Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Nim26

Batteri-/laddtestare

Rekommendera Poster

1 hour ago, Kane said:

Seriekopplade? 24V-system?

hahaha faaan hatar EL,, Nu sa jag fel igen,,, Paralell är det ju så klart:P

men det viktigaste är väl att man fattar skillnade på 12 eller 24, för det gör jag men säger fel ord varje gång

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Jag läste någonstans på nätet att man numera lär ut på fordonsprogrammen att det heter såväl chassiminus och batterifrånskiljare och inte jord och huvudbrytare. Sannolikt pratar man om jord på de agronomiska utbildningarna, kanske även inom de astronomiska.

 

Eftersom vi inte har chassiminus i båtarna är ju ”minus” och ”batteriminus” bra ord som inte skapar alltför många missuppfattningar. Däremot har vi ju skyddsjord i landströmsanläggningen och signaljord när det gäller olika radioapparater och deras antenner, men det är två andra saker.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Haha 1
  • Förvirrad 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag lite bilder att dela med mig av,

Koppla isär dom 4 och mätte igår 12,56, dom två från 2015 stod längst in och var torra i varsin cell,

nu är alla vattnade och skall laddas i em en och en,

Laddaren är en Mastervolt men kunde inte se någon skylt vad den levererar

den hänger ihop med den som har ett plastlock, antar att den är säkringen från land innan det går in i laddaren,, sista bilden är specen på kylskåpet

Förbruknings batterier.jpg

Laddare 3.jpg

Laddare 4.jpg

laddare 1.jpg

Laddare 2.jpg

Kylskåp.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

12,56V är ganska bra, typ 85% laddning i dem. Ladda upp alla och låt dem vila 12-24 timmar efter det, då skall spänningen vara 12,7V för friska batterier. 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 minutes ago, Kane said:

12,56V är ganska bra, typ 85% laddning i dem. Ladda upp alla och låt dem vila 12-24 timmar efter det, då skall spänningen vara 12,7V för friska batterier. 

OK skall göra det, men det där "ögat" som bör vara grönt,,, alla är svarta! borde dom inte lysa lite iaf vid 12,55?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De där ögona har jag aldrig litat på. Om du är osäker på dina batterier, plocka ur dem och åk till någon firma med riktigt batteritestare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nä inte jag heller men ändå,,,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Batterierna med 12,56 volt är ju som redan sagts 85%iga om du inte lyckas få upp spänningen i dessa så kan dom ju få duga denna säsongen. Så byter du inför nästa säsong.

 

Om det nu är så att får sämre eller bättra mätvärden av de andra batterierna i den parallellkopplade gruppen kommer spänningen att utjämnas när de kopplas ihop, i princip inte bra, då de sämre batterierna stjäl energi från de som är bättre.

Det är därför man skall koppla ihop likadana batterier som är av samma ålder, jag vet att det finns divergerande åsikter om detta på detta forum, men jag står på mig och ändrar inte åsikt på den punkten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 hours ago, Georg_Ohm said:

Batterierna med 12,56 volt är ju som redan sagts 85%iga om du inte lyckas få upp spänningen i dessa så kan dom ju få duga denna säsongen. Så byter du inför nästa säsong.

 

Om det nu är så att får sämre eller bättra mätvärden av de andra batterierna i den parallellkopplade gruppen kommer spänningen att utjämnas när de kopplas ihop, i princip inte bra, då de sämre batterierna stjäl energi från de som är bättre.

Det är därför man skall koppla ihop likadana batterier som är av samma ålder, jag vet att det finns divergerande åsikter om detta på detta forum, men jag står på mig och ändrar inte åsikt på den punkten.

Jag är helt med dig i detta, en klenis kan gömma sig och dra ner dom andra,, Äpplen i korgen:P

igår efter 24h isärkollade var dom två från 2016 på 12,56V och dom andra 2 från 2015 på 12,54V

men som sagt lite småtorrt i några celler på 2015 batterierna, 

Vattnat upp alla och startade två laddare igår em,

tänkte att jag kör 24h laddning och sedan byter till dom andra två och sedan får dom stå 24h utan laddare och ser vad som händer,

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga andra kommentarer på bilderna? känner ni till laddaren o kyl tex eller den gråa med plastlocket?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den grå är en jordfelsbrytare som löst ut. Matar den laddaren, så laddar inte systemet. Tryck upp de svarta handtagen så kommer laddaren att starta. Om de faller ned så har du ett problem i landströmskretsen i båten. Kylen är en kompressordriven som tar ca 3,5A vid drift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev excel319:

Den grå är en jordfelsbrytare som löst ut. Matar den laddaren, så laddar inte systemet. Tryck upp de svarta handtagen så kommer laddaren att starta. Om de faller ned så har du ett problem i landströmskretsen i båten. Kylen är en kompressordriven som tar ca 3,5A vid drift.

Var ser du JFB'n?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
11 minuter sedan skrev excel319:

Den grå är en jordfelsbrytare som löst ut. Matar den laddaren, så laddar inte systemet. Tryck upp de svarta handtagen så kommer laddaren att starta. Om de faller ned så har du ett problem i landströmskretsen i båten. Kylen är en kompressordriven som tar ca 3,5A vid drift.

Jag tycker det ser ut som en tvåpolig säkring, som är i tillslaget läge.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
56 minuter sedan skrev sajjen:

Jag tycker det ser ut som en tvåpolig säkring, som är i tillslaget läge.

Jag ser det nu på datorskärmen. Blev fel i plattan då bilden blev lite upp och ned. Men det borde sitta en JFB i positionen, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
9 minuter sedan skrev excel319:

Jag ser det nu på datorskärmen. Blev fel i plattan då bilden blev lite upp och ned. Men det borde sitta en JFB i positionen, eller?

Ja, det är ju inte fel att be en installationselektriker att komplettera med en jfb, alltså jordfelsbrytare eller hellre en personskyddsautomat, som är samma sak fast känsligare. Om du vet vad du gör och kopplar rätt är det inte svårt att montera en sådan själv.

Laddaren från Mastervolt vet jag ingenting om, har aldrig haft någon sådan, men det brukar ju vara bra kvalitetsgrejer från den firman.

Kylskåpet från Isotherm känner jag däremot till, enligt mitt tycke är Isotherms skåp dom bästa, dom har även en vettig planering av inredningen.

Det finns en Isothermmodell som har tillägget ASU, det innebär att en elektronik känner av när generatorn (eller solcellspanelerna) laddar och då låter kompressorn jobba hårdare för att fylla på en kylackumulator. Dessa skåp med ASU känns igen på att dom har en extern manöverpanel med ett vred, en vågströmbrytare och tre lysdioder, jag har en sådan och är väldigt nöjd med den.

Om man har ASU och solceller och snålt med batterikapacitet kan det bli ett problem, då ASU-elektroniken tror att generatorn snurrar på då solen tittar fram ur molntäcket, och då kan en snålt tilltagen batteribank bli ansträngd och i värsta fall urladdad.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 hours ago, Georg_Ohm said:

Ja, det är ju inte fel att be en installationselektriker att komplettera med en jfb, alltså jordfelsbrytare eller hellre en personskyddsautomat, som är samma sak fast känsligare. Om du vet vad du gör och kopplar rätt är det inte svårt att montera en sådan själv.

Laddaren från Mastervolt vet jag ingenting om, har aldrig haft någon sådan, men det brukar ju vara bra kvalitetsgrejer från den firman.

Kylskåpet från Isotherm känner jag däremot till, enligt mitt tycke är Isotherms skåp dom bästa, dom har även en vettig planering av inredningen.

Det finns en Isothermmodell som har tillägget ASU, det innebär att en elektronik känner av när generatorn (eller solcellspanelerna) laddar och då låter kompressorn jobba hårdare för att fylla på en kylackumulator. Dessa skåp med ASU känns igen på att dom har en extern manöverpanel med ett vred, en vågströmbrytare och tre lysdioder, jag har en sådan och är väldigt nöjd med den.

Om man har ASU och solceller och snålt med batterikapacitet kan det bli ett problem, då ASU-elektroniken tror att generatorn snurrar på då solen tittar fram ur molntäcket, och då kan en snålt tilltagen batteribank bli ansträngd och i värsta fall urladdad.

Vadå har jag inte någon jordfelsbrytare?? måste man inte det? jag trodde den gråa var det!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan skrev Nim26:

Vadå har jag inte någon jordfelsbrytare?? måste man inte det? jag trodde den gråa var det!

Kontrollera om du inte har det tidigare i kedjan. Annars är det dags att skaffa en.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
4 timmar sedan skrev Nim26:

Vadå har jag inte någon jordfelsbrytare?? måste man inte det? jag trodde den gråa var det!

Näpperligen. Man måste inte ha en, men väldigt bra att ha, och den är betydligt billigare än en snygg gravsten.

9 timmar sedan skrev sajjen:

Jag tycker det ser ut som en tvåpolig säkring, som är i tillslaget läge.

Just så!

3 timmar sedan skrev Kane:

Kontrollera om du inte har det tidigare i kedjan. Annars är det dags att skaffa en.

Jag håller med, gör det, min har löst ut vid något tillfälle, senast i vintras då det kom in fukt i en frostvakt jag brukar ha liggandes under motorn.

Annars händer det ibland att jfb i stolpen på bryggan löser ut, inte sällan när Jens och Morgens kommer med sina ”landströmskablar” av samma sort som vi använder till lampsladdar, och ansluter sig dit...

 

Jordfelsbrytare och personskyddsautomater är lätta att koppla in, fas och nolla går in i ena ändan, och går ut i andra ändan. Skyddsjorden passerar i obruten kabel på sidan om, ”jorden” har nämligen ingenting att göra med dessa ”jordfelsbrytare” trots namnet. 


Det är en apparat som känner av om det blir bara en väldigt liten skillnad mellan strömmen som passerar i fasen och den som passerar i nollan, om någon ström läcker ut, alltså om det blir bara den minsta obalans mennan fasen och nollan bryter den ut snabbare än blixtsnabbt, förhoppningsvis snabbare än du och ditt retledningssystem i hjärtat hinner reagera, än mindre orsaka arytmi och hjärtflimmer.

 

Så en sådan skall du absolut komplettera med, en billig livförsäkring.

Redigerad av Georg_Ohm
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
22 timmar sedan skrev Georg_Ohm:

Ja, det är ju inte fel att be en installationselektriker att komplettera med en jfb, alltså jordfelsbrytare eller hellre en personskyddsautomat, som är samma sak fast känsligare. Om du vet vad du gör och kopplar rätt är det inte svårt att montera en sådan själv.

Nej, en personskyddsautomat är inte samma sak som en jordfelsbrytare fast känsligare. En personskyddsautomat är en jordfelsbrytare och en säkring i samma apparat. Både separata jordfelsbrytare och personskyddsautomater går att få med olika utlösningsskröm ("känslighet"). Normalt används 30mA för personskydd, men det går att argumentera för att 10mA är fiffigt i en båt.

 

Eftersom våra båtar ansluts till elnätet med sladdar och uttag som vi inte alltid vet status på så kan vi inte vara säkra på vad som är fas och nolla i anslutningen. Detta är anledningen till att ha tvåpoliga säkringar för landanslutningen. Det finns personskyddsautomater som består av en jordfelsbrytare och en tvåpolig säkring, men de allra flesta har bara avsäkring på fasledaren. I en båtinstallation kan en enpolig avsäkring i vissa felfall bli farligt.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/8/2021 at 8:50 AM, sajjen said:

Nej, en personskyddsautomat är inte samma sak som en jordfelsbrytare fast känsligare. En personskyddsautomat är en jordfelsbrytare och en säkring i samma apparat. Både separata jordfelsbrytare och personskyddsautomater går att få med olika utlösningsskröm ("känslighet"). Normalt används 30mA för personskydd, men det går att argumentera för att 10mA är fiffigt i en båt.

 

Eftersom våra båtar ansluts till elnätet med sladdar och uttag som vi inte alltid vet status på så kan vi inte vara säkra på vad som är fas och nolla i anslutningen. Detta är anledningen till att ha tvåpoliga säkringar för landanslutningen. Det finns personskyddsautomater som består av en jordfelsbrytare och en tvåpolig säkring, men de allra flesta har bara avsäkring på fasledaren. I en båtinstallation kan en enpolig avsäkring i vissa felfall bli farligt.

Personsskyddsautomat låter ju väldigt bra i mina öron om det är en sådan jag har,,,

Känns lite knepigt om den inte skulle duga  när Nimbus satte ihop detta 2008 och att man borde komplettera även med en JFB!

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
28 minuter sedan skrev Nim26:

Personsskyddsautomat låter ju väldigt bra i mina öron om det är en sådan jag har,,,

Känns lite knepigt om den inte skulle duga  när Nimbus satte ihop detta 2008 och att man borde komplettera även med en JFB!

Syns dåligt på bilden, men har du en testknapp ?

Om inte, så är det bara en vanlig dubbel säkring. Annars bör det vara en personskyddsautomat.

 

Hur vet du att det är originalmonterat ?  Dessutom skall man inte lita på att det som är nytt från varv är det bästa, möjligen oftast på rätt sida om lagen....

Redigerad av IngemarE

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
6 minutes ago, IngemarE said:

Syns dåligt på bilden, men har du en testknapp ?

Om inte, så är det bara en vanlig dubbel säkring. Annars bör det vara en personskyddsautomat.

 

Hur vet du att det är originalmonterat ?  Dessutom skall man inte lita på att det som är nytt från varv är det bästa, möjligen oftast på rätt sida om lagen....

Sant det vet jag inte. och har aldrig påstått att det varven gör är det bästa och att man kan lita på det, har lämnat in min förra båt 2 ggr och fick gör om gör rätt på egen hand ändå,,,

Det ser bara inte eftermonterat ut,, bara min känsla och vi kommer inte att få reda på om så är fallet,

Landströmskabeln går in i den och det är två vipp brytare,, blir det något fel från bryggan och in så antar jag att dim säkringarna skall slå ut så att landströmmen stoppas där.

Är det inte så?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilden är lite suddig, men jag är 99% säker på att det är tvåpolig säkring som sitter där, inte en personskyddsautomat.

 

Det är svårt att veta vad som finns under skalet utan att lyfta på det, men det ser ur som att det finns två modulplatser lediga i kapslingen. Det går i så fall att sätta in en helt vanlig tvåpolig jordfelsbrytare brevid säkringen. En sådan är billigare och lättare att få tag på än en personskyddsautomat med tvåpolig avsäkring.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
28 minuter sedan skrev sajjen:

Bilden är lite suddig, men jag är 99% säker på att det är tvåpolig säkring som sitter där, inte en personskyddsautomat.

Jag är 100% säker.......

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
3 timmar sedan skrev Nim26:

Sant det vet jag inte. och har aldrig påstått att det varven gör är det bästa och att man kan lita på det, har lämnat in min förra båt 2 ggr och fick gör om gör rätt på egen hand ändå,,,

Det ser bara inte eftermonterat ut,, bara min känsla och vi kommer inte att få reda på om så är fallet,

Landströmskabeln går in i den och det är två vipp brytare,, blir det något fel från bryggan och in så antar jag att dim säkringarna skall slå ut så att landströmmen stoppas där.

Är det inte så?

En personskyddsautomat eller jordfelsbrytare ska se ut så här, det gör inte den du fotograferade.

 

Att din brytare har dubbla vippor är i alla fall bra. Du vet ju inte vad som är fas o nolla när du stoppar sladden i brygguttaget. Med dubbel brytare så bryts båda när det blir fel på den ena.

bild.png.6083ce60a477de0906c61f0482d4ced3.png

Det ska finnas en testknapp där enheten kan testas så du vet att den fungerar.

 

Sen känner många inte till att de ska "motioneras" då-och-då. Om man inte gör det så kan de fastna beroende på att det blir permanentmagnetism i brytaren. Detta gäller både för hemma-brytaren och båt-brytaren.

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bättre bild blir det inte,,

Den röda kabeln går akterut till insidan av landströmskontakten

Den gula går till laddaren

Bra tips att man bör motionera dom, det visste jag inte👍

säkr 1.jpg

säkr 2.jpg

säkr 3.png

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
On 5/6/2021 at 8:43 AM, Nim26 said:

OK skall göra det, men det där "ögat" som bör vara grönt,,, alla är svarta! borde dom inte lysa lite iaf vid 12,55?

Nu har alla 4 vilat 12-48h efterladdning isärkopplade.

ett batteri hade nu 13,05 övriga 3 12,95

på 2st s var ögat grönt och på 2 svart!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 minut sedan skrev Nim26:

Nu har alla 4 vilat 12-48h efterladdning isärkopplade.

ett batteri hade nu 13,05 övriga 3 12,95

på 2st s var ögat grönt och på 2 svart!

De spänningarna är riktigt bra!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)
8 minuter sedan skrev Nim26:

Bättre bild blir det inte,,

Den röda kabeln går akterut till insidan av landströmskontakten

Den gula går till laddaren

Bra tips att man bör motionera dom, det visste jag inte👍

 

 

säkr 3.png

Den där skall du byta ut !

För det första är det ingen JFB eller personskyddsautomat utan en vanlig dubbel säkring. För det andra är den på 16A och med C-karakteristik, vilket innebär att all 230V-elinstallation du har i båten måste vara minst 2,5mm², då vanlig 1,5mm² bara får säkras med 10A (nåja, 13A ibland).

 

C-karakteristik innebär dessutom jättetrög. Du kommer m.a.o. blåsa säkringen på bryggan lååångt före att "din" går (och ev. fresta dina kablar).

 

Byt ut den mot t ex en B10 OCH en JFB. Det får plats i din kapsling.

Redigerad av IngemarE
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag ändå släpat ut alla så längst in sk. så ser man 2st start batteri så jag drog ut dom med 

2st Tudor  Start 80ah från 2019 dom låg nu på 12,70 så jag laddar dom med nu mest för att passa på att kika på vatten och ladd separat från varandra, och det såg bra ut

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...