Gausafeten 38 Postad 7 November , 2021 (redigerade) Satt och läste ett nummer av Båtliv på toa och hamnade till slut på artikeln om durkbyte på två Busterbåtar. Även om artikeln var intressant så slutade det ändå med en fundering. Varför tätas durken mot skrovet så noga? Jag har funderat på att göra tvärt om, borra upp hål i durken för att kunna dränera bort allt vatten som annars blir stående på durken. Har jag otur när jag tänker eller vad är det jag har missat nu? Redigerad 7 November , 2021 av Gausafeten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
No_jah 437 Postad 7 November , 2021 Båten i artikeln är väl själlvlänsande, dvs. Att durken ligger högre än vattennivån på utsidan av båten, så att vatten som kommer in i båten automatiskt rinner ut via öppning i aktern. Då vill man att duken ska vara tät så att inte vattnet rinner ner i köklsvinet istället. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gausafeten 38 Postad 7 November , 2021 Så är det så klart. Har inte nån båt med sånt själv så tänkte inte på det Och eftersom jag inte har någon självläns så borde det ju vara en vettig ide att öppna upp ett par små hål i durken så att vattnet kan leta sig ner dit där länspumpen faktiskt sitter. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
heimlaga 170 Postad 11 November , 2021 Normalt gör man ju durkar av bräder med springor emellan just för att vattnet skall kunna rinna igenom och söka sig genom våghålen till "öjstin" där man öser eller pumpar ut det. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser