Hei. Regner med at dette problemet er løst men kjenner det godt fra min tid med AQ140/5.
Min erfaring var at når motoren har vært kjørt og avslått en tid ville bensinen i forgasserene fordampe på grunn av motorvarmen og danne en "lock" med bensingass som medførte startproblemer.
Her gjorde jeg en viktig oppdagelse: Valg av tennplugger utgjorde hele forskjellen.
NGK plugger: Lettstartet på kald motor, av og til umulig å starte på varm motor, veldig effektiv på marsjfart, bedre økonmi.
Stabilere drift ved manøvrering.
BOSCH/Volvo plugger: Kan være litt kranglete på kaldstart men starter ALLTID på varm motor. Dårligere driftsøkonomi, motoren går "råere" - så vidt jeg husker mer vibrasjoner og støy.
Men varmstart var aldri noe problem.
Monterte en elektrisk bensinpumpe for at forgasserene alltid skule være !toppet! opp før start.
Hadde ellers kun startproblem en gang: Hadde montert en ny Biltema tenningskondensator.
Den fungerte dårlig og måtte byttes.