Gå till innehåll
lördag 30 november 2024
Mange249

Evinrude 20 hk-97 slirar ibland vid belastning. Vad utöver propp kan det vara?

Rekommendera Poster

Har en Evinrude 20hk som stått några år innan köp.

Den fungerar bra i stort, men ibland slirar det och man tappar drivkraften när man skall upp i planing. Den släpper mjukt och drar man av greppar det igen. Inga missljud eller ryck, utan liknar en slirande koppling. Man får sedan köra hem liggandes på ett varvtal där den greppar.

Detta har hänt vid 2 tillfällen med nån veckas mellanrum. Mellan dessa tillfällen kördes den 20distans med liknande last felfritt.

Normalt skulle jag tvärsäkert säga att detta är ett defekt propellernav, men jag har fotat propellern mellan gångerna och såg ingen förflyttning av saxpinnen relativt ytterkant på proppen. Finns det något annat som kan ge detta slirande(eller tittade jag dåligt)? En sliten clutchdog brukar ju ge ryckig gång med plötsliga korta tapp av växeln. Detta är ett slirande med mjukt tapp av kraft.

I min värld är det växel i eller ur med mekanisk inkoppling av clutchdogen dvs inget mellan vevaxel och drivaxel ut från växelhuset kan slira på en utombordare. En dåligt justerad växel borde väl snarare rappa?

Är såklart inget konstigt med en ny propp efter 24år, men vill helst inte köpa grejer i onödan till denna budgetbåt avsedd för glassköp.

Redigerad av Mange249

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Märk upp mutter och blad i ens. Kör och framkalla slirning. Är märkena inte längre i ens så byt propp. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2021-08-15 vid 19:53 skrev guestsson:

Märk upp mutter och blad i ens. Kör och framkalla slirning. Är märkena inte längre i ens så byt propp. 

Jag försökte märka med båten i sjön och även om det inte vart helt hundra, så såg jag ingen förflyttning.

Ska märka ordentligt nu när den är på land och köra igen, men finns det nåt annat det kan vara med dessa symptom?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Såg först nu att det var du som frågade Mange. Du brukar ha koll på det mesta tycker jag, så jag är lite konfunderad över att du frågar. Du har helt rätt i att det enda som slira och sedan greppa är proppen. Allt annat skulle låta förskräckligt och snabbt leda till irreversibla fel.

• Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan skrev guestsson:

Såg först nu att det var du som frågade Mange. Du brukar ha koll på det mesta tycker jag, så jag är lite konfunderad över att du frågar. Du har helt rätt i att det enda som slira och sedan greppa är proppen. Allt annat skulle låta förskräckligt och snabbt leda till irreversibla fel.

Haha, ja jag tänkte ju rätt egentligen… Vart bara förvånad när jag inte såg nån rörelse på min första lite tveksamma märkning.

Man ska inte övertänka saker;)

Redigerad av Mange249
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...