Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Orvadet

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Orvadet

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Ut med den på Blocket, jag tror att den här mediumstorleken på segelbåt är lite lättare att sälja än de små segelbåtarna. Har sett ett par Rw36 där, en låg ute ett tag men var typ ny då den aldrig varit sjösatt innan den sommaren. Pris på den var 595000, de fick säkert inte det men den var fin som tusan inuti och utanpå. Sedan var det en till betydligt billigare, också rätt fin men den försvann så fort att jag inte hann kolla på den så noga. Många bilder är nog bra och främst på inredning. Jag kommer nog ha kvar min så länge jag kan segla den själv om inte en massa pengar ramlar på mig så jag kan beställa en ny väldigt "customiserad" HR 50-60fot Lycka till med försäljningen!
  2. Såg att du frågade om hur högt jag hade monterat ev-n nu, min är ca 1,8m upp, ska kolla deviation nästa gång jag är ute. Det kan gå 5-6timmar ibland utan något krångel med fjärren så det är inte varje gång jag är ute jag får problemen heller och det kanske helt enkelt är fel på min, ska bli intressant att höra dina erfarenheter.
  3. Jag har också den fjärren, nästan samma setup i övrigt, min är lite opålitlig, dock bara år styrbord !?!, justerar man en grad 4-5 gånger så tiltar den ibland och man ser graderna hoppa omkring på autopiloten varefter den gör en max gir åt styrbord. Irriterande. Har provat att stå bredvid mottagaren men blir ingen skillnad. Raymarine hävdar att den fjärren inte är supporterad med acu-200 men bör fungera. Hittar ingen hjälp på nätet heller. Det är iof bara att hålla inne standby och trycka på pilot igen så fungerar allt som det ska men lite surt att man måste vara på tårna när man använder den. Jag har skaffat en Axiom 7 så blir mest att man kör piloten från den nu och det fungerar riktigt bra. Glömde, fjärren ÄTER batteri så ett par tiopack AA är bra att ha i båten
  4. Japp, s100, acu-200, 5vägs med gul till gamla, någon kväll ska jag patcha in de gamla autohelm s50 vind, kompass, fart och djup också, såg någonstans att det bara var att knipsa kablar och sätta ihop dem enligt instruktion. Senare i sommar lurar jag på att sätta i en Axiom med 3d sonar också.
  5. Det där fungerar säkert bra. Jag har inte kört dock-wizard eller någon form av kalibrering än, man blir lätt lat när man kommer ut på sjön i båten. Första turen var familjen med så jag kunde inte motstå att prova att slå på den, den fungerade klockrent direkt så har glömt det tills nu. Fjärrkontrollen fungerar riktigt bra också, skönt att sitta längst fram vid ensamsegling i moderat väder och bara njuta. Jag gillar verkligen att när man håller inne styrknappen så blir rattutslaget större och större tills man släpper och sedan håller den den kursen. Går också att "gläppa" lite för att hålla ett visst rattutslag så svängen blir snyggare eller trycka en gång för en grad styrning. Nackdelen är att fjärren äter batterier så några 10pack är bra att ha.
  6. Kompassen är monterad på en stolpe i aktern.
  7. Hittade varför de vill begränsa till 35grader nu, större utslag i extremt väder kan bli för hög belastning. Har hittills inte sett den styra mer än 10 grader med bara genuan uppe i hyfsad hård byig vind så jag tar risken Tänker inte begränsa roderutslaget, behöver kunna vända på en femöring i min nuvarande hamn...
  8. Jag har också en kort vingad köl (3,2Ton), sticker ca 1.84cm. Hur mycket utslag man kan få beror väl på var från roderaxelns centrum man sätter drivenheten. Brydde mig inte om det just då utan såg till att utnyttja hela slaglängden -3mm på fullt roderutslag. Jag tror att min är minst 45grader sida till sida men ska dubbelkolla i morgon kväll. Bilden är lite missvisande då den är tagen ifrån en konstig vinkel och kvadranten ser ganska smal ut.
  9. Jag satte den linjära drivenheten med 3mm marginal så kvadrantens ändläge bromsar innan drivenhetens ändläge. Det var det enda jag hittade i monteringsanvisningarna som var viktigt. Utöver detta är roderlägesgivaren monterad exakt som beskrivningen också, där fanns inga alternativ utan den skulle linjeras exakt med roderaxeln. Med ett roder som är +170 cm högt har jag hittills inte fått den att använda en tjugondel av det totala roderutslaget så jag tror inte det blir ett problem i vilket fall som helst. I helgen ska jag programmera autopiloten och jag har för mig att det finns roderändlägesinställningar där som ska sättas. Edit, Fast det konstiga är att instrumentet visar fullt roderutslag när det är fullt roderutslag redan nu??? Den kanske justerar sig självt?
  10. Jag satte min autopilot och roderlägesgivare så här;
  11. Hej, Och jag har nr 66, har också en plan på 3-4 år, i vinter har jag gjort om elen, satt i en linjär Raymarine autopilot med fjärka (dödstyst och så jäkla bra ), bytt rutor, bytt toa, bottenmålat osv. Har en massa bilder på renoveringen, kanske slänger ut dem här framigenom också. Seglingegenskaperna verkar vara lång långt över förväntan, det sitter 19m mast på min så det hjälper nog en del.
  12. Det här forumet suger häst*****, jag skrev ett långt svar som tog en bra stund som försvann. Måste dessutom återställa lösenordet varje gång på 3 olika webbläsare och fem olika datorer för att kunna logga in Ja ja, innan jag glömmer, måste tacka för ditt tips på landströmssepareringen från inverter, håller på att installera nu. I vilket fall som helst så finns ingen möjlighet att två olika prylar med avancerade laddningsalgoritmer kan prestera bättre än en ensam pryl. Din solregulator och laddare kommer inte ha en aning om batteristatus när de båda skjuter in ström i batterierna. Iof inte D250SA heller hela tiden men ganska ofta. Och det är klart, har man en generator på +120A är inte CTEKs lösning optimal men jag har en på 50A så för mig passar klarar nog D250SA merparten av laddningen. Den här texten fick mig att tro att de alltid laddade optimalt. "CTEK D250S Dual and CTEK SmartPass Combining the CTEK D250S Dual and CTEK SmartPass ensures optimal battery charging. The CTEK SmartPass manages the energy transfer through the CTEK D250S Dual, which then converts and produces the optimal voltage of 14.4V, even if the alternator only produces 14V. Har en Victron med App så jag kommer ha koll på laddningen. Kanske tom skaffar en till så jag ser startbatteriets laddning också.
  13. Hmm, är du säker på att den skulle kopplas förbi? Har missat det när jag kollade på den, såg ett enkelt kopplingsschema någonstans och det såg ut som ganska mycket intelligens i all styrning. D250SA justerar också spänningen "vareviga dag" från solpaneler så det är ingen skillnad mot Sterling med extern regulator. Smartpass ökar spänningen från generatorn vid behov, inte bypassar, så generatorn är aldrig direktkopplad med förbrukningsbatterierna. Om man kan lita på att Sterlingen verkligen bypassar till startbatteri när den brunnit upp så kanske jag kollat närmare på den, om inte skulle jag hellre elda upp bröstvårtorna än att köpa den .
  14. Tittade på Sterlingprylen också men den gick bort av flera skäl, bla om den går sönder så riskerar laddning att upphöra helt på både start och förbrukarbatterier, om Cteklösningen går sönder så fungerar laddning till startbatteriet och antingen från sol eller generator på förbrukningsbatterier. Sedan måste man dessutom ha externa regulatorer för solpaneler vilket man också slipper med Ctek D250SA/Smartpass kombon så ser inte riktigt fördelen med den om den inte är snorbillig i jämförelse :). Har dock kommit fram till att det är bäst att ha den gula tåten efter huvudströmbrytaren på startbatteriet eftersom spänningen minskar där vid laddning kontra förbrukningsbatterier där den istället ökar.
  15. Håller på att dra om elsystemet på segelbåten och hittade en gul kabel skruvad direkt på pluspolen på förbrukarbatterierna. Den drog onekligen 10mA så något gjorde den. Efter några timmars letande och isärskruvande av halva inredningen hittade jag den på D+ på generatorn. Idag sitter ett gammalt stort skiljerelä men skrotar det till förmån för Smartpass och D250SA så frågan är nu, vad ska jag göra med den, 10mA är ju inte mycket men ser hellre att generatorn triggas på annat sätt. Är också lite orolig att D250SA/Smartpass och D+ till plus på förbrukningsbanken kanske inte blir optimalt ur laddningsoptimering. Har svart bälte i googling men det räckte visst inte så hoppas det finns någon expert här.
×
×
  • Skapa nytt...