Gå till innehåll
söndag 01 december 2024

Henkeboy22

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    33
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Henkeboy22

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, jag söker tips hur jag ska tillverka luckor i något annat (läs snyggare) än trallvirke som jag har nu, med åren så har ju virket slagit sig... metod med att plasta vill jag helst slippa då jag har plastat nog under renoveringen av båten.... tips på något träslag som håller form och är neutralt kanske, eller något annat sätt att bygga? // Henrik
  2. Som ni har märkt så har det inte hänt något sista tiden, det beror på tidsbrist bl a. I morgon åker jag iväg på jobb utomlands i några veckor så det blir lugnt ett tag till på renoveringsfronten. // Henrik
  3. Jag mätte upp muttern för att få fram måtten för klackarna på nyckeln, det blir ju lite speciellt eftersom klackarna måste bygga på djupet. // Henrik
  4. Här är ny stödkant för luckan till aktertoften på gång.
  5. Det har stått stilla ett tag pga kallt väder och jobb. Men nu är jag igång igen. Aktern är färdigplastad nu iaf. Idag började jag med bottenstockar och sidostöden för innerdurken (baljan). Crosswave: Jag skruvade och limmade (vattenfast trälim) ihop 3 st 15 mm skivor till en skiva, sedan använde jag polyester som lim, ingen skruvning mot skrovet efter att det torkat så tog jag bort tvingarna och plastade på som vanligt invändigt med glasfibermattor och polyester. Senast ändrad av Henkeboy22 | 25 maj 2008 | 22:23 Senast ändrad av Henkeboy22 | 25 maj 2008 | 22:29
  6. Som jag skrev tidigare, en speciell haknyckel för att lossa stora mutttern (72) bör du ha. Du kan ju prova att knacka på den med ett Mässingdorn men sitter den som det gjorde på mitt växelhus så är det ingen ide`, du slår bara sönder muttern. Spreja gärna på en rostlösare typ 5-56, WD-40 eller Omega krypolja (tror den heter 636) någon dag före så finns det chans att det släpper lättare. // Henrik
  7. Är det någon som har erfarenhet av Casco Marin&Teknik hur den står sig mot Sikaflex 291? Jag ska främst använda det för att täta skarven mellan överdäck och skrov som jag nitar ihop, viktigt är att det blir åldersbeständigt och flexibelt efter härdning, skarven täcks ju av relingslisten så UV-tåligt är ju inget krav. finns det andra alternativ? // Henrik Senast ändrad av Henkeboy22 | 14 maj 2008 | 12:03 Senast ändrad av Henkeboy22 | 14 maj 2008 | 12:04
  8. Läste någonstans att det är större efterfrågan på diesel än bensin, därav det skenande priset på diesel, enligt den vanliga praxisen om tillgång och efterfrågan borde väl isf bensinpriset gå ner men det gäller ju tydligen i alla andra fall än bränsle...... // Henrik
  9. Tackar! Ja det är ju det som sporrar en att veta att det blir ordning på prylarna i slutänden, även fast det tar sin tid.
  10. Händer inte så mycket just nu då jag är beroende av vädret för att kunna plasta, temperaturen ligger kring 10 grader nu så det är bara att vänta på värmen... Har slipat akterspegeln iaf idag.
  11. Jag har nyss renoverat växelhuset på min Yamaha 70 hk -89, bl a fick jag rikta prop-axeln, den kastade 0,6 mm nar jag satte upp den mellan dubbar och klockade den, det gick att att trycka den, men den var väldigt motsträvig kan jag säga. Alternativet var att köpa en ny för 3600 kr ca.... Dom delar jag bytte är pos. 69 67 17 18 59 31 32 (o-ringar och p-boxar), dessutom bytte jag nållagret pos 68 (misstänkte att det fått stryk pga av den kastande axeln) och det koniska lagret pos 6 (rostskador på lagerbanan). Angående demontering så räkna med att saker sitter fast! Du börjar med att lossa den stora invändiga muttern, pos 72 (obs låsblecket på brickan innanför), jag tillverkade en haknyckel till den, sen värmde jag huset med gasolbrännare och drog med ett rör på nyckeln. När muttern är borta så ska man kunna dra ut axel och axelhylsa, jag hade en simson-domkraft som jag trädde på axeln och låste med bricka och propellermutter och spände mot växelhuset. OBS!!! Du måste dra upp växelstången också (pos 58) innan axeln kan dras ut. Hoppas detta var till hjälp. // Henrik Senast ändrad av Henkeboy22 | 12 maj 2008 | 21:19 Senast ändrad av Henkeboy22 | 12 maj 2008 | 21:30 Senast ändrad av Henkeboy22 | 13 maj 2008 | 09:28
  12. Nu är skivan på på plats iaf , men nu händer det inget under helgen då jag ska bort på jobb. Senast ändrad av Henkeboy22 | 09 maj 2008 | 20:54
  13. Ja då har det blivit dax att börja plasta lite, upptäckte tidigare att botten är väldigt tunn i det triangelformade området längst bak, så jag har lagt i material där till att börja med.
  14. Prova att värma godset runt skruven med en gas/gasolbrännare, var noga med att använda en mejsel som passar exakt i spåret så att du får maximalt grepp i skruvskallen. Lättmetall har en enorm förmåga att ärga fast skruvar. // Henrik Senast ändrad av Henkeboy22 | 08 maj 2008 | 13:31
×
×
  • Skapa nytt...