Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024

CaptainMatte

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CaptainMatte

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Jag har bytt motor från en saltvattenkyld MerCruiser 7,4 liter MPI -00 till en sötvattenkyld MerCruiser 7,4 liter -96. Idag kopplade vi in det sista på den nya motorn och tanken var att äntligen få prov starta. När jag vrider på tändningen får jag ingen ström fram till instrumentpanelen, det är stendött. Det är ström på batterierna och övriga funktioner i båten fungerar. Har även mätt så det är ström fram till startmotorn. Slår man på vilken knapp som helst, tex vindrutetorkaren, så flyger mätarna för oljetryck, temperatur och tankmätaren i botten. Någon som vet hur det kan bli så? Funderar på om det har något med multikontakten att göra? Den passar dock rakt av jämfört med den gamla motorn. Vänt på plus och minus någonstans? Glömt någon jordkabel? Tacksam för alla tips jag kan få! Mvh Mattias
  2. Hej. Har nu tagit en bild på min däckslucka. Hoppas någon kan ge mig tips på var jag kan få tag på en ny lucka.
  3. Min däckslucka på min Polar 29:a -82:a har spruckit och nu när det regnar så läcker det in... Är det någon som vet vart man kan få tag på en sådan lucka? Jag har sett att det sitter likadan däckslucka på t.ex. Wiksunds 27:or m.fl. norskbyggda snipor så det verkar vara en vanligt använd däckslucka på den tiden dessa båtar byggdes. Tänkte att om man fick tag på en sådan begagnad lucka så slipper man såga upp hålet för luckan i båten om man nu tvingas byta till en modern lucka... Tacksam för tips!
  4. Hej. Det är ingen som har en kuggkrans till svänghjulet till en Mercruiser 4,3 l V6:a att sälja? Upptäcker efter renovering efter haveri med bl.a. vattenfyllda cylindrar att det saknas lite kuggar på min kuggkrans så det blir till att lyfta motorn igen från båten för att byta kransen... Är det någon som har en sådan kuggkrans liggande och kan tänka sig att sälja den till mig? /CaptainMatte.
  5. Tack Gelis! Det var distanser på våra bultar så vi drog dem i botten och drog dem med det moment som du angav, fungerade bra, nu är motorn i full drift igen! /CaptainMatte.
  6. Hej. Det är stötstänger. Är det något speciellt moment man ska dra muttrarna med? /Matte.
  7. Hej. Ok. dra dem i botten var det, men då förutsätts väl att jag först vrider runt motorn så att kolven står i tändläge på de vippor jag drar åt muttern på eller? /Matte.
  8. Hej. Har demonterat topplocken för packningsbyte på min V6:a och återmonterat dessa, hur grundjusterar man ventilerna då? I vilken ordning gör man det? Det är hydraliska ventillyftare... Tacksam för svar. /Mattias.
×
×
  • Skapa nytt...