Gå till innehåll
lördag 14 december 2024

Ozrage

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Ozrage

  • Placering
    Kadett
  1. Kanske bör nämnas att detta är en insjö med väldigt lite gojs. Idag när jag var ute och öste båten och startade motorn en stund så var det väldigt blåsigt. Med motorn uppe såg det ut att fresta tippspärren en del. Kanske därför folk har sina motorer nedfälda?
  2. Ville bara säga att motorn DF4 fungerar perfekt och är väldigt nöjd. Dock har jag sett en massa andra båtar vid min hamn som har sina motorer nere i vattnet hela tiden. Trodde inte man skulle göra så. Vad säger ni? Motor uppe eller vid kajen?
  3. Nu när jag tänkt till lite så förstår även jag att de menade separat tank. Ibland är man en idiot. Hur hade jag tänkte att jag skulle sätta tillbaka den inbyggda bensintanken utan att tappa ur all bensin på en gång. Haha ibland är jag bra dum. Tack ändå.
  4. Ok, det är mycket möjligt. Dock på min DF4 så är det inte möjligt att koppla in extern trycktank. På denna är det den inbyggda tanken som gäller. Vilket leder mig till nästa fråga. I instruktionsboken står det att man vid tankning skall lyfta ur bensintanken ur båten och fylla på. Extremt opraktiskt, obekvämt och besvärligt. Detta efter en titt under kåpan betyder att jag måste lossa två bultar/skruvar med två verktyg och sedan slangen som sitter under tanken. Detta låter för mig befängt då jag anser det är större risk att spilla bensin i motorn på det sättet än att bara hälla i bensin försiktigt där motorn sitter. På båten alltså. Eller? Möjligt att de bara var otydliga i instruktionsboken så jag kollade både engelska & svenska delen så de inte översatt fel bara. Men det står att man ska lyfta ur bensintanken ur båten. Hur ska jag göra om jag står soppatorsk mitt ute på sjön? Simma i land för att tanka? Hell no! Kan förstå att det inte är optimalt att skvimpa runt med bensin över en het motor. Men ändå, med en kall motor vi lugnt vatten skall jag nog lyckas jag och min tratt. Någon som har erfarenhet av interna bensintankar? Och hur brukar ni tanka? Senast ändrad av Ozrage | 02 augusti 2010 | 18:03
  5. Inte riktigt samma, 4 hästaren har tex en inbyggd bensintank på 1,5 liter. Och man kan inte koppla in någon extern trycktank. Så man måste ha med sig extradunk soppa. Annars vet jag inte riktigt vad som skiljer. Jag ska dock inte trimma den.
  6. Inga tips? Jag undrar tex om det verkligen är nödvändigt att borra hål i akterspegeln för att säkra motorn? Aldrig gjort det med den gamla motorn. Förstår att det är bra. Men den här motorna ska liksom av och på båten vid varje användning. Lite overkill att skruva fast den på det viset och borra hål i båten.
  7. Har precis köppt en ny Suzuki DF4 och undrar om tips och trix ni har lärt er över åren. Är det något jag bör tänka på före eller under användning av motorn som inte står i instruktionsboken? Jag är barnsligt glad över motorn och vill ta väl hand om den. Så alla tips är välkomna. //Mvh oz. Senast ändrad av Ozrage | 17 juli 2010 | 10:11
  8. Söker en enkel båtplats att hyra eller någonstans där man kan sjösätta min båt (Askeladden 16) med båtrailer. Gärna i Norra delarna kring Bolmen. Någon som har tips eller råd om vem eller vilka jag kan tala med? Mvh Oz. Senast ändrad av Ozrage | 13 juli 2010 | 22:09
  9. Tacka så mycket för svar. Det verkar som det blir en ny Suzuki DF4 med lång rigg.
  10. Denna båt väger cirka 300 kilo tror jag.
  11. Hej, helt ny på forumet och har en nybörjarfråga som säkert ställts förut. Ber om ursäkt för det. Jag har en Askeladden 16. Letar efter en ny motor nu eftersom den gamla blev stulen (En Johnson 6 HP långriggad). Den hade lång rigg för motorn satt på vänster sida högre upp än vanligt och då båten användes för att segla med satt det ett roder på högersidan. Annars undrar jag om det gör någon skillnad i hur båten beter sig i vattnet med lång/kort rig? Det jag kommer ihåg sist jag var ute med den båten att den stegrade ganska mycket med bara en 6 HP motor. Kan det vara lämpligare med en kort rigg på denna för att få bukt på stegring? Ännu en fråga, skulle en Yamaha F4 räcka för att driva den här båten? Jag funderade på att köpa en Neptune 5 HP på Rusta men den hade dem inte längre med lång rigg. Även läst en del negativa saker om Neptune & Parsun. Så kort eller lång rigg på en Askeladden 16? (Skall användas som fiske och utflyktsbåt.) Räcker en 4 hästars motor? Tacksam för svar. /Oz
×
×
  • Skapa nytt...