Gå till innehåll
fredag 27 september 2024

Rydboswede

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    13
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Rydboswede

  • Placering
    Kadett
  1. Det ser ut som du fått ett måndags exemplar om jag får tycka till. Har haft min båt i ett år och den har legat i saltvatten förutom 8 veckor sedan ny och den börjar nog se ut som din nu och då kan jag säga att jag inte har putsat eller polerat en minut på den eller knappt sköljt av den med sötvatten ens då den används flitigt. Har hört att Arvor och Örnviksbåtar som tillverkas i samma fabrik kan ha lite varierade kvalitet på chromedetaljer.. Detaljkvaliteten är nog inte den högsta i båtvärlden och det kan man inte räkna med på en båt till det priset tycker jag så ett visst underhåll får man nog stå för själv och kanske t.o.m byta ut vissa beslag/skruvar men ta upp det du anser vara orimligt med handlaren du köpt båten av så fixar de säkert till det, har själv haft ett par småfel men fått utomordentlig hjälp vid garantianspråk.
  2. Är det så att du har ett extra bränslefilter på båten? Då kan den varna och ge de mest konstiga driftstörningar samtidigt som garantin slutar gälla, man skall INTE ha extrafilter till nya Optimax motorer enligt vad jag fått lära mig. Den har både vattenavskiljare och filter inbyggt Senast ändrad av Rydboswede | 12 augusti 2009 | 19:27 Senast ändrad av Rydboswede | 12 augusti 2009 | 19:28
  3. Det är ingen fara båten klarar mer än du men prova att inte tilta ner den fullt så slipper du nog att den skär i sidled
  4. Rydsbåtarna du har som förslag ovan är sjövärdiga båtar med höga fribord och jag kan addera 535DL som har väldigt bra utrymmen för den pengen, tror nog t.o.m man får en ny under 150
  5. Har en Optimax 90 precis som du med 17 propeller och 4800 är nog att ta i lite väl mycket då du säkert inte får mer än 22knop på det varvet .. båtmodellen gör nog inte mycket mer än 28-30 även om du hänger på en 115 optimax beroende på skrovets konstruktion. Jag brukar gå ner på 4200 när det blåser 7-10m/s och hamnar då runt 18-19 knop annars ligger jag mest på 4500-4600 när det är lugnare på sjön och har 20-21 knop. Fart runt 20 käkar distans och är väldigt behagligt om det inte blåser för mycket och du landar nog runt 0,8-09 liter/distans i förbrukning så vill du åka fortare är det nog en annan båt du skall fundera på. Systerbåten Arvor kommer knappt över 23 knop med inombordare och går billigast runt 18knop om du funderade på det
  6. Tjenare, Det beror nog lite på vilken last du har i båten och hur du trimmar motorn men jag ligger mellan 4200 & 4600 på marchfart och märker bara små skillnader i förbrukningen med min båt. 4600 ger 21knop och 4200 ger 19 för mig med 2 pers och full tank och då har jag toppvarv på 5500 med 27,5knop Du får känna dig fram men runt 4300 kan nog vara i rätt kommun Senast ändrad av Rydboswede | 26 juli 2009 | 22:22 Senast ändrad av Rydboswede | 26 juli 2009 | 23:50
  7. Detta var en intressant tråd !! Har själv en Optimax -08 som är förberedd för Smartcraft och har en Simrad navstation som skall vara kompatibel med det mesta sägs det. Någon som vet om det går att koppla ihop Simrad maskinen med en Optimax på något sätt och vad som eventuellt skulle behövas? Simrad kan ta emot signaler i NMEA2000® format Tacksam för eventuella tips!!
  8. Pölsabergen igår med 50-tal på en halvtimma och sen knalla vi in på Björköfjorden och tog ett gäng till på agn. Trevligt värre och makrillen finns nog nästan överallt nu låter det som
  9. Är ingen expert på området men det låter som ett flottörfel där soppan i flottörhuset tar slut och det blir för mycket luft i förhållande till soppan men det kan lika gärna vara ett munstycksfel med motsatt verkan. Kolla tändstiftet när detta uppkommer. Är det blött så är det munstycket och är det torrt så är det förmodligen något med flottören. Lycka till !!
  10. Har tyvärr lite svårt att hålla med dig om muppteorin. Fossila bränslen är ingen långsiktig lösning på något sätt med allt vad det innebär men om etanol är bästa lösningen kan jag inte svara på men allt annat än fossila bränslen är en vinst för miljön och kommande generationer på denna blå planet. I varje fall enligt mitt sätt att se det och i väntan på rätt alternativ är alla sätt bra för att minska CO och partikelutsläpp. Oavsett vad Lite info om alkoholen finns här: http://www.baff.info/ Senast ändrad av Rydboswede | 01 april 2008 | 23:07
  11. Det finns mera och en av dem är Beason som har en läcker 630WA, de byggs i Karlstad...
  12. Tack för tipsen !! Jag är ute efter testen av fyra hyttbåtar och Strålkastare som skall finnas med i den och kan inte hitta något om det på nätet och tänkte därför se om det går att köpa ett exemplar av tidningen någonstans. Har även mailat chefredaktören utan att få någon respons. Tipset om biblioteket var bra så jag kanske skall kolla där och se om man kan få en glimt av vad som skrevs om man inte kan få tag på en tidning någonstans Som sagt så tack för tipsen, jag söker vidare ett tag till...
  13. Försöker få tag på ett nummer av tidningen Båtnytt från 2007, NR 3 för att vara exakt. Någon som kan ge tips om var man kan köpa detta nummer? Mvh..// Rydboswede
×
×
  • Skapa nytt...