ConChord
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm ConChord
-
Placering
Kadett
-
Sorry för sent svar då jag inte haft tillgång till dator, försökte svara via mobilen men det blev för avancerat för mig Det var inte propellern utan en gammal lagning som lossnat i framkant och styrde bort vattnet från propellern eller hur jag ska förklara. Tack för tipset i alla fall.
-
Hejsan, Jag försöker hjälpa svågern (via telefon) med sin motor, det är en Evinrude 35hk från -78. Den har gått som en Rolex tills i sommar. Den går bra på låga varv men så snabbt han gasar på så ökar varvtalet på motorn men hastigheten ökar inte. Först trodde jag det var gummibussningen i propellern (Hub eller vad det kallas) som slirade så han köpte en ny propp men det är samma resultat. Det hörs inga missljud eller skrammel någonstans. Motormässigt går den klockrent. Jag tipsade att han skulle tilta ner motorn lite vilket han skulle testa men om det inte hjälper går jag bet. Edit: Han har flyttat in pinnen så motorn kommer längre in men det hjälper inte nämnvärt. Med motorn ända längst in verkar det funka hyfsat men då trycks fören ner så djupt så det blir inte trevligt att köra ändå. Någon som har andra tips? Tack på förhand. Senast ändrad av ConChord | 23 juni 2011 | 16:17
-
Koyote, om du inte hittar något som funkar så har jag en tank med koppling jag kan skicka för fraktkostnad om du är intresserad. Eller bara kopplingen om du hittar en annan tank.
-
Det är en äldre Ryds styrpulpet som heter Dogger och är 5,60 lång. Motorn är en ungefär lika gammal Volvo Penta 550. Jag har nu pinnen på den innersta läget och det funkar men jag vill kunna höja fören både för ekonomin och även för att tjäna någon knop. Problemet är att då börjar den galoppera. Jag skulle kunna flytta fram tanken och batteriet för en bättre viktfördelning men det skulle troligen inte se klokt ut samt att dom tar mer plats. Även om det skulle gå montera ett Powertrim skulle det visserligen lösa vissa problem men inte då jag kör ensam. Mina tankar har då gått till trimplan. Vad har ni för erfarenheter av exempelvis Smart tabs eller Biltemas trimplan? Ökar friktionen mycket med trimplan?
-
Har lite problem med porpoising, galopperande båt, hoppande för eller vad man nu vill kalla det. Det funkar om jag ställer in motorn mot aktern men då överplanar den samt att jag tappar toppfart. Jag har inte powertrim på motorn. Flyttar jag ut motorn ett eller två hack så går den betydligt snabbare och troligen billigare vid marschfart. Nackdelarna är att den reser sig väldigt högt innan den planar samt börjar galoppera ganska tidigt. Jag har funderat på smart tabs eller Biltemas trimplan. Vad är att föredra av de två alternativen? Trimfenor/Hydrofoiler har jag provat och tagit bort. Sandsäckar i fören är inte heller ett alternativ. Någon som har tips?
-
Menar du att du till tryckknappen kopplar jord och den gul-svarta kabeln? Chokesolenoiden är redan jordad på andra sidan, den behöver nog ström istället. Jag sätter min 25-öring på ström från tändningslåset till knappen, ut från knappen kopplar du den gul-svarta kablen.
-
Här finns lite information om flera märken, bl.a vikt: http://www.nadaguides.com/default.aspx?LI=1-24-0-5601-887-666-50636&l=1&w=24&p=38&f=5693&gc=mr>c=ob&any=0 Vikten står i Pund, men du kan dela med 2,2 så är du rätt nära.
-
Dels så syns dom väldigt dåligt om dom sitter i pulpeten och dels så blir det trångt då teleflexen stjäl utrymme till höger om ratten. Jag har även tänkt montera en panel med strömbrytare i pulpeten. Jo, dom kanske kan skicka. Får kolla det om jag inte hittar en annan lösning.
-
Jag skulle inte använda glasfiberspackel då jag personligen har dåliga erfarenheter av en liknande reparation. Slipa bort färgen och på med polyester och glasfibermatta i en 4-5 lager är mitt tips.
-
Jo, det kanske skulle gå. Jag tackar och bockar för tipset, men jag gissar att jag inte skulle få till det så himla bra ändå. Enklast hade det varit om det funnits färdiga att köpa. Hittade en på nätet, någon som vet om dom finns att köpa i Sverige eller om det finns andra liknande? http://www.livorsi.com/catalog/dash_panels.htm#dash_wedge
-
Tack för tipset. Går den böja och forma själv? Jag måste ha den ovanpå styrpulpeten då instrumenten inte ryms att bygga in i den. Bifogar en bild på hur det ser ut idag.
-
Jag har en äldre styrpulpetbåt och har monterat lite instrument. Jag har sökt en färdig instrumentbräda men det är svårt att hitta. Nu har jag sågat av en plastlåda men den är inte värst snygg. Finns det att köpa färdiga eller är det bara att bygga och plasta själv?
-
Enligt manualen: Förtändning: 3,5-3,7mm vid fullgas 0,1-0,3mm vid tomgång.
-
Under några dagars kraftigt regnande har det trängt in vatten i tändningslåset och blivit kortslutning. Startmotorn började dra runt utan att någon rört nyckeln så jag kopplade lös batteriet. Nu fungerar ingenting, och felet är i tändningslåset. Ingen kontakt då jag vrider på nyckeln. Jag vet inte om jag får ihop tändningslåset om jag plockar isär det. Har någon något tips på vad man kan göra? Kan det räcka med att spruta in kontaktspray i låset och sedan vrida på nyckeln lite eller måste man plocka isär det och rengöra?
-
Tack för svaret. Jo, det är CDI-tändning. Jag vet hur den ska kopplas förutom vilken kabel från likriktaren jag ska använda. Jag får prova mig fram. Det finns en omkopplare på varvräknaren men jag vet inte hur många poler det är, hittar ingenting på nätet.