Semper_tiro 2 Postad 26 Maj , 2021 Hej! På min segelbåt från 80-talet finns brytblock för neddragna fall på rufftaket. Säkert originalgrejer från 1984. Hjulen ligger i en aluminiumram satta i en rejäl klutt med någon form av tätande lim mot det mönstrade däcket. Skruvar går ned genom trissornas centrum och ned genom rufftaket. Nu har det börjat läcka in vid kraftigt regn och jag vill ta bort allt för att göra om tätningen. Min fråga är: Hur får jag bort blocken utan att skada underliggande rufftak? Bryta? Vajersåg? Japansåg? Hälsningar Erik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 914 Postad 26 Maj , 2021 6 timmar sedan skrev Semper_tiro: - - - Min fråga är: Hur får jag bort blocken utan att skada underliggande rufftak? Bryta? Vajersåg? Japansåg? - - - Fixa några tunna trä- eller plastkilar (filas till ur en kloss, jag har använt snedfilad glasspinne "Magnum" för att få loss fönsterramar som läckte). Knacka in en kil någonstans där det finns en glipa. Ofta går det sedan att slå in ytterligare kil. Stoppa in bladet på en brytbladskniv i springan och skär av tätningsmassan (det är med stor sannolikhet Sikaflex som är en vanlig produkt för tätning). Knacka in kilarna ytterligare eller flytta dem en bit längs aluminumfästet och fortsätt skära.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Semper_tiro 2 Postad 26 Maj , 2021 Tack Lintott! Låter som framkomlig metod som inte är alltför brutal! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser