Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

leo_zvar

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    16
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om leo_zvar

  • Placering
    Kadett
  1. Nu har man sett sin begränsning, 1 tändspole var någorlunda hel, den andra va kass... skrotade båda 2 & såg att det hade brunnit innuti dom mer på ena & mindre på den andra... slutsatsen av det hela är att motorn inte är lönt att laga motorn såvida man inte får tag på riktigt billiga spolar..
  2. http://issuu.com/cdielectronics/docs/cdi_troubleshooting_guide_-_2012_1?e=2044661/2001100#
  3. jaha, ytterligare konstigheter på denhär motorn.. haha tändspolarna är spruckna nu när jag plockat lös dom.. sen finns det en jordledning som jag inte riktigt begrip mig på. ena tändspolen får jag utslag på när jag mäter via jordledning & tändkabel.. kortis där ? dehär verkar inte ta slut.. inte konstigt man fick med en motor på köpet haha man får det man betalar för exakt såhär ser motorn ut http://www.mytractorforum.com/showthread.php?t=333569 kom över en bra sida nu med felsökning på tändsystem på olika motorer... denna borde klistras! http://issuu.com/cdielectronics/docs/troubleshootingguide?mode=embed&layout=http%3A%2F%2Fskin.issuu.com%2Fv%2Fcolor%2Flayout.xml&backgroundColor=000000&showFlipBtn=true
  4. går man in på NGK´s hemsida & följer tabellen så finns det två sorter att välja mellan, BUHW & BUHW2. avtåndet på BUHW2 skall vara 1,8mm avståndet på stiftet som inte skulle vara där var 0,6mm var i kontakt med en mercury verkstad här i umeå & han sa att det är totalt fel, gnistan tar lättaste vägen dvs mellan elektroden & stiftet istället för att på det riktiga sättet centrum på kolv & stift. detta tyder på för dålig gnista & fel någonstans i tändsystemet. det kan mycket väl vara laddspolen i statorn men innan jag far ut på sjön med dendär motorn så bör jag fixa resterande dåliga kontakter... dock vet jag inte riktigt vilka värden startor ska ge... hoppas du förstår.
  5. Jag får väl berätta hela historien.. Köpte en båt & då följde denhär motorn med. Den startade alltid på 1-2 drag men jag gillade inte gången på den, ryckig gång. så jag började titta på förgasaren & där var det fullt med skräp, bytte alla packningar i förgasaren & rengjorde den, han gick då "lite" bättre men jag blev ändå inte nöjd, då tittade jag på tändstiften & dom såg väldigt bra ut tills jag kollade upp vad för tändstift det skulle vara EGENTLIGEN.. killen som har haft motorn har satt dit stift som tillhör nån crossmodell, se bild. så jag for & köpte mig tändstiften som skulle vara där BUHW2. glad i hatten som jag är över att äntligen löst problemet så monterar jag dit dom för att sedan dra i snöret i dödagar & inget händer, en pytteliten gnista bara... ger jag full gas så går motorn igång men jag kan inte varva ner för då dör motorn av... finns som inget mellanting antingen fullgas eller inget alls. gjorde kompaprov på den & båda cylindrarna gav drygt 7kg jag monterar tillbaks dom gamla tändstiften & motorn går igång utan problem. det va då jag började se över elen & hittar massor med fel, kablar som har ergat båte från statorn & cdi:n ... så frågan är, har motorn legat på havsbotten har som bestämt mig att även om man kan köpa en sånhär motorn relativt billigt 3-4000:- på blocket så ska jag repa upp den. köpte hela packningsatsen till förgasaren för 50:- från usa, i sverige kostade bara insugpackningen 60:- frakten gick på 100:-
  6. är lite osäker på hur jag ska göra, ska man kanske införskaffa sig en kondensator testare så får jag reda på exakt vad för kondensatorer det är.. dock kostar den 999:- ..... :/
  7. Denhär gången ska inte båtmotortillverkaren tjäna på mig så jag hade tänkt & repa upp min CDI box till min gamla 7,5hp Mercury motor. Har karvat i 1 timme & tillslut så kommer man dit man vill, dock ska jag använda dremeln till & kapa baksidan för att komma åt lödpunkterna.. när jag väl kom ner till alla komponenterna så ser jag att det är mängder med kallödningar så jag behöver lite motstånd alternativ så löder jag fast dom igen,men tveksam till att det blir bra,tanken var ju att jag bara skulle byta kablarna som ergat enda ner till kortet. så frågan är dock, undrar om elfa säljer dessa motstånd eller vet inte av något annat ställe ? men såhär ser det ut på ena sidan iallafall.
  8. haha sicket skämt, kollar man sedan på propellern så går den inte ens runt :S
  9. Hej igen Jag har haft isär förgasarn helt & hållet småbitar det fanns ingen som helst beläggning & ingen slang som är tät heller, provade genom att blåsa i den.. det gick lättare att blåsa åt ena hållet & lite trögare åt andra hållet.
  10. Hur fungerar egentligen tändningen på en sånhär motor. Kollar jag sprängskissen http://store.brownspoint.com/dt4/fig014-48898.asp Så är det flera tänddelar, är det så att det finns en såkallad startgnista & sedan en gnista som får motorn att gå?... Nr 2 Lightning coil Nr 2 Ignition coil
  11. Hej. Det finns ingen blåsa på den, tändstiftet är lite blött & gnista finns men frågan är om det är eb för liten gnista,sen är ju frågan om den får för lite eller för mycket bränsle, brukar tändningen krångla på dessa modeller.?
×
×
  • Skapa nytt...