Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

Husbehov

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Husbehov

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Felet alla gör i tänkandet över just el motor är hur långt kommer man på full gas. Full gas äter upp batteri. Det ni ska göra är att hitta en motor som ger er dubbel fart (kraft) av vad ni önskar er och köra på halvgas. Då kommer ni bli överraskad hur länge batterierna räcker. Och sen upp i volt. Det ger mer kraft och mindre energiåtgång. Titta på en karvin motor. Europeisk tillverkning och ni kan ha upp mot 48 V på batteribanken. Det är ju faktiskt samma tänk man ska ha vid val av bensin motorer. Full gas på båt ska vara ett tabu ord.
  2. Jag har haswing 5.0 Kör den med nya lilead 24v 50 ah. Alla båtar jag testat i sommar kommer upp i en toppfart på 4,5-5 knop. Haswingen har jag haft i 3 år nu. Inga problem. Och tåligt byggd. Mer rejäl än motorguide. Körde full fart rakt upp på en stenkista. Inte ett märke. Gjorde samma med en motorguide för ex antal år sedan, hela röret blev böjt. På halva farten. Du kanske ska försöka hitta en takräckesbåt. Platt botten. Mer säker att stå i. Alternativt snickra en plywoodbåt. Sämre mot vågor såklart. Ska du frakta mycket virke? Ta båten du har som packåsna. Du vet nu att du ska packa mer i fören. Nu vet jag inte vart du bor. Om du bor i den del av landet som får vinter och is. Jag skulle i så fall kört dit virket på vintern över isen.
  3. Färg 001 och nånting som slutar på plac kanske. Går inte läsa nåt runt burken. Burken är nog runt 10 år gamla eller äldre. Så dagens blandning kan skilja sig mot denna gissar jag. Har en plywood i fören på båten som en frontmotor ska sitta på. Duger denna till det?
  4. Precis. Den var fortfarande lika flytande som när jag penslade på den. Så lager 1 och 2 blandades.
  5. Hehe det är just texter som den som gjorde mig förvirrad. Gelcoat + paraffin är topcoat. Därför jag skippade härdare först. La till det när jag målade på 2 burkar till i ren desperation. Med hopp om att det skulle blanda sig med det undre lagret. I teorin ska det göra det. Nu är det fläckar med härdat, dom tycks öka (önsketänkande kanske). Fläckar med klibbigt i olika stadier. Kör nu kupefläkt med tanken att värme kan hjälpa det på traven. Blåser kallt och hård idag.
  6. Men behöver man skrapa bort? Jag har petat smått och vissa ställen är det hårt och bra, andra ställen mer och mindre klibbig. Tycks inte hitta nån fläck som är så där flytande som igår kväll. Så nånting har ju hänt. Säg om nån dag att det fortfarande är klibbigt fläckvis. Kan det räcka med att jag går över med sandpapper där det blivit hårt. Och sen målar över allt med biltemas anti slip. Ett estetiskt resultat är ointressant för mig. Enda anledningen jag valde att försöka med topcoat var att få till den där knöliga matta ytan som är på höga rodd.
  7. Hej. ny här. Men google säger att det är mest kunskap här.Iaf aktivitet. Håller på att renovera en liten 3 meters glasfiberbåt. Och jag gjorde ett stort fel. I mina sökningar på google att försöka lista ut gelcoat/topcoat blandningar så fick jag inställningen att gelcoat var med härdare men topcoat var det paraffin till. 3 burkar gelcoat med paraffin plaskades ut på båten invändigt. Efter 6 timmar insåg jag att inget hade hänt så jag insåg att jag missuppfattat informationen och härdare behövdes. Tänkte jag kan rädda topcoaten genom att lägga ett lager till. Funkade med polystern innan då man varit för snabb med att plaska ut. Så igår kväll 10 timmar efter första "målningen" så blandades gelcoat,härdare och paraffin från 2 burkar (en burk i taget). Målades över hela båten. Där jag kom åt, lite korta armar. Men nu efter natten så är det ojämnt torrt (läs mindre klibbigt) och blött. Man ser ju vart det börjar bli matt och där det är blankt. Felet är ju sen starten. Men finns det nåt sätt att rädda allt? Utan att behöva torka upp.
×
×
  • Skapa nytt...