Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
kajmic

Startproblem - aggregatremmen (tror jag det kallas) snurrar ej - Mercury 4.3 MPI 220 hk

Rekommendera Poster

Postad (redigerade)

Vad kan det vara och hur illa är det?

 

Lade i båten igår. Gjorde sex försök att starta motorn:

  1. Vred om nyckeln, båten startade lite segt, men lät ok och gick fint några sekunder. Motorn la av.
  2. Startade motorn igen, lite segt som tidigare, den gick några sekunder och la sedan av.
  3. Vid tredje försöket betydligt mer svår startad, ett ganska högt gnisslande ljud (gummisula mot golv) kom, motorn startade inte.
  4. Nytt försök och ett ännu lite högre gnisslande ljud kom. Motorn ville inte längre.
  5. Vred nyckeln längre (några sekunder) inget gnisslande ljud, ingen startande motor.
  6. Öppnade luckan till motorrummet - såg att "den långa" remmen inte ville snurra. Motorn tycktes "försöka", men den tog sig inte runt.

 

Båten är från 2002 (en Utter c68). Jag har haft den ett år och förra sommaren var en del strul med motorn som la av lite här och där.

 

Redigerad av kajmic

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Troligen inte kamrem, utan aggregatrem. 

Nåt som den senare driver har väl skurit. 

Följ remmen och känn efter. 

Alltså en remskiva stor still, den på vevaxeln. 

 

Är det kamremmen, som trots allt står stilla, får du förbereda dig på att öppna pluskan. 

Jag tänker då ventilsallad. 

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Det finns ingen kamrem. Om det är en äldre motor.

Det är vad som förr på bilar hette fläktrem som slirar.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För dåligt med kräm i batteriet, slack rem och generatorn kämpar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 minuter sedan skrev Hybro:

Troligen inte kamrem, utan aggregatrem. 

Nåt som den senare driver har väl skurit. 

Följ remmen och känn efter. 

Alltså en remskiva stor still, den på vevaxeln. 

 

Är det kamremmen, som trots allt står stilla, får du förbereda dig på att öppna pluskan. 

Jag tänker då ventilsallad. 

 

image.png.25b18aa57aa9a62950dde073effe3a93.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
18 minuter sedan skrev Jorgen01:

För dåligt med kräm i batteriet, slack rem och generatorn kämpar.

+1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Spännrullar,generator,vattenpump och servopump.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Släpp på spännrullen ”a”.Sedan kan du känna om någon annan kärvar genom att försöka vrida på dem för hand.Kan va ett urladdat batteri också.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
14 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det där är ingen kamrem.

:) inte så konstigt att det var svårt att googla på lösningar när jag använde fel terminologi - man lär sig successivt - tack, tack

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är batteriet i bra skick och fullladdat?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad driver remmen på en sån motor förutom generator? 

 

AC, vattenpump, servopump? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

OT

 

Originalgeneratorn på min YSM12, var en 30 A likströmmare. Drevs av motorn via en enkel kilrem. 

 

Generatorn ville inte riktigt räcka till, laddade för fullt mesta delen av tiden. 

 

Än värre blev det när jag lyfte in flera batterier, TV, plotter, värmare, mer ljus e t c. 

 

Bytte till en 70 A kompakt bilgenerator från en Mazda 626. Fortfarande enkel kilrem. 

 

Det gick ju inte, remmen brann upp. 

 

Med lite svarvade o mecka de fick jag dit multirebbremskivorna från bilen. 6 ribbor. 

Inte en chans att det slirade. 

 

Men, efter en natt med värmaren och allt annat igång, så orkar inte den gamla motorn längre gå från låg tomgång och upp till normalt tomgång svarv. Bara stånkar. 

Generatorn laddar 70 A, och blir varm rätt snart, då

kylningen blir dålig vid lågt varv. 

 

Lösningen är att jag satt in en brytare i serie med laddampan. 

I läge off så startar inte generatorn med laddning. 

 

Startar motorn, lägger mig på hög tomgång och slår till brytaren. 

 

Tjolahopp, det fungerar utmärkt. Laddar 70 A ca 5 minuter, sjunker sedan till runt 40 A u det 25 minuter och sen fortsatt nedåt. 

 

Remmen blir inte ens jummen. Slirar, alltså inget.

Kollas med fördel när motor är avstängd. 

 

- Gissa varför? 🙃

 

BT

 

 

 

Redigerad av Hybro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Freez:

Är batteriet i bra skick och fullladdat?

Batterierna är det båten som nog är i bäst skick :) (nya från förra året, bra (över) dimensionerade och nyladdade)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
26 minuter sedan skrev kajmic:

Batterierna är det båten som nog är i bäst skick :) (nya från förra året, bra (över) dimensionerade och nyladdade)

Då är det nog dags för ett verkstadsbesök. I grunden en driftsäker motor om den tas om hand om på rätt sätt. Tänker att det skulle kunna vara startmotor eller bensinpump/tryckpumpsregulatorn.

 

Ps. kolla även att ditt batteri har rätt CCA värde, min 750 CCA för denna motor.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för feedback!

 

Båtmeck är inbokad - återkopplar när vi vet vad felet är.

 

Meckens analys:

När remmen (som är en drivrem inte kamrem 🙂 ) inte snurrar med men motorn snurrar brukar det vara två saker och ofta i samband med att båten stått vinteruppställd. 

1. Högst troligt att impellern i vattenpumpen i gummi har fastnat inne i huset. Bladen sitter fast och därför låter det illa och gnisslandet kommer från gummit. fortsätter du köra runt motorn så går bladen av och kan åka in i motorn, remmen slits också av att stå stilla så gör inga fler startförsök innan vi vet.

 

2. Mindre troligt men hänt förut är att generatorn som alstrar ström har rostat fast och remmen slirar då med. Oftast får man ingen laddning och laddningslampan tänds på panelen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Motorns egna cirkulationspump är om jag ej minns fel, tillverkad  i metall.

Är det alfaone drev så sitter impellern i drevet och är gummi och den hör du inte om drevet är sänkt i sjön.

Finns en del motorer som har en extern pump som sitter i anslutning till motorn.

Den hör du möjligen om det är helt vattentorrt.

Redigerad av Jorgen01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till! Återkoppla gärna med hur det gick🙂.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
2 timmar sedan skrev Jorgen01:

Motorns egna cirkulationspump är om jag ej minns fel, tillverkad  i metall.

Är det alfaone drev så sitter impellern i drevet och är gummi och den hör du inte om drevet är sänkt i sjön.

Finns en del motorer som har en extern pump som sitter i anslutning till motorn.

Den hör du möjligen om det är helt vattentorrt.

OK, jag har alfa-one drev...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror du har separat pump å den motorn, drevet klarar inte av att förse en V6:a med rätt mängd kylvatten. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellern i drevet drivs av stålaxeln som går in i växelhuset.

Dvs ingen rem där som slirar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl motorer med Bravodrev som har separat vattenpump?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att du har dåligt med ström i batteriet, kan vara en kombination med ej

lierande rem. Full sprutt i batteriet och spraya lite på remmen så får du se om det tystnar.

Kan vara så att tändspolen får för lite ström därav startproblem.

Alltså en kombination av fel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5 timmar sedan skrev Jorgen01:

Det är väl motorer med Bravodrev som har separat vattenpump?

Inte bara i så fall,  jag har alfa one gen 2 och extra pump. Drevets pump bara dumpar ut vattnet bakom skölden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

Har du ett extra vattenintag för den pumpen då ?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...