köp så är bästa källan till information fråga någon i bekantskapskretsen om dennes upplevelser av produkten, men det valet finns inte. 

Inser att det är svårt att utforma frågeformulär men tycker nog ni skall gå ett varv till med vilka frågor ni skall ha.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Men de här studenterna med sitt frågeformulär anade nog inte att läsarna här anser att deras

frågeformulär är klart värre sammansatt än vad krig och annat elände skapar.

De aktar sig nog för denna kategori av båtfolk, som väl är så är inte alla här på forumet sådana petimetrar.

Det stavas petimätrar.  😋

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För mycket gnäll i denna tråd…

Jag svarade och såg inga betydande problem med enkäten. De sökte dessutom svar på sina frågor, inte råd om hur man utformar en enkät som skall passa de som letar fel.

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1 timme sedan skrev Mange249:

För mycket gnäll i denna tråd…

Jag svarade och såg inga betydande problem med enkäten. De sökte dessutom svar på sina frågor, inte råd om hur man utformar en enkät som skall passa de som letar fel.

Frågan är kanske inte så enkel som ”svara eller låt bli”. 

Jag har svårt att tro att man bara vill få en enkät ifylld, förhoppningsvis vill man få fram något vettigt ur den när man kommit till en eftergymnasial utbildning inom handel. Med de frågor man ställer, kommer svaren att bli för trubbiga för att få ur något vettigt ur svaren. T ex hur man utformar framtidens utombordare så den lockar maximalt med kunder, t ex även de som idag väljer inombordare i första hand?

Redigerad av Peter_K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä, den undersökningen får inte något svar från mig.

Uppställning och svarsalternativ är helt omöjligt för mig att svara på.

Ger lite info här istället om det är så att TS (mot förmodan) återkommer och läser tråden.

Jag har ett flertal båtar som jag använder för olika syften. Därav två med utombordare.

Den ena utombordaren är under 10 hk och den andra är över 20 (70).

Lillbåten används väldigt sällan och då endast för kortare utflykter.

Den lite större används främst för fiske och vattensport med något fåtal längre turer på ca 20 NM till en fin ö. Fisketurerna blir ofta hela dagar men ibland bara några timmar.

När jag ska köpa en ny utombordare är det närheten till service som är helt avgörande (fanns inte som svarsalternativ, heller).

Ja, det var en liten del av den mindre delen av mitt båtliv då jag mest åker med den stora båten med inombordare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

• Skapa nytt...