Hej
Har en Bayliner 2858 flybridge med Mercruiser 7.4L och bravo drev.
I fjol utförde MMG en större drev-service där bland annat växelvajer från drevet och in till motorn byttes till en ny vajer.
Strax efter sjösättning fungerade inte att växla. Varken från inne eller uppe på flybridge. Då båten låg illa till för övriga som skulle sjösätta så gjordes justeringar vid växelspaken och switch uppe/nere för att få det att fungera på flybridge. Kunne då köra båten en hel säsong, dock tidvis var det svårt att få i växel både fram och bak, men efter några försök att gå från neutral till den riktning man önskade, så löste det sig. Men det var rätt tjurigt hela tiden.
Efter ny sjösättning idag så var hela växeln uppe på flybridge trög. Ohört högt motstånd, och till slut gick vajern sönder…
När jag nu försöker att få det att fungera inne så går vajern mycket bra om jag kopplar bort växelvajern ner till drevet. Tar jag på den, så är det trögt och jag antar den inte kommer orka och gå sönder också.
Frågan är om växelvajern från motorn och ner till drevet är av fel typ eller fel längd? Kan det vara orsaken till alla bekymmer?
Antar båten måste ur havet och tillbaka till land för att byta vajer. Eller är det något annat jag borde testa innan?
Någon som vet vilken vajer som är rätt att beställa?