robertedvinsson 0 Postad 5 Juli , 2021 Hej. Köpte mig en varvräknare till min Johnson 55 från -78 men den beter sig lite märkligt. Jag har kopplat in den på varvtalssignalen i reglaget och ställt in den på 12 poler. Den visar hyfsat rätt på tomgång och upp till ca 3000 rpm. Men när jag drar på mer så går den upp till max som är 7000 och stannar där tills jag drar av nästan ner till tomgång. Den svajar också ibland när jag kör sakta. Kan pendla 500 varv upp och ner, men oftast ligger den still. Min fråga är om det är motorn som ger dålig signal? Kan den pga ålder vara sliten så att signalen blir dålig? Är det rätt med 12 poler eller har jag gjort fel där? Sista alternativet är ju att varvräknaren är dålig, är ju en billigare modell från eBay. Vad tror ni som har grejat med detta tidigare? //Robert Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 5 Juli , 2021 2 timmar sedan skrev robertedvinsson: Är det rätt med 12 poler eller har jag gjort fel där? Prova att ändra och se vad för resultat det blir, måste väl vara det enklaste... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rascal 968 Postad 6 Juli , 2021 5 timmar sedan skrev robertedvinsson: Hej. Köpte mig en varvräknare till min Johnson 55 från -78 men den beter sig lite märkligt. Jag har kopplat in den på varvtalssignalen i reglaget och ställt in den på 12 poler. Den visar hyfsat rätt på tomgång och upp till ca 3000 rpm. Men när jag drar på mer så går den upp till max som är 7000 och stannar där tills jag drar av nästan ner till tomgång. Den svajar också ibland när jag kör sakta. Kan pendla 500 varv upp och ner, men oftast ligger den still. Min fråga är om det är motorn som ger dålig signal? Kan den pga ålder vara sliten så att signalen blir dålig? Är det rätt med 12 poler eller har jag gjort fel där? Sista alternativet är ju att varvräknaren är dålig, är ju en billigare modell från eBay. Vad tror ni som har grejat med detta tidigare? //Robert Vad betyder 12 poler? Vanligtvis vill väl varvräknarna veta antalet cylindrar. Är den gjord för tvåtakts utombordare? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
touchwood 120 Postad 6 Juli , 2021 16 minuter sedan skrev Rascal: Vad betyder 12 poler? Vanligtvis vill väl varvräknarna veta antalet cylindrar. Är den gjord för tvåtakts utombordare? Nu är jag osäker men tror att det är antal poler på generatorn/statorn som menas, för det är där den kopplas in via likriktaren. Nån får gärna rätta mig om jag har fel. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 6 Juli , 2021 (redigerade) 3 timmar sedan skrev touchwood: Nu är jag osäker men tror att det är antal poler på generatorn/statorn som menas, för det är där den kopplas in via likriktaren. Nån får gärna rätta mig om jag har fel. Ja, den kopplas in innan likriktaren. Den räknar väl växelspänningspulserna. Det låter mer som om det är något fel på varvräknaren, knacka på den och se om nålen återgår till nolläget. Redigerad 6 Juli , 2021 av Georg_Ohm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 485 Postad 6 Juli , 2021 Signalen till varvräknaren tas ut mellan den ena polen på laddspolen till 12 V och jord . Effekten blir att en 12-pol generator lämnar 6 pulser per varv och med inkoppling på detta sätt är man beroende av en fungerande likriktare/spänningsregulator. Det är ett ganska vanligt problem att varvräknaren triggas av störningar gissningsvis oftast från tändningen som får den att visa för mycket. Ett sätt försöka komma till rätta med detta är att koppla in en resistor mellan pulsingången på på varvräknaren och jord (minusingången). Omkring 1,6 kOhm om du får tag i en 1/4 W resistor hälften on det är en 1/2 W resistor. Du kan också testa med en kondensator på ca 0,2 myF. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robertedvinsson 0 Postad 7 Juli , 2021 2021-07-06 vid 09:54 skrev guestsson: Signalen till varvräknaren tas ut mellan den ena polen på laddspolen till 12 V och jord . Effekten blir att en 12-pol generator lämnar 6 pulser per varv och med inkoppling på detta sätt är man beroende av en fungerande likriktare/spänningsregulator. Det är ett ganska vanligt problem att varvräknaren triggas av störningar gissningsvis oftast från tändningen som får den att visa för mycket. Ett sätt försöka komma till rätta med detta är att koppla in en resistor mellan pulsingången på på varvräknaren och jord (minusingången). Omkring 1,6 kOhm om du får tag i en 1/4 W resistor hälften on det är en 1/2 W resistor. Du kan också testa med en kondensator på ca 0,2 myF. Tack för tipset! Det ska jag testa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser