-
Innehålls Antal
31 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
2
kullentorekov senast vann den dag 14 November
kullentorekov hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
10 TrovärdigOm kullentorekov
-
Placering
Fänrik
Profile Information
-
Plats
Västkusten
Mina båtar
-
Båtens namn
Lyckan
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Har du provat tala med mer än en person på företaget? Svaret du fått är ju så urbotadumt att personen måste vara mer än lovligt korkad
-
Var komponenter och slutprodukten är tillverkad, kan man som konsument, inte göra mycket åt. Det viktigaste för mig, är att företaget, svenskt eller utländskt, ger mig den support jag behöver. det gäller inte bara teknisk support, utan även utbyte, reperation och garanti enligt svenskt / EU regelverk Jag har gjort mig av med skiten som gjorde att jag skapade tråden och vad gäller tekniken är det Garmin som gäller nu och de har 100% support på alla sätt. sen vill jag ge en eloge till SeaSea, Erlandssons Brygga och Hjertmans som alla tre tar ansvar för det som de säljer. De kan dock inte göra något åt skitföretag som t.ex Simrad
-
Precis så är det 👍
-
Nej 2 år och som jag skrev ovan och som raol också poängterar 👌 det är bra om ni som svarar och inte kan KKL googlar lite 🙏 innan ni rättar dom som kan KKL Annars blir det väldigt snurrigt 🤯 i tråden för de som kommer in i efterhand bra 🤗 om man läser tidigare inlägg också 🤗 där står det mesta 👌 🫶
-
De första två åren är det som gäller Enligt konsumentköplagen ses alla fel som upptäcks de första två åren automatiskt som ursprungliga. Under denna tid räcker det att du kan visa att det finns fel. Du behöver inte kunna bevisa vad felet beror på. ålder har ingen betydelse men självklart skulle man i en domstol göra skillnad på om man köpt en 20 år gammal båt för 20.000, 200.000 eller 2.000.000 förstår att det kan låta lite konstigt för vissa att köplagen är så hård som den är idag. Men allt beror på vilja referensramar man har. När man köpt en båt för 2-3 miljoner, är det inte så trevligt om motorn rasar eller båten läcker osv. KKL är inte skap för bara båtar, men man kan vara glad att den gäller även för båtar, när man gått på en nit. som köpare har du mycket större skydd idag som säljare gäller det att man inte anlitar en skojare som mäklare eller besiktningsman. Tyvärr finns det några sådana där ute. Skulle kunna nämna ett par, men det vill jag vara försiktig med. Bättre var och en tänker sig för och tar reda på mer om företaget och vad det är som gäller. tidigare i tråden har jag skrivit ett par saker som är viktiga att se upp med
-
Om du berättar vad det är för fel på båten om du står med som säljare i köpekontraktet vad är det för båt? köpeskilling mäklare? besiktningsman? Det blir betydligt lättare att hjälpa dig då Det är kanske så, att du får bita i det sura äpplet eller att du faktiskt har en chans du kan skicka ett pm (meddelande) till mig om du inte vill skriva det här det du hitintills berättat är allt för diffust
- 51 svar
-
- 3
-
Om vi skall vända på allt, då detta var första gången jag hörde att det var säljaren som kände sig lurad, men säkert inte ovanligt det heller. Vi kanske skall prata om köparens rättigheter Vanligast genom åren och framför allt innan skärpningen av KKL 2022, så var det även lite osäkert att köpa båt från företag. Framför allt om felet inte upptäcktes förrän att man själv var tvungen att bevisa att det var ett ursprungligt fel. När man köper via en mäklare/förmedlare, som jag fortsättningsvis kallar för företaget, så skall man begära en varudeklaration Man skall se till att det är företaget man köper av och det skall absolut inte finnas med någon privat säljare i kontraktet. Du som köpare har ingenting att göra med den som äger båten som företaget förmedlare båten för. Du skall bara ha kontakt och kontrakt med företaget. Du som köpare skall vid eventuellt fel anmäla detta till företaget och det är företaget som skall se till att felet blir avhjälpt, avdrag på priset, häva köpet eller var det nu slutar. Om du haft oönskade kostnader pga detta, så kan du även begära skadestånd Du behöver inte bry dig om vilket avtal som finns mellan företag och ägaren av båten. Se bara till att ägaren INTE står med på kontraktet som säljare och företaget som mäklare. Företaget skall stå som säljare och du som köpare (punkt) Du kommer vinna en ev tvist i vilket fall som helst, men det blir mer besvärligt och kan ta lite mer tid.
- 51 svar
-
- 3
-
Eller en förlikning, vilket det oftast blir innan man går till domstol Allt beror på vem som har rätt eller inte. Det står klart och tydligt i lagen, vem som har rätt eller fel och det är oftast ingen tolkningsfråga för dom som är väl insatta i KKL och det bör en jurist som tar sig an ärendet vara. Problemet för Bamse, är att han är säljare i detta fallet. Troligtvis är han på förlorarens sida och i dubbel bemärkelse, om han inte har skrivit ett för honom bra avtal med mäklaren och som jag sagt ett antal ggr nu. Besiktningsmannen har ett mycket stort ansvar om han gjort fel. Till rätten går man bara om man inte kommer överens och till rätten vill man inte om man är på förlorarens sida. Det kostar så mycket mer och rättshjälpen står oftast bara för 150000 kr av kostnaden och 80 av juristens arvode som idag räknas mot 1913 kr och 75 öre De flesta jurister tar uppåt 2500 kr i timmen och den mellanskillnaden får man också betala.
-
Jättebra Du förekom mig, då jag hade tänkt skriva och kommer säkert ändå göra det senare, en liten text om just båtköp och vad man bör tänka på. Men nu när du är här. Kan du inte berätta lite om hur kontraktet mellan dig och mäklaren, var utformat och så även mellan dig och besiktningsmannen? Det är ju av största intresse för oss som läser och engagerar oss i frågan att veta. När det gäller privatpersoner är det enbart köplagen som gäller, men i ditt fall så blev det ju inte så om du stod med på kontraktet som mäklaren upprättade till köparen. Eller ? var det så?
-
Precis så är det nog. Tyvärr verkar Bamse ha lämnat tråden och vi får inte mer info. Det är detta som jag i mina inlägg har försökt att lyfta. Mäklarens roll är inte bara att förmedla, han skall även stå sitt ansvar som företag och enligt KKL om han säljer båten som företag. Han kan inte låta en privatperson ta kostnaden för detta om han är seriös. Tyvärr har vi nog ett antal oseriösa företag som agerar mäklare och tyvärr är något/några av dessa gamla på marknaden. Det är så otroligt viktigt, hur man skriver avtalet mellan mäklare och säljare samt mellan mäklare och köpare. Som säljare, får man absolut inte stå med på köpekontraktet mellan mäklare/företag och köpare och som köpare måste man se till att det faktiskt är så. En försäljning av en begagnad båt, mellan ett företag och en köpare skall vara en affär man gör med ett företag. Man får heller inte blanda ihop fastighetsaffärer med båt och bil affärer. Det är två vitt skilda scenarion och har helt andra betydelser inför lagen och skyddande instanser. och om jag är tjatig, så är jag gärna det för er skull som skall sälja eller köpa en båt. Var noga med besiktningsmannen. Denna måste stå kostnaden om han inte finner ett fel och skriver utan anmärkning. Det är hans skyldighet att ha en försäkring som täcker hans misstag. Detta kan och skall skrivas i avtalet och således också bifogas köpekontraktet. Jag är helt säker på, att de flesta köpekontrakt som skrivs idag, inte skyddar privatpersonen. Att både företagen/mäklarna och besiktningsmännen, i många fall, medvetet skriver avtalen så att de själva står skadelösa. Det finns undantag och mycket seriösa företag, men tyvärr är de nog i minoritet, så som jag uppfattar det.
-
Ursäkta mig, men hobbytolka lagen får stå för dig 1. vad står det i avtalet mellan Bamse och Mäklare? 2. Vad står det i avtalet mellan mäklare och köpare och står Bamse med som säljare i avtalet? 3. Har Bamse konfronterat besiktningsmannen vad gäller dennes skyldigheter? Dessa frågor är inte besvarade och om det är som jag befarar, är Bamse ”lurad” av både mäklare och besiktningsman. Att gå till ARN som säljare är ingen större idé men om Bamse känner att han gått på en nit, bör han konsultera en jurist för fri prövning. Det är helt gratis att ställa frågan. Med papperna på bordet. Det som är intressant för övriga medlemmar med denna tråden, är att bli upplysta om vilka fällor. Man kan gå i både som säljare och köpare. Att ta reda på vad som gäller och hur ett avtal skall se ut både som säljare och köpare. Att välja rätt besiktningsman, vilket inte är det lättaste. Men man skall i alla fall försäkra sig om att besiktningsmannen tar sitt ansvar om han missar ett fel och att han en försäkring som täcker detta sist men inte minst konsumentköplagen är stentuff och köparen har mycket starkare skydd nu, än före 2022
- 51 svar
-
- 2
-
Ja, det gäller bara fel sedan 2022 så är det säljaren som under de två första åren som skall kunna bevisa att felet inte är ursprungligt Det gäller alla fel som kan räknas som ursprungliga Nej, en besiktning ger inget skydd om inte besiktningsmannen sett felet. Precis Det är det som är rådet Att tro och gissa leder ingenstans Som tidigare skrivet, så är det väldigt bra för oss som köpare att konsumentlagen har skärpts och seriösa företag tycker faktiskt detsamma. Företaget jag köpte min sista båt ifrån, lovordade nya KKL. Problemet för Bamse8 är att förmedlaren inte tar något ansvar och att avtalet förmodligen är skrivet så att det är Bamse8 som får stå hela kostnaden. Om inte, kan vi bara veta om Bamse8 visar oss avtalet eller om han går till en Jurist som reder ut det hela.
-
kullentorekov ändrade sitt profilfoto
-
kullentorekov började följa Yamaha 300 2020 -
-
Hej Någon som har koll på vad som skiljer årsmodellerna åt från 2020 och framåt? Någon som provat 4 bladig propeller istället för originalet?
-
Skicka mig ett PM så skall jag guida dig vidare