horten71
Medlemmar-
Innehålls Antal
11 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm horten71
-
Placering
Kadett
-
Tackar för svaret! har beställt en Mekonomen pump för 329:-. Plockade ner den gamla pumpen och bytte plats på membranen - enligt amatör teorin att ett var sönder så den inte sög. Lyckades då manuellt pumpa upp bensin men inte ända upp till förgasarna. Dock när jag kör startmotor normal drift så går det som det ska. Kanske ett litet hål i membranet som förut sög men nu pumpar den bensin till förgasarna som den ska. Gissar att detta är endast tillfälligt och ett pumpbyte ändå är på sin plats.
-
Har en bensinpump som inte suger på min AQ130 (gamla modellen med glaskopp). Jag har inte fixat med bränslesystemet förut och undrar hur ni hade gjort. Klarar man sig utan manuell pump? - Renoverat? Hittar dock ingen membransats. - Köpt ny på Volvo Penta - skrämmande 2500:- men då får man med manuell pump. - Köpt en biltema pump - 500:- - Köpt en universal pump från drevdelar.se - 400:- - Gått över till elektrisk pump? Är det något särskilt jag bör tänka på vid pumpbyte? Mvh /Tomas
-
@ingemar: Du har säkert rätt kommentar. Den ena knuten gick trögt först, men efter viss motion och rostlösare så känns alla knutarna väldigt fina. Tror det var länge sedan allt rörde sig så smidigt, tror nog att de fungerar denna säsongen. @sea_ray: Det är ingen kondens - klart läckande bälg ;-) Man såg enkelt knutarna när drevet var nerfällt genom den totalt kollapsade bälgen. Dock ingen märkbar vatteninträngning till drev/motor/båt som tur är. Den enkla frågan kvarstår: när man byter knutbälg, ska man fylla på ordentligt med marinfett eller inget alls? (förutom via e.v. smörjkoppar på knutarna och på splinsen).
-
Lånar en gammal tråd. Köpte en äldre billig båt (73:a) 2010 med AQ130 och 270 drev. Den har gått med totalkollapsad knutbälg några säsonger (ser det ut som) så knutarna är rejält rostiga. Men de känns inte glapp och ser ut att fungera så jag tänkte sätta dit nya bälgar och inte investera i nya knutar i år. Ska man som på vissa bilar fylla på ordentligt med fett i bälgen eller ska de vara torra? Dvs räcker med rostskyddsolja på knutarna och fett på splinsen? Mvh /Tomas
-
Tack Patrik för snabbt svar! Blir till att prova till helgen. Mvh /Tomas
-
Min drevlyft till ett VP270-drev ser ut att ha gett upp. Den sitter illa till så det är svårt att komma åt så jag vet inte varför. Kan man frikoppla drevet på något sätt och lyfta manuellt? Tänkte mig göra det så jag kan ta upp båten ramp båtvagn för enklare felsökning när båten ligger på land. Mvh /Tomas Senast ändrad av horten71 | 28 september 2010 | 19:24
-
Låter du Atlas creator skapa kart över ett väldigt stort område med alla zoom nivåer? Då kan det ta ordentligt med tid. Prova med bara ett litet område så det går snabbt och du får kläm på det innan du väljer exakta kartområdet som du vill ha. Har dock inte provat med den senaste versionen av creator men den borde ju inte ta längre tid än den äldre versionen.
-
Jag valde bara zoomnivåerna 12-15. 12:an är ett mkt stort område dvs översikt och 15 är mer detaljerad än mina 1:50000 papperssjökort. Då blev Blekinge strax under 100MB och inga problem att lagra.
-
Tänkte bara dela med mig. Sitter med en HTC Desire och nyköpt båt. Har sjävlklart inplastade sjökort också men blev grymt imponerad av enkelheten att få in sjökort GPS plottter på Desiren, som komplement. 1. Installerade oruxmaps appen på telefonen. 2. Installerade Mobile Atlas Creator på PC:en. 3. Skapade kartor i Mobile Atlas Creator. Där fanns Eniros sjökartor för Norden redan! Bara att välja vilket område man ville skapa karta för och vilka zoom nivåer man behöver. inga behov av att kalibrera kartor längre. 4. Flyttade över de skapade kartorna till telefonen mha USB kabel. KLART för att gå till sjöss - med egna offline kartor av god kvalitet! Allt som allt tog det nog 20 minuter för mig innan jag hade Blekinge kusten i min Desire. Allt gratis och helt ärligt. Kul att se Android och open source initiativ som gör så här avancerade saker tillgängliga för allmänheten - gratis.
-
Väcker en ordentligt gammal tråd... Kommer snart köpa min första båt så här är en ordentlig novis fråga. Slå mig inte... Det är en begagnad motorbåt på ca 900kg (610x230). Båten står vid en hamn på ett hemmabyggt båtsläp om jag inte tror är safe att köra 15 mil med. Vill inte riskera båten det första jag gör. Funderade på kranbil släp men det kostar ju därefter, och såg nu ovan tråd som ser intressant ut. 2 hyrda 80-släp: 1 trailer för båten och 1 för båtsläpet låter smart. Dock - hur flyttar man enklast båten från hemmabygget till trailern? Sjösätta båten med gamla och plocka upp på nya? Eller måste man hyra en kran? Mvh /Tomas