Hej, Min far ägde tidigare en Epoca 1990 med AQ271 och den gick bra men drog ganska mycket. Ca 2 liter/distans i genomsnitt mätt över flera år. Då kördes den lugnt och ekonomiskt. Har nu själv en Epoca 1999 med en KAD43 som gått endast 150 timmar. Den toppar 35 knop (GPS). Det finns en kick down funktion som vid snabbt gaspådrag aktiverar både kompressor och turbo. Då kommer den mycket snabbt upp i planing. Tar man det lite lugnare vid gaspådrag så aktiveras först bara kompressorn och sedan bara turbon. Epocan med KAD motor väger 2,9 ton och med diesel, vatten och lite utrustning så är man uppe i 3,5 ton. Så det krävs lite styrka i motorn för att passa denna båt. Har bara haft denna båt någon månad så har därför ännu inga uppgifter på förbrukning men 1,3-1,5 liter/distans bör den nog ligga på. Min båt varvar 3800 vid 35 knop och toppvarv skall enl. Penta vara 3900. Den marschar 25 knop vid 2900 varv/min. Planar gör den fullt ut i 21-22 knop. Att ligga i 25 knop passar mig perfekt då motorn oansträngt lunkar på tyst och fint och båten går väldigt mjukt och lungt. Jonas, Om du kör mycket och skall ha kvar båten några år så är nog en diesel mest ekonomiskt. Annars skulle jag försöka hitta den finaste Epocan inom din budget. Har själv aldrig provat en Epoca med AD41 men det är bra motorer Dock har AD41 ingen kompressor. Då det är trångt runt motorn så skulle jag råda dig att inte inte välja ett båt med motor i behov av renovering. Om det är en äldre V8 så kostar en ny utbytesmotor ca 70 tkr eller att ta ur och renovera den befintliga 35 tkr. Om en äldre AD41 med x antal tusen drifttimmar börjar strula så kostar det troligtvis en massa kr..... Lycka till, Patrik