Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025

yodabaggins

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    43
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om yodabaggins

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Dum fråga kanske. Men hur vet man ens vilken rigg-storlek på motor man ska ha till sin båt? Jag har en Yamarin 6110 som jag kan ha haft ihjäl min befintliga motor på. Om den inte går att fixa måste jag m.a.o. hitta en annan. Det är väl inte så svårt att ta reda på vilken rigg-storlek min befintliga motor har. Men båten står på verkstad nu och jag kollar runt på Blocket efter motorer, och det är ju olika rigglängd på allihop, så jag tänkte att någon här kanske vet. Det verkar iaf stört omöjligt att hitta nåt på Google om vilken rigglängd en Yamarin 6110 ska ha. Så…vet någon? Tack på förhand! /Adam
  2. Hjälp. Det kändes alldeles orimligt högt. 😳 De hade iofs betydligt högre timpris på felsökning än det certifierade Yamaha Center (i Karlstad), så de ligger väl orimligt högt i allmänhet kanske… 🤔
  3. Hej. Tänkte ev byta ut den 150 hk Yamaha HPDI som sitter på min Yamarin 6110 mot en 200-225 hk 4-takt. Försökt googla men det är svårt att hitta någon bra sida med tydlig info. Jag undrar helt enkelt vad ett byte av en såpass stor och tung motor innefattar. Antar att man i princip måste byta på verkstad och att det tar lite tid med tanke på alla slangar, reglage, mätare m.m. som behöver bytas och installeras. Går det att göra ngn mellan-tummen-och-pekfingret-kalkyl på ungefär vad själva arbetet med bytet brukar kosta (om man antar att jag köper en bättre begagnad motor på blocket) och hur lång tid det brukar ta? Vem har erfarenheter av detta? Tack på förhand! /Adam
  4. Jag har fått (eller om de fanns där när jag köpte båten härom veckan utan att jag såg det) några repor i det blå partiet av gelcoaten på min Yamarin 6110 (2003). Det är inga sprickor utan ”bara” repor, varav enbart den största egentligen alls känns när man drar med fingret över dem. Försökte ta en bild med det är kanske svårt att se exakt hur reporna ser ut p.g.a. reflektionerna i skrovet. Det största repan är iaf den högst upp i bild. Vad tror ni att jag behöver göra? Kan det räcka med slipning/polering eller behöver jag lägga på gelcoat-spackel? Hur gör man isf när man slipar för att inte gelcoaten runtom ska bli ful? (Har aldrig gjort någon liknande reparation så jag har ingen aning om hur det funkar i praktiken och hur gelcoaten reagerar på behandling.) Tack på förhand! /Adam
  5. Hur mäter man ens skrovvinkeln? De angivna gradtalen kan ju inte gärna motsvara den faktiska vinkeln i V-skrovet? 18° resp 24° ju vasst som en blyerstpenna. Är det respektive sidas vinkel i förhållande till vattenytan som avses? Hur luskar man reda på skrovvinleln hos sin båt? Jag lyckas ”sådär” med Google. 🤔
  6. Problemet är inte att det skramlar, utan att det går förhållandevis stötigt och hårt, vilket helt enkelt blir obehagligt, och detta trots att båtmodellen *enbart* fått hyllningar för sina sjöegenskaper. (Jag har åtminstone bara sett hyllningar, och tittar man runt här på Maringuiden är det idel lovord.) Jag valde Yamarin till slut för att det anses vara en premium-båt med bättre byggkvalitet och sjöegenskaper än exempelvis Ryds motsvarande modeller. Båten är hur fin som helst och känns väldigt gedigen. Störtskön att köra när det är fint. Men jag blev förvånad över att den slog så när det var lite sjö.
  7. Jag fick sakta ner till 14-15 knop för att det inte skulle bli olidligt att öht åka med båten. När jag drog på slog och smällde det bara ännu värre. Vet inte den exakta våghöjden, men det blåste bris på sin höjd. Som sagt, styrpulpeten (i uppskattningsvis samma storleksklass) som åkte förbi föreföll i princip opåverkad av sjön. Den bara åkte rakt fram och såg ut att kunna balansera kaffekoppar på en bricka. Det kanske ser annorlunda ut utifrån iofs, men att åka i Yamarinen i hög fart var inte trevligt, medan snubbarna i Nordkappen såg ut att ha det super-chill.
  8. Hej. Jag blir nog aldrig klok på detta, men det vore intressant att bolla med andra och försöka komma fram till vad som egentligen är vad i djungeln av båtfabrikat, V-skrov och mjuk gång i hårt väder. Jag har precis köpt en ”ny” (för mig) båt och från att ha tittat på en gaaaammal Ryds 530 GT styrpulpet så blev det till slut betydligt dyrare daycruiser istället - en Yamarin 6110. Yamarinen har betett sig väldigt fint i vattnet och är trevlig att köra. När jag var ute i lite grövre sjö igår, dock (inte särskilt grov egentligen men det blåste väl halvfrisk bris) så tyckte jag att den stampade och slog *betydligt* mer och hårdare än jag väntat mig. Alla recensioner jag läst prisar dock detta skrov för att gå fantastiskt i sjön och att man åker gött och fint även i lite vågor. Nå…det var tyvärr inte riktgt min upplevelse. Däremot kommer jag ihåg när jag åkte i en Ryds 530 GT i min ungdom - en betydligt mindre båt som inte ens väger hälften så mycket som min Yamarin. Det kan vara den mjukaste gång i vågorna jag varit med om. Vi åkte mot Smögen i rejält hård vind och fick till slut vända för att båten helt enkelt var för liten för den grova sjön. Men - inte en enda gång slog skrovet hårt mot vågorna. Den landade mjukt som i bomull i varenda vågdal och det var aldrig obehagligt, mer än att det helt enkelt gick för hög sjö. Utifrån vad jag läst om Yamarin kontra Ryds - där 6110 *enbart* fått positiva omdömen och Yamarin påstås vara ett betydligt bättre kvalitetsmärke än Ryds rent generellt - så utgick jag ifrån att en 6 m lång, 1100 kg tung, gedigen Yamarin DC skulle hantera den grova sjön mer behagligt än en gammal 500-kilos Ryds 530. Men…nä. Tvärtom, faktiskt, i min erfarenhet. Vad i hela friden kan detta handla om? Har just Ryds 530 GT en *extremt* djup vinkel i V-skrovet? Även Yamarinen har ju ett tydligt V-skrov men vinkeln kanske trots allt är betydligt trubbigare? Som sagt - jag förvånas över att min personliga erfarenhet och upplevelse i princip går stick i stäv med vad ”alla” andra upplevt. Och hur kan alla andra tycka att Yamarin 6110 går så suveränt även i lite grövre sjö när den…inte gör det? För övrigt swishade en (iofs modernare) Nordkapp styrpulpet i 6-metersklassen förbi mig med faslig fart (30-isf knop) igår, och från min vinkel såg den ut att ligga som ett strykjärn på vågorna, medan jag studsade omkring i min Yamarin 6110 på ett mycket stötigare sätt, i kanske 14-15 knop. Och då ska Yamarinen vara en av de bästa båtar man kan ha i 6-metersklassen. Jag fattar kort sagt ingenting just nu. 🤔 Tankar? /Adam
  9. Hej! Har precis köpt en Yamarin 6110 DC och är väldigt nöjd, förutom med stuvutrymmena, som dels är för få, men i synnerhet väldigt obegåvat planerade. Sättet på vilket man lyfter luckorna under aktersofforna är bland det dummaste jag varit med om. Nu funderar jag på vad som egentligen finns framför ”fotplatsen” vid förarplats? Det finns en skålformad, fastskruvad skiljevägg där det är meningen att man ska ha fötterna, men jag finner ingen användning för den öht. Dock hade detta utrymme varit perfekt att ha som stuvfack, och det syns mig att det bör finnas outnyttjat utrymme framför skiljeväggen, utifrån hur sovkojen ser ut. Men skiljeväggen sitter monterad med silikon i skarvarna, så jag vill inte plocka bort den (och sabba tätningen) om det visar sig vara något därbakom som omöjliggör att göra om utrymmet till stuvfack. Någon som varit inne bakom denna skiljevägg och vet hur det ser ut där? 🤔
  10. Hej! Jag har en fin gammal Bella 640 som tapeten i kojen dock börjat släppa i ganska ordentligt. Den hänger ner i stora sjok på flera ställen och limmet har blivit geggigt och fäster inte längre. Nu funderar jag på hur man enklast åtgärdar detta. Jag har hört att man brukar använda kontaktlim? Måste jag helt sonika dra bort hela tapeten och göra soprent och få bort allt gammalt lim och sedan ”börja om från början” (vilket ju är ett rätt ordentligt och inte det minsta roligt jätteprojekt)? Eller funkar det i värsta fall att stryka på nytt lim och trycka tillbaka tapeten där den släppt? Nåt alternativ till kontaktlim? Eller är det värt att lämna in båten och få det gjort av fackman? Min känsla är att det kan bli rätt dyrt eftersom det känns både besvärligt, tråkigt och tidsödande. 🙈 Alla upptänkliga tips och idéer välkomna! /Adam
  11. Jag håller fortfarande på och kollar runt bland båtar på blocket och har extremt svårt att bestämma mig. Nu har jag span på en väldigt fräsch Ryds DC som dock har en Evinrude E-tec (150 hk, 2014) på akterspegeln, en motormodell som de ”båtmekare” jag känner varnat mig för. ”Väldigt mycket problem” och ”inget att ha” är de omdömen jag fått. Enligt säljaren av båten (såklart, han vill ju sälja) är det en bra motor, och mkt mer tillförlitlig än nyare serier av E-tec. Han påstår att han jobbat på båtvarv i många år och valt motorn avsiktligt. Att döma av hur suveränt han själv renoverat båten verkar han onekligen ha koll på båtar åtminstone. Men som sagt, han vill ju sälja, så det är klart att han inte säger att motorn är kass. Har några av er något att säga om E-tec? (Ja, jag vet att man ska köpa så nytt som möjligt o.s.v., men jag har den ekonomi jag har. Runt 200 k, som han vill ha för ekipaget, är i det övre gränslandet för vad jag har råd med. Hittat en och annan liknande båt med Yamaha 4-t, men hos de ekipagen är dock själva båten inte alls lika fräsch, dels har de lite väl klena motorstyrkor (100-115 hk) och är dels är de lite för dyra. Motorn är ju dock väldigt viktig, det förstår jag ju.) /Adam
  12. Som rubriken antyder - jag velar just nu mellan två ganska olika båtar. Mina förståsigpå-vänner säger att jag ska välja Ryds rakt av, till stor del p.g.a. motorn. Men vad säger ni? Båtarna är ju av helt olika typ. Yamaha-motorn är ju bättre på alla sätt, det fattar jag. Men det är ju inte den enda aspekten. Jag är egentligen mer *sugen* på Askeladden. Snygg för sin ålder, ser rymlig ut och Askeladden ska ju vara grym kvalitet säger de. Den går dessutom att ha solmadrasser i och t.o.m. att övernatta i under kapellet. Dessutom ingår GPS etc vilket inte gäller Rydsen. Styrpulpet är ju å andra sidan väldigt smidigt att bara åka iväg med. Och Ryds 600:n har jag hört väldigt gott om. Och så är det ju motorn som sagt. Hjälp mig tänka! Nån som har erfarenhet av den specifika Askeladden-modellen och/eller har åsikter om en Optimax 135 från 2004 (med hyfsat blygsamma gångtimmar enligt ägaren)? Hur går Askeladden-båten i sjön? /Adam
  13. Tack för nyanserande och utvecklande svar! Ger lite mer kött på benen ang hur jag ska tänka. 😊 /Adam
  14. Jag kanske borde ha varit tydligare - det är båtar av typen daycruiser eller rejälare styrpulpet jag tänker på, med motorstyrkor från drygt 100-150 hästkrafter och uppåt.
×
×
  • Skapa nytt...