Omikron1 1 Postad 27 April , 2021 Har köpt en båt i värnen som jag ska ta ned till Göteborg genom trollhättekanal. Någon som har gått trollhättekanal som säga om det är nödvändigt med VHF för tex broöppningar osv eller räcker det med en mobiltelefon? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 27 April , 2021 På Sjöfartsverkets hemsida anges ju att man skall kontakta dem på VHF kanal 9, det står ingenting om telefonnummer, men det står att broar och slussar är kameraövervakade. Och då kan bro- och slussvakter se om det ankommer någon båt. Det var nu många år sedan jag gick denna kanal, då utan VHF, och minns att det stod en slussvakt halvvägs uppe i himlen vid slussen i Lilla Edet och gav goda råd när vi kom. Dom samlade ihop en armada med fritidsbåtar för att fylla slussen så gott det gick. Jag minns även att det vid järnvägsbron i Trollhättan fanns en snabbtelefon som man anmälde sig på, en himla massa spillning av kanadagäss var det också, i drivor. Jag kan inte tänka mig att det är ett VHF-krav, men det är ju naturligtvis aldrig fel att ha en VHF ombord. Om dom nu samlar ihop fritidsbåtar och slussar dem tillsammans är det ju alltid nån som har VHF och slussvakterna kommunicerar ju sinsemellan om det är en armada fritidsbåtar eller ett yrkesfartyg på väg åt det ena eller andra hållet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
M__G 320 Postad 27 April , 2021 3 timmar sedan skrev Omikron1: Har köpt en båt i värnen som jag ska ta ned till Göteborg genom trollhättekanal. Någon som har gått trollhättekanal som säga om det är nödvändigt med VHF för tex broöppningar osv eller räcker det med en mobiltelefon? Du kanske har vhf-certifikat och kan låna en handhållen vhf under den turen? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skippeer 417 Postad 27 April , 2021 (redigerade) Ibland hjälper det inte med VHF anrop...vi har fått vänta och vänta. Är de upptagna eller väntar in andra båtar så får man ta det med ro (inga alternativ finns ju). Leta reda på telefonnummer så kan du ringa om väntan blir lång Kanalcentralen Trollhättan Redigerad 27 April , 2021 av skippeer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 27 April , 2021 Nedanstående kan vara av intresse, beroende på när du ämnar gå. Vi har nu kommit så pass långt med arbeten för Hisingsbron i älven att det är dags att uppdatera er på kommande eventuella störningar för er. Förutom omfattande tester av lyftspannet och maskineriet pågår arbeten med ledverk och dykdalber som påverkar framkomligheten i älven under våren. Vi vill nu informera er om följande arbeten i älven, som även går att läsa om på hisingsbron.se: Planerade farledsavstängningar fram till 9 maj Generellt gäller följande fram till den 9 maj när Hisingsbron öppnar för trafik; bron står i öppet läge med en segelfri höjd på 28 m. Under hela perioden fram till trafikpåsläppet utförs det arbete och tester på lyftspannet vilket innebär att bron kommer att stå i nedsänkt läge med en segelfri höjd på 12 m vissa perioder. Yrkestrafik behöver planera sin resa i god tid och kontakta Kanalcentralen för önskad passage, så att broöppning kan planeras i tid tillsammans med trafikkontorets entreprenör. Fritidsbåtar som önskar passera när lyftspannet är nere behöver kontakta brovakten på VHS kanal 9 alternativt Kanalcentralen för att begära öppning. När detta är gjort kan man lägga till vid väntbryggorna tills bron öppnar. Beroende på vilka arbeten som pågår samt kommande öppning för yrkestrafik kan det ta upp till 1-2 timmar till broöppning. Fram till 9 maj är följande farledsavstängningar bokade 29 mars kl. 06.00 till 1 april kl. 06.00: Farleden är stängd förbi Hisingsbron för samtliga båtar dagtid mellan 06.00-19.00. Därefter, mellan kl. 19.00-06.00 är det begränsad fri höjd på 12 m, bron öppnas inte. 12 april kl. 06.00 till 15 april kl. 06.00: Farleden är stängd förbi Hisingsbron för samtliga båtar. 26 april-30 april kl. 06.30-20.30: Farleden öppen med begränsad framkomlighet max bredd på fartygen är satt till 9 m. Pålningsarbeten pågår uppströms Hisingsbron på södra sidan. Mellan kl 20.30-06.30 är det fri maxbredd. Beträffande segelfri höjd under denna tidsperiod står lyftspannet i öppet läge med en segelfri höjd på 28 m och vissa perioder i nedsänkt läge med en segelfri höjd på 12 m, beroende på vilka tester som utförs. Farledsavstängningar efter den 9 maj: Den 9 maj tas Hisingsbron i bruk för bilar, bussar, gång- och cykeltrafik. Dock återstår en del arbeten i älven och två farledsavstängningar är inplanerade som det ser ut idag: 10–14 maj kl. 06.30-20.30: Farleden öppen med begränsad bredd på fartygen till 9 meter och segelfri höjd 28 m i öppet läge, dvs vid broöppning och 12 m i nedsänkt läge. Pålningsarbeten pågår uppströms Hisingsbron på södra sidan. Pålningsarbeten pågår uppströms Hisingsbron på södra sidan. 24–28 maj kl. 06.30-20.30: Reservtid om projektet stöter på problem med pålningsarbeten V17 och V19. Besked senast 12 maj huruvida reservtiden eller delar av den kan behöva användas, samma begränsningar blir i få fall som 10-14 maj. Öppningstider för handelssjöfart (fr.o.m. 9 maj 2021) Vardagar: Kl. 00.00 – Kl. 06.00; Kl. 09.00 – Kl. 15.00; Kl. 18.00 – Kl. 24.00 Helgdagar: Kl. 00.00 – Kl. 24.00 Länkar: Info farledsavstängning SFV: Sök notiser i databasen - Sjofartsverket Info ordinarie broöppningstider Broinfo - Trafik Göteborg : Trafik Göteborg (trafikgoteborg.se) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Georg_Ohm 4 831 Postad 28 April , 2021 Nyttotrafik på kanalen har företräde. Likaså har tågen på järnvägsbroarna företräde. Det är väl en i Trollhättan och två för Bohusbanan och hamnbanan mellan Gamlestan och Tingstad. Götaälvbron kommer att vara avstängd för bil och spårvagnstrafik, likväl kommer man inte alltid förbi där ändå, eftersom nya Hisingsbron håller på att iordningställas och den gamla Götaälvbron kommer att rivas. Inga av dessa broar öppnas/öppnades under högtrafik. Passagen under Götaälvbrons sidospann är blockerad av pråmar och arbetande båtar. Ur den synvinkeln kan det vara bättre att välja omvägen genom Nordre älv. Men den korsas av Bohusbanan, vars bro inte öppnas om tåg är i annalkande, men turtätheten är inte så hög. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 April , 2021 39 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Ur den synvinkeln kan det vara bättre att välja omvägen genom Nordre älv. Men den korsas av Bohusbanan, vars bro inte öppnas om tåg är i annalkande, men turtätheten är inte så hög. Sen behöver ju bron vid Fästningsholmen (Bohusbron) öppnas om båten är högre än 5.2 m och därefter följer den fasta motorvägsbron med segelfri höjd på 12.5 m. Så är det en segelbåt är det kanske omöjligt den vägen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
excel319 497 Postad 28 April , 2021 41 minuter sedan skrev Georg_Ohm: Nyttotrafik på kanalen har företräde. Likaså har tågen på järnvägsbroarna företräde. Det är väl en i Trollhättan och två för Bohusbanan och hamnbanan mellan Gamlestan och Tingstad. Götaälvbron kommer att vara avstängd för bil och spårvagnstrafik, likväl kommer man inte alltid förbi där ändå, eftersom nya Hisingsbron håller på att iordningställas och den gamla Götaälvbron kommer att rivas. Inga av dessa broar öppnas/öppnades under högtrafik. Passagen under Götaälvbrons sidospann är blockerad av pråmar och arbetande båtar. Ur den synvinkeln kan det vara bättre att välja omvägen genom Nordre älv. Men den korsas av Bohusbanan, vars bro inte öppnas om tåg är i annalkande, men turtätheten är inte så hög. Nu vet vi inte vad för båt ts ska transportera, men Nordre älv har begränsningar både uppåt och nedåt. 12,5m uppåt och ca 2m nedåt, tror jag det är. Kan vara bra att veta. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 365 Postad 28 April , 2021 18 minuter sedan skrev excel319: Nu vet vi inte vad för båt ts ska transportera, men Nordre älv har begränsningar både uppåt och nedåt. 12,5m uppåt och ca 2m nedåt, tror jag det är. Kan vara bra att veta. 12.5 m är som sagt höjden under den fasta motorvägsbron vid Kungälv. Djupet är lite knepigare. Där är det mynningen med sedimentavsättning som begränsar, vad jag kan se. Runt 2.2 m verkar det minsta djupet att passera vara där. I själva älvfåran är det i stället skärmanläggningen som har ett begränsande djup. Citerar Wikipedia: "I farleden vid skärmanläggningen finns två passager: en småbåtspassage med bredd 5 m och djup 1.2 - 1.8 m, och en farledspassage med bredd 65 m och djup cirka 4 - 5 m." 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
McLasse 706 Postad 28 April , 2021 22 timmar sedan skrev Omikron1: Har köpt en båt i värnen som jag ska ta ned till Göteborg genom trollhättekanal. Någon som har gått trollhättekanal som säga om det är nödvändigt med VHF för tex broöppningar osv eller räcker det med en mobiltelefon? Det är inte nödvändigt med VHF men det underlättar. Framförallt om det är något som strular. Det är kanal 9 som gäller och när man anropar använder man namnet på den bro eller sluss man befinner sig vid. Det är alltid bra att meddela sina avsikter. Tex om man ligger nedanför en sluss och vovven behöver panikpinkas. Annars börjar de förbereda slussen åt dig. Har man en bärbar vhf kan det vara lite si och så med mottagningen vid Lilla Edet, när man ligger nedanför slussen. Personalen som svarar är trevliga och hjälpsamma (säkerligen ganska luttrade också). Är man vhf-lös sitter det kameror och ljussignaler vid alla broar och slussar så det går bra ändå. Det finns även ett sevicenummer man kan ringa (om det är aktivt i år igen vill säga, finns i länk nummer två nedan) Nyttig info på Sjöfartsverkets hemsida. Här finns mer information. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 7 Juni , 2021 Jag ringde flera ggr på det servicenumret när vi körde hem vår båt fr västkusten för 4 år sedan. De var mycket trevliga och tillmötesgående. Vi var ganska ensamma om att gå norrut då tydligen så vi blev ganska "tjenis" med personalen i kontrollrummet 🙂 // Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser