Gå till innehåll
onsdag 11 december 2024

BMoon

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    647
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om BMoon

  • Placering
    Flottiljamiral
  1. Var i veckan uppe en sväng till Borlänge. Slog mig att det fanns väldigt gott om förhållandevis stora båtar i älven och sjön. Känns ju dock lite segt om man bara kör fram och tillbaka i älven och i Runn, måste ju gå att åka någonstans lite längre bort... Så frågan är om någon vet hur långt upp respektive ner man kan åka i Dalälven? Tänker mig upp till Siljan kanske och ner en bit, antar man inte kommer hela vägen ut till havet, eller???
  2. Hade hela förra säsongen lite problem med att drevet lyfte sig när jag backade. Gjorde vissa justeringar men verkar som propellern började snurra lite innan spärren kommit i helt varpå drevet lyfter sig. Problemet blir att backen tar dåligt, drivaxeln hamnar väldigt snett och det smäller till i hela båten när man slutar backa och drevet trillar ner igen. Har nu till denna säsong gjort så att spärren börjar gå i redan när man drar ner gasen till tomgång från framläge mot neutralläge. Vill minnas att det nog stod inställt så när jag köpte båten, att man var tvungen att ha gasen lite framåt för att kunna lyfta drevet. Frågan är ju om det verkligen ska stå inställt så? Jag vill ju har så att drevet kan gå upp även i neutralläge om man då skulle färdas framåt men då verkar ju som sagt lyftspärren inte hinna i innan drevet lyfter sig. Vad tros, någon fara att ha drevet fast även i neutralläge? Spärren går ju ur så fort man har växeln i framåt.
  3. Är nog troligast från vevhusventilationen. Lite olja är nog i princip normalt men ökar det mycket så skulle jag kunna tänka mig att slangen samt den lilla burken på motorblocket har börjat klegga igen. Blir oljerester och även kondensavlagringar. Så sakterliga blir slangens väggar tjockare så stiger oljan lättare upp till luftburken. Plocka isär och rengör med avfettning och hetvatten, låt det sedan torka ordentligt. Skulle ju även kunna vara flotörolja från någon förgsare, brukar ju då vara röd i färgen.
  4. Motorn är det nog inget fel på! Går den och fungerar utan problem, läkage eller liknande nu så lär den nog fortsätta göra det. Hade den gått så varm så den tagit skada hade nog skadan uppenbarat sig rätt så omgående. Sen säger ju felkoder långt ifrån allt, är ju mer en hjälp för att lokaliserna och meddela fel innan man märker dem på annat sätt. Skadar ju inte att kolla över motorn då o då istället för att tro att motorn ska tala om när något är fel... Avgasslangen som används när man har våta avgaser är som sagt beroende av vattenkylning för att inte smälta sönder. Försvinner vattnet och det bara blir avgaser så stiger tempen väldigt fort och slangen ger sig rätt så omgående. Har motorn normal vattencirkulation och kylvattnet går ut bland avgaserna och kyler dessa som det är tänkt fungerar det ju perfekt. Senast ändrad av BMoon | 08 oktober 2009 | 18:21
  5. Har lite startproblem som nog funnits i någon grad sedan jag renoverade motorn 2007 men verkar ha tilltagit nu på sistone. Motorn är en AQ130 med en Weber 36:a. När båten stått ett tag och ska igång måste jag köra på startmotorn i 15-20 sekunder samt göra ett par pumpanden på gasen innan den lite tveksamt hoppar igång. Väl igång så fungerar allt bra. När man sedan stängt av motorn och ska ha igång den igen så startar den direkt om man drar igång den inom 5-10 min. Står den längre så får man åter igen köra startmotorn ett tag och kanske mixtra lite med gasspaken. Har av någon anlending inte riktigt tagit tag i problemet men känner det börjar bli dags nu. Utgår från att felet ligger i att motorn inte får bränsle utan måste pumpa fram från tanken i fram på båten och det är det som tar lite tid. Dock är det ju bensin i bensinfiltrret och bör även vara det i flotörhuset i förgasaren... Såg en annons på blocket om en begagnad bensinpump som hade en handpump inbyggd. Den pump jag har på nu är ju en bilpump så funderar lite på om det kan skilja något mellan bil och marin modell som gör motorn med svårstartad. Har även vart inne på om det är för grovt rör mellan tanken och motorn så det rinner tillbaka på något sätt eller om det drar luft i bränslesystemet, men tycker då det även borde läcka ut lite bensin. Någon som har några idéer, synpunkter och förslag på vart jag ska börja felsökningen?!
  6. Ja vad ska man säga?! Hade la vart ute o festat lite dagen innan så de va lite halvlyriga, felbedömde avståndet lite och skickade i draggen för sent. Kan säkert hända även den bäste
  7. Kollar man i instruktionsböckerna hos Penta så väger en B20 (AQ130) 100-drev 210 kg medans B20 med 250/270-drev väger 230 kg.
  8. Är väl i princip bara att förstora hålet (kan nog finnas mallar för detta) och kanske lägga igen gamla avgashålet. Se dock till så drevet kommer i rätt höjd samt att motor o allt får plats i båten om det hamnar något anorludna än innan. Vet inte om 200-dreven har lite andra axelsplines än 100-drev, men det ser du la. Är ju en fördel om drev och motor passar samman!
  9. Nitro får nog behålla sin fiskehatt! Tror även jag på skit i kylkanalerna. Man tror knappt sina ögon när man spolar ur och rengör kylsystemet, kommer ut det ena mer spännande än det andra. Hade en stor konstig klump fastkilad mellan två cylindrar. Fick pilla sönder den genom en frostplug med en liten mtallpinne innan jag lyckades spola ut den. Ett sjövattenfilter är ju en lösnig som hjälper till att hålla borta de största slafset från motorn, fast kanske är de som kommer igenom som är det stora problemet! Senast ändrad av BMoon | 20 augusti 2009 | 13:46
  10. Har samma problem jag, verkar inte finnnas 98 på speciellt många ställen varken till sjös eller på land. Jag springer fram och tillbaka med jeeepdunk även jag, nog det som gäller om man man vill ha 98! Tror dock inte motorn dör av lite lägre oktantal heller och finns ju oktanhöjare. Det jag dock vet då jag kör med 98 i bilen också (trots att den egentligen inte behöver det) är att jag kommer längre på var tank än med 95 och därmed slipper släpa mig till den tråkiga macken så ofta. Slutkostnanden blir ungefär densamma!
  11. Den duger fullgott. Den är dock inte den billigaste olja du kan hitta. Lite beroende på hur mycket det går åt så blir det ofta billigare att köpa den hos marinan eller liknande. T.ex kostar Volvos egna olja med samma kvalité 93:- för en liter hos Drevia. http://www.drevia.se/olja.html#e Kanske inga jätteskillnader, men värt att beakta.
  12. Efter att för några år sedan ha läst förarintyget så funderar jag på att utöka mina kunskaper ytterligare nu i vinter i brist på annat nöje. Satt o kikade lite i Medborgarskolans utskick. Där fanns kustskepparintyget som väl var grundtanken att jag skulle gå om jag gick något, dock hade de det på en väldans dum tid, lördag morgon... Såg då att det även fanns fartygsbefäl VIII, ett par aningar dyrare men kändes på något vis lite mer givande och ingående samt var under veckan istället för på helgen. Vad ger mest och vad är bäst för lite fortbildning under vinterhalvåret??? Står ju förarintyg som förkunskaper på båda delarna så antar jag så långt klarar vilken som... Har rent båtmässigt kanske inte just nu någon användning av nått av dem för själva körandets skull men kunskap kan man ju å andra sidan knappast ha för mycket av! Kan ju läsa något lite lika gärna som att sitta hemma o rulla tummarna inför kommande båtsässong!
  13. Jag är egentligen för flagga i alla lägen, ett trevligt inslag som muntrar upp lite. Kan dock hålla med dig om att det kanske inte passar så bra på en Buster, iaf inte med en vanlig flaggstång i trä. Men en liten pinne i aluminium eller rostfritt med en liten flagga eller vimpel på tycker jag du kan försöka få på om du hittar någon bra placering.
  14. Lite udda ställe att parkera på måste jag ju säga. Farleder i den storleken känns som man gärna undviker att stanna upp i. Måste ju missuppfattat vart han var eller nått... Stod i artikeln att många småbåtar uppehöll sig i farleden. Tycker det känns som lite dålig koll från arrangörer och myndigheter som lät dem ligga där överhuvudtaget då det känns som en uppenbar säkerhetsrisk. Djärvt av han i motorbåten att våga sig fram och även tänka så pass klart skapligt fort.
  15. Känns som de plockat vissa lite väl billiga komponenter där du! Jag skulle klaga på direkten! Ser ju ut som rostfritt och då ska det hålla betydligt längre. Nog för att även rostfritt kan rosta med det där ser lite väl tråkigt ut. Köper man en båt så räknar man ju med att den är gjord för användning i en marin miljö och därmed ha komponenter där efter.
×
×
  • Skapa nytt...