Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
BoCaMa

Hur koppla denna brytare?

Rekommendera Poster

Kommer ingen vart med Biltemas brytare 25-8836, hur skall den kopplas egentligen? Plus och minus, har jag tolkat som matning. Med de polerna inkoplade lyser bakgrundsljuset. Men får ingen spänning på de 3 övriga polerna hur jag än mäter och trycker på knappen...NC/NO/C benämns de. Jag tänkte använda brytaren till en ledslinga, NO betyder väl normally open och borde vara den jag ska använda? Ledslingans minus till C? Men ingen spänning mellan dessa som sagt. Vad gör jag fel? Tacksam för hjälp!

20210624_162535_compress30.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Prova mäta kontinuitet (motstånd) istället för spänning. Sitter minus och C ihop, till exempel? (dvs du mäter lågt motstånd över dem, max någon ohm.) Det kan ju vara en 1-polig brytare, dvs lastens minusledare ska inte gå via brytaren alls utan direkt till kopplingsplint/batteri, medan plusledaren ska gå till NC/NO och C ska kopplas till batteriplus/kopplingsplint. Då är plus- och minuskontakterna enbart till för LED-belysningen i så fall men det är väl inte otänkbart.

Redigerad av kblomster
  • Gilla 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Den har två olika grupper, en kontaktgrupp och en för belysningen som du redan upptäckt.

C är common, alltså ingången.

NO är normally open

NC är normally closed.

Om du kopplar plus till C och din ledslingas plus till NO så tänds lampan med knappen intryckt.

Om du kopplar plus till C och ledslingan till NC tänds lampan med knappen ”uttryckt” ja du förstår vad jag menar, det är en växla de kontaktgrupp.

Ledslingans minus kopplas till lämplig minusplint ombord, som allting annat.

Hoppas jag nu skrev rätt, lätt att tänka fel här, men det är bara att prova sig fram.

Belysningen då, en av anslutningarna till minus, jag tror det står ett - på den anslutningen, och den anda med + kopplar du till exempelvis NO så lyser den tillsammans med din ledslinga, men det kan vara smartare att koppla till NC så är belysningen tänd när din ledslinga är släckt, bra om du famlar efter ljusknappen i mörkar, alltså en led-belysning som leder dig på rätt väg för att vara vitsig.

09B27DCF-CEE0-4D9C-81E4-8314A86DCE09.jpeg.5be1c6bd66e802b68e0729038221b236.jpeg

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

+ = LED+

- = LED -

C = Brytare Common (kopplas t ex till plusmatningen)

NC = Brytare Normally Closed

NO = Brytare Normally Open (kopplas oftast till enheten man vill styra, dvs är brytarens "ut")

Dvs vid viloläge har du förbindelse mellan C och NC. Aktiverad brytare har förbindelse mellan C och NO.

LED är helt separat, och vill du använda den till bakgrundsljus så kopplar du "-" till jord och "+" till plus för instrumentbelysning. Vill du istället använda den för att visa aktiverad strömbrytare kopplar du "-" till jord och "+" på spänningsmatningen (brytarutgången, t ex NO ovan) till den enhet du styr, så LED får matnings samtidigt som denna.

Det är en mycket vanlig benämning på brytare, och fördelen med denna är att det står på stiften vad de är. Samt att LED-anslutningarna är helt separata så man kan koppla den att lysa när/hur man vill.

Edit: Ohm var några sekunder snabbare...

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)
9 minuter sedan skrev IngemarE:

+ = LED+

- = LED -

C = Brytare Common (kopplas t ex till plusmatningen)

NC = Brytare Normally Closed

NO = Brytare Normally Open (kopplas oftast till enheten man vill styra, dvs brytarens "ut")

Edit: Ohm var några sekunder snabbare...

Ja denna gången hann jag före @IngemarE.

Jag har en likadan strömbrytare eller omkopplare, den styr min konverter, men jag kopplade så att den blåa belysningen är tänd då konverter eller växelriktaren är påslagen.

Även Kjell säljer sådana och Electrokit i Malmö.

1597115F-3629-46D2-B077-591D0AD5ECEB.jpeg.23304d8839b8c690a221fb9b15654e06.jpeg

Se vad jag hittade!

Redigerad av Georg_Ohm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Plus och minus är bara för att få lysdioden att lysa. Dom har inget med det du kopplar in att göra.

Själva brytaren styrs av dom andra stiften, C=Common (spänning in) som kopplas samman med NC (normally closed) när brytaren är av, och med NO (normally open) när knappen trycks in.

Så du kopplar alltså in 12V på C och led-slingan till NO, då tänds den när knappen trycks in.

Ledslingans minus behöver inte kopplas in här, men eftersom du redan har minus till lysdioden så kan du ju koppla den dit om du vill. Eller direkt till en minusplint i elcentralen om det är enklare.

--- --- ---

Här är ett kopplingsexempel. Där har du dina fem anslutningar:

1 = NC, 2 = C, 3=NO och sedan 4=plus till belysningen/dioden och 5 = minus/GND till dioden. (Det som visas mellan 4 och 5 är den inbyggda belysningen.)

Kopplar du diodens plus (4) till brytarens utgång NO (3) som i figuren nedan, så tänds även knappen när du trycker in den. Och kopplar du 4 till plus så kommer knappen alltid att lysa.

image.png.a0327378d21090ebbd1915ced11aa033.png

Edit: oj, många som hunnit svara medan jag skrev!

Redigerad av ABC
  • Gilla 3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack till er alla för hjälpen! Nu lyser det som det skall i pentryt, och knappens diod då ledlisten är släckt. Perfekt, trevlig midsommar!

20210624_184656_compress80.jpg

• Gilla 2
  • Tack 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...