Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

JoakimN

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om JoakimN

  • Placering
    Kadett
  1. En snabb update till tråden gällande läckaget. I juni började jag grundligare att undersöka genomföringarna i båten. Inne i kabinen hittade jag fästbultarna för grabbräckena i fören. Då jag kände på tapeten vid bultarna som var mer akterut märkte jag att det fanns en stor påse med vatten bakom tapeten (likt en vattenblåsa vid skavsår). Då jag försiktigt punkterade denna så sipprade det ut vatten i kabinen (1-2 dl). Som lösning på detta problem har jag lossat lite på bultarna för grabbräcket och tätat med vit sikaflex mellan däcket och beslaget. Efter drygt en månads uppföljning kan jag konstatera att tapeten sitter som den skall och att köksvinet är nästan torrt. En klar förbättring!
  2. Min 65:a är från 2012. Jag märkte detta förra sommaren då jag såg att det fanns lite vatten längst bak i kölsvinet. Det finns ett hål mellan bakre och främre delen så vattnet kan flytta mellan främre och bakre delen. I slutet av förra säsongen då det regnade som värst, så hade det kommit in så pass mycket vatten att man kunde ta ett par tag med pumpen utan att den bara sög tomt. Vad jag förstå så är läckor väldigt svåra att hitta, men som jämförelse så var min 59 DC helt torr oberoende av väder. I praktiken handlar det om ett par liter kanske men det är irriterande iaf.
  3. Jag har lite samma problem på min 65 DC men tyvärr ingen direkt lösning. Har någon nån idé hur man kan lösa det?
  4. VHF7 bilden är tagen inuti kapellgaraget, d.v.s. rakt nedanför antennen. Bilden visar bara hur jag borrat ett hål i sidan för att komma in mellan skrovet och överbyggnaden för att sedan dra antennen fram till förarplatsen. Ett tips: välj en antennfot (rostfri!) som har integrerad genomföring av antennkabeln så slipper du en extra genomföring. Vidare skulle jag rekommedera en modell som tillåter att man skruva av antennen utan att kabeln tvinnar sig. Joakim
  5. Hej, jag laddade upp lite bilder i sjöboden. http://www.maringuiden.se/u/JoakimN/;action=fotoalbum&id=5684 Kanske bilderna kan ge dig lite inspiration. 400 eur för vhf-ais enheten är inte ett helt tokigt pris. www.marinea.fi säljer samma enhet för 379 euro, men då tillkommer förstås frakt H: Joakim
  6. Hej, VHF modellen heter Raymarine 49e. http://www.raymarine.eu/en-EU/products/communications/radios-for-europe/e43035/ Jag köpte min år 2009, och då fanns även denna modell i vitt utförande. Jag har kopplat VHF enheten via NMEA 0183 till min Garmin 525 och det funkar klockrent. GPS positionen överförs via kommunikationsprotokollet till VHF enheten vilket möjliggör DSC anrop innehållande position. Att ansluta en AIS mottagare/sändare torde inte vara speciellt komplicerat. Raymarine har passande modeller innehållade en antennsplitter. Tyvärr är dessa enheter sjukt överprissatta. (finns även andra tillverkare) http://www.raymarine.eu/en-EU/products/ais/e62235/ Antennen sitter som sagt på styrbords sida. Jag fixade en genomföring ner till kapellgaraget och därifrån via skrovet fram till det lilla öppna handskfacket på styrbordssida. Demontera handskfacket så kommer du bättre åt. Sedan gäller det att få kabeln dragen till förarkonsolen. Använd en bit vajer eller en gammal trådgalge så löser det sig. Det fanns inte nåt flytskum mellan skrov och överbyggnad så det var hyggligt lätt. Normalt sitter det också ett kabelrör i mellan aktern och förarplatsen, men kabelmontage i kabelröret funkade inte för mig... Obs, ovanstående beskrivning gäller 59 DC, är inte säker på hur väl den passar för 64 DC. Tänkte greja med båten i morgon så jag kan återkomma med lite bilder då. MVH: Joakim P.S. den bifogade bilden är tagen från handskfacket akteröver
  7. Hej, Jag har en 59 DC med en Raymarine 49E VHF. Gällande installationen är själv faktiskt riktigt nöjd. Antennen är monterad på styrbords sida framför tankkorken. H. Joakim Vasa, FIN
×
×
  • Skapa nytt...