Flipkick 0 Postad 13 Augusti , 2021 Hejsan! köpte en ryds 480 styrpulpet i maj. Jag bytte styrning på den och problemet är att innan bytet gick den tilta upp. Så jag tänkte skulle gå gick ej. Foto 1 är före bytet när de gick tilta. foto 2 efter byte.(ja skruven är lite stor för hålet) Hur går det lösa? Går de köpa nån kullänk och koppla på? Eller måste jag köpa en draglänk och sätta fast med styrningen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Augusti , 2021 Den kabel du har verkar vara avsedd för montage genom tiltröret, med en länkarm från kabeländen på babordssidan till "styrfästet" framtill på motorn. Fördelen med tiltrörmontage är att kabeln inte behöver fästas i båten för att ta upp reaktionskrafterna. Detta är därför att föredra på lite större motorer. Antar att du fått improvisera infästningen i båten också. Exempel på tiltrörsmontage. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipkick 0 Postad 14 Augusti , 2021 7 timmar sedan skrev guestsson: Den kabel du har verkar vara avsedd för montage genom tiltröret, med en länkarm från kabeländen på babordssidan till "styrfästet" framtill på motorn. Fördelen med tiltrörmontage är att kabeln inte behöver fästas i båten för att ta upp reaktionskrafterna. Detta är därför att föredra på lite större motorer. Antar att du fått improvisera infästningen i båten också. Exempel på tiltrörsmontage. Aah okej så de ”röret” man ska ha ska in i tiltröret eller va man säger? Så man kan skippa detta fäste som sitter på båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipkick 0 Postad 14 Augusti , 2021 24 minuter sedan skrev Flipkick: Aah okej så de ”röret” man ska ha ska in i tiltröret eller va man säger? Så man kan skippa detta fäste som sitter på båten? För den satt såhär förr och gick tilta utan att montera in i de röret eller hålet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 14 Augusti , 2021 Det verkar vara samma, i mina ögon konstiga lösning tidigare. Jag är inte alla expert på detta område, så kolla upp om det inte finna två kabeltyper en för mothåll i båten med en gänga på kabeländen och en för tiltrörsmontering med ett hål i änden för montering av styrlänken. Åtminstonne har dessa två typer funnits tidigare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipkick 0 Postad 14 Augusti , 2021 Ja för känns ju smidigare så de va förr med gängad kullänk så det gick tilta. Än o dra om för att få in de i röret där.. men den är ju platt o ingen gänga så blir ju lite bökigt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 14 Augusti , 2021 5 timmar sedan skrev Flipkick: Ja för känns ju smidigare så de va förr med gängad kullänk så det gick tilta. Än o dra om för att få in de i röret där.. men den är ju platt o ingen gänga så blir ju lite bökigt Det är i den platta änden du fäster linken som sen skall vidare till styrpinnen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipkick 0 Postad 14 Augusti , 2021 1 timme sedan skrev Jorgen01: Det är i den platta änden du fäster linken som sen skall vidare till styrpinnen. Du tror inte det går köpa bara en draglänk och koppla på? Eller måste jag igenom de röret som är vid båten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 14 Augusti , 2021 (redigerade) Enklast som jag tycker är att gå igenom tiltröret skruva dit linkaget som går till styrpinnen så är allt klart och du behöver inga fler fästpunkter. Redigerad 14 Augusti , 2021 av Jorgen01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser