Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025

RogerM0

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RogerM0

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, har försökt googla, men hittar inga direkta alternativ högt upp i sökresultaten. Vet någon vilka varv el. dyl. som gör normal service på Lombardini (och backslag, reglage, axel, tätning etc) , i Stockholm (Norrtälje - Nynäshamn typ) Tack! Roger
  2. Hej, jag gjorde som jag brukar. Plockade ut termostaten, för att motorn ska få max kylning, och körde igenom vatten blandat med rätt mängd frostskydd. Pumpade även ut gammal olja, och hällde på ny. Och för att förtydliga, jag har s-drev, inte backslag (ja, jag är helt novis :), tydligen kan man backa utan backslag, antar att det är s-drevet som reverserar då). Varifrån det rinner är svårt att se, men det blir väl nästa steg ... Ville bara kolla ifall det var något känt problem. Är ju tight under så man måste nästan föra in en inspektions-kamera för att se. Motorn går och avgasröken är vit. Oljan som rinner ut är tjock och svart (därav kommentaren att jag uppenbarligen inte hade lyckats pumpa ut all gammal olja). Rent logiskt verkar det vara någon funktion som brister när motorn stoppas: Rinner inte olja när den står stilla Rinner inte när den kör Precis efter stopp, forsar ut, oklart ännu var Mvh/Roger
  3. Hej! När jag provstartade motorn idag funkade den, men när jag stoppade rann det ut en massa svart olja under, lätt vattenblandad. (det är ny olja i motorn + gammal utsugen, men uppenbarligen inte allt) Har någon en aning var oljan kommer ifrån? Varför verkar den rinna ut när motorn stannar? Tack/Roger
  4. Tack Ingemar! Har hamrat med en skruv-mejsel, och pinnen rörde sig lite. Det kändes helt fel att ta i ännu mer, men det ska jag nu göra! Kan förstå att det är enklare med ett spår istf. att krångla med en liten skruv. Mvh/Roger
  5. Hej, är det bara jag som är korkad eller ...? Jag har inhandlat en ny impeller, 21951342. Kollat flera gånger att det är rätt, ser rätt storlek ut. Dock, den gamla har en liten skruv (pinne), som skruvas ut innan den dras av axeln. Den nya har liknande pinne men den går inte att få ut (med mindre än rejält våld, vilket jag inte försökt ännu). Axeln har ju ett hål, så pinnen måste ut innan impeller kan tryckas in (och pinnen föras tillbaka) Har nyare vattenpumpar ett spår i axeln, istf. hål? mvh/Roger
×
×
  • Skapa nytt...