Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

skogstrasten

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om skogstrasten

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hoj! Jag ska montera mitt Garmin 140 på en Linder 445 max. Har tänkt ta strömmen från baksidan av 12-voltsuttaget i styrpulpeten. Där hittar jag en grön och en svart kabel. Kan jag utgå från att den gröna är plus och den svarta minus? Vad händer om jag kopplar fel, klarar ekolodet omvänd polaritet en kort stund eller går det sönder direkt....? Har inget instrument att mäta med... Lars
  2. Tackar så mycket för era idéer! Anledningen till att jag till slut fastnat för Lindern är mitt behov av att kunna dra upp båten på en stenig strand. Tänker att en plastbåt inte klarar det i längden, aluminium blir repigt men håller. Mitt andra alternativ är Buster S, men är rädd att tyngden (260 kg mot Linderns 203 kg) kommer att göra det svårt att orka dra upp den, i alla fall om man är ensam. Jag är övertygad om att det finns mer sjödugliga båtar i plast än Lindern, men kombinationen av tålighet, lätthet, inte så djupgående fick mej att fastna för den. Fast nu blir jag ju osäker... Min nuvarade lilla Pioner 13 är gjord av polytetylen och tål hur mycket misshandel som helst, materialet känns idealiskt. Pioner har en större båt, Pioner 15, men den är så väldigt plattbottnad så jag misstänker att den slår lika hårt i vågorna som min nuvarande väldigt plattbottnade båt. Lindern är ju lite v-bottnad i alla fall, även om inte jättemycket. De flesta handlare verkar dock mena att det mest hänger på vikten och längden hur sjöduglig en båt blir i vågor. Det känns som om Lindern är en bra kompromiss för mej. Hur bullrig den är vet jag ju förstås inte! Rätt eller fel tänkt av mej tror ni? Jag har inte ”råd” att köpa fel båt igen, min första gummibåt var ett misstag och min Pioner är inte heller så kul om det blåser upp lite. Jag letar alltså efter en båt som: * är tålig * är tillräckligt lätt för att kunna dra upp på land * går hyfsat bra i vågor * är lätt att traila * är runt 4,5 m * ska gå att ro in till land på grunda stränder, dock inga långa sträckor Misstänker att de första reporna kommer att svida på ett dyrt aluminiumskrov, men å andra sidan är ju en båt till för att användas….! Lars
  3. Har äntligen bestämt mej för att slå till på en Linder 445 Max. Då kvarstår valet av motor. Har två paketerbjudanden som jag velar mellan. Båda motoralternativen 4-taktare med trim/tilt, elstart, motorlås osv: Båt Yamaha 30 hk, pris 110.000:- Båt Tohatsu 30 hk, pris 102.500:- I det här testet http://www.tohatsu.se/uploads/media/Tohatsutest_01.pdf (på tyska tyvärr...) vinner Tohatsu. Yamahan är tung (90 kg, 10 kg mer än Tohatsu), mest pga så mycket större cylindervolym (747 cc mot 526 cc). De flesta handlare jag pratat med säger Yamaha pga pålitlighet, och en handlare mer eller mindre varnade mej för Tohatsu pga problem när folk kört tomt i tanken (tror jag det var). Det var tydligen svårt värre att få motorn i skick igen efter det... Låter jag snålheten bedra visheten om jag väljer Tohatsu pga pris och vikt? Har egentligen svårt att tänka mej att Tohatsun skulle vara en dålig motor. Är erbjudandena ok annars, pris i förhållande till vad jag får? Kan jag räkna med att Yamahan drar mer soppa pga cylindervolymen? Kanske den rätt lätta båten (203 kg) blir baktung med den tunga Yamahan? Det finns säkert många här som kan ge goda råd till en vilsen båtspekulant.... Lars
×
×
  • Skapa nytt...