Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

chrmos

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om chrmos

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej<?xml:namespace prefix = o ns = urn:schemas-microsoft-com:office:office /> Är nybörjare på båt och har kommit till nästa moment i båtlivet, höst upptagning och konservering av motor. Rent teoretiskt låter det inte så krångligt lossa kylvattnets sugledning och doppa den i en bytta med sötvatten för ursköljning, därefter fyller man på med glykol och ser till att det får cikulera igenom ordentligt Nu kommer man till det där med praktiken. Jag har en Storö 34 med två färskvatten kylda TAMD41:or. När det gäller ursköljningen så är det nog inte så svårt, lossa insuget kan man ju göra och få ner in bytta med färskvatten, men hur mycket vatten går det åt? Suger den 2, 10 eller 100 liter i minuten? Man vill ju inte torrköra. Det vattnet kan man ju låta åka ut på backen (genom avgasröret). Men när man nu skall hälla i glykol så kör det ihop sig för mig. Hur ska jag åstadkomma ett slutet system som kan cirkulera en stund? Avgasrören (med kylvattnet) kommer ut 3 meter bakom motorn (Akterruffen ligger i mellan) och sugledningen går i princip rakt ner vid motorn. Skall man förlänga sugledningen till avgasröret eller skall man försöka lossa avgasledningen och sätta dit något annat en stund? Finns det tillräckligt med sugkraft i sugledningen om man förlänger den? Hur mycket glykol går det åt? Sen har jag läst att en del anser att man skall ta bort imprellen över vintern och förvara hemma. Men då rinner ju en del kylvattnet (med glykol) ut och då finns det väl större risk för rostangrepp där eller? För en av anledningarna till att man skall konsververa med glykol och inte tömma systemet på vatten är att det minskar risken för rost i kanalerna. Tacksam för hjälp /chrmos
  2. chrmos

    Stoppa motorn

    Eftersom jag är nybliven båtägare dyker man ju på nya saker hela tiden, så även idag. När jag idag skulle stänga av mina TAMD-41B motorer (med nyckeln till S:läget) så gick det alldeles utmärkt på den 1:a motorn, med på den andra så slocknade alla instrument men motorn gick ändå. Varför? Finns det någon nödstopp? Efter ett antal fösök stannade dock motorn. Jag trodde man framför allt skulle vara orolig för att inte få igång motorn, ska man nu även vara orolig för att få stopp på dom?
×
×
  • Skapa nytt...