DMSTHLM 3 Postad 7 Mars , 2021 Jag undrar om någon har koll på återmontering av drivknut på ett dp-e drev. Enligt manualen behövs ett specialverktyg för att mäta förspänningen i dubbellagerboxen. Vad jag förstår är detta för att rätt rullmotstånd ska uppnås när man drar åt skruven till drivknuten. Finns någon alternativ procedur för detta eller någon som kan berätta mer utförligt hur man gör? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 7 Mars , 2021 Hej. Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med. Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren. Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMSTHLM 3 Postad 7 Mars , 2021 20 minuter sedan skrev sanktanna: Hej. Du kan använda en fjädervåg och ett snöre att mäta med. Om du har haft knuten lossad från dubbellagerboxen måste du byta kollapshylsan mellan lagren. Skruven bör bytas om den använts ett flertal gånger. Ingemar Tack för svar, Jag förstår inte hur själva mätningen går till. Finner inte verkstadshandboken så utförlig i detta avseende. Var fäster man snöret? Tacksam för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 8 Mars , 2021 Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles. Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMSTHLM 3 Postad 8 Mars , 2021 17 minuter sedan skrev sanktanna: Sätt fast knuten i ett skruvstycke med lagerboxen uppåt. Ta ett snöre som räcker c:a 4 varv eller mer runt lagerboxen och sätt fast på en skruv som du sätter i ett av hålen. Linda sen snöret runt boxen och dra med vågen och läs av när den snurrar. Dra åt skruven försiktigt till rätt rullmotstånd erhålles. Dra inte för mycket för då måste du byta hylsan igen. Ingemar Tack så mycket för hjälpen då förstår jag. Är det kritiskt att byta kollapshylsan även fast bara själva drivknuten varit demonterad? Lagren är inte rörda. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 9 Mars , 2021 Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMSTHLM 3 Postad 9 Mars , 2021 1 timme sedan skrev sanktanna: Det är hylsan som anspänner rullmotståndet i lagerboxen. Har man klämt ihop den kan den inte återgå och bli längre. Ingemar Okey, jag förstår. Och förstår också att den ska bytas by the book. Kräver ju dock en del verktyg alternativt lämna bort den. Tänker typ att om man uppnår rätt rullmotstånd utan att byta borde det kunna funka annars visar det sig att den behöver bytas genom att man får dra skruven för hårt och att rullmotståndet inte erhålls. Tänker jag rätt för fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 9 Mars , 2021 Vad menas med tänker typ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Eile 74 Postad 9 Mars , 2021 Går det inte göra som på bakaxlar dit med ett shims och dra hylsan lite till nytt moment, eller som man sett folk gjorde förr knacka tillbaks den något. Jag har shimsad hylsa på min bil och rullat många mil. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMSTHLM 3 Postad 9 Mars , 2021 Undrar mest varför man ska behöva byta kollapshylsan om man får rätt rullmotstånd vid återmontering. Men den kanske är så att man inte får det om man inte byter den. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 9 Mars , 2021 (redigerade) Om man tänker lägga shims så måste det bli vid hylsan( vilket avrådes) och då är det ändå nödvändigt att pressa isär lagerboxen och då kan man lika gärna byta hylsan. Nu är det väl ditt drev och förmodligen inte under någon garanti så du gör naturligtvis som du vill. Ingemar Redigerad 9 Mars , 2021 av sanktanna Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
DMSTHLM 3 Postad 9 Mars , 2021 Tack för tipsen, tanken är att byta hela lagerboxen när man kan hitta en till bra pris och då byta både hylsan och lagren. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser