HenrikHHH 0 Postad 4 September , 2021 Hej, var och tittade på en båt idag som vid främre kölbultarna hade små sprickor. Bultar osv ser helt nya ut så tänker att båten kan varit med om ordentlig grundstötning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 4 September , 2021 Fråga den som säljer, med anledning av du som noggrann ev köpare upptäckt. Be hen redovisa! Svaret från forumet....? Vad förväntar du dig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikHHH 0 Postad 4 September , 2021 Säljaren köpte båten i år redan sjösatt och var "clue less" på ganska många frågor inklusive denna. Tänkte att det kanske fanns någon kunnig som hade en bild av vad det kunde vara här. Båten är för billig för att ta in besiktningsman eller lyfta men man vill ändå ha en trygg båt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 556 Postad 4 September , 2021 (redigerade) Ta mitt svar för vad det är: En helt oinsatt gissning! Jag tycker inte det ser så farligt ut om man tänker sig att båten är typ max 28 fot och tanken inte är att man (du) ska segla jorden runt med båten samt att den är billig! Sprickorna KAN komma sig av momentet vid åtdragning av köpbultarna. Att köpa av en person som säger sig inte veta ett skvatt gör att man måste vara försiktig. Köper man en båt som man misstänker har vissa fel ska man räkna in dessa i sin ekonomiska kalkyl. En besiktningsman kan tala om ifall det är fara å färde och väljer man att inte ta in en besiktningsman tar man alltid en risk. (Att ta in en besiktningsman betyder inte att man eliminerar risken heller men man är säkrare.) Välkommen till MG och berätta om du får veta något mer. Redigerad 4 September , 2021 av ChristerN Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
snoy 39 Postad 4 September , 2021 Dom där sprickorna är inte ens i skrovet.. Det är gelcoaten på innerlinern som krackelerar när man drar åt kölbultarna eftersom det är lite luft mellan skrov ock innerliner. Har alltså ingen påverkan på hållfastheten i kölinfästningen. Perra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wingan 71 Postad 4 September , 2021 Just de där små sprickorna skulle jag inte bry mig om. Du skriver inte vad för båt det är. Ålder storlek m.m. Om det skulle finnas större och fulare sprickor vid de aktra kölbultarna, då skulle jag börja fundera på grundstötningar. Fast mer eller mindre alla segelbåtar som har några år på nacken har ju stött emot någon gång. Som sagt kraftiga sprickor runt de aktra bultarna, och om innerlinern släppt från skrovet. Då bör man utreda (mycket) noggrannare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 5 September , 2021 Och varför är bultarna bytta? Finns det gängor kvar i kölen? Är det inplastad köl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 171 Postad 5 September , 2021 (redigerade) Och när man kollar bilden noggrannare, så ser man att det spacklats runt vänstra skruvhålet. Har båten inombordare? Hur ser det ut runt motorbäddens infästning mot skrovet? Är det sprickor där också, så anser jag absolut att båten bör besiktas före köp. Dyrbart att åtgärda. Sen är det oftast limmat, spacklats mellan innerliner och skrov, redan vid tillverkningen. Annars skulle kölen hänga i innerliner! Redigerad 5 September , 2021 av Hybro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
HenrikHHH 0 Postad 5 September , 2021 Tack för alla svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser