Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

Badpojken

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    73
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

1 Neutral

Om Badpojken

  • Placering
    Löjtnant
  1. Försäkringsbolaget har rätt i sak, ingen tvekan om den saken, men efter att läst artikeln som länkades ovan håller jag med om att försäkringsbolaget kunde gjort undantag och betalat ut ändå, för sin egen (dålig publicitet) såväl som för de efterlevande. Försäkringsbolag gör undantag då och då så det är egentligen inget konstigt.
  2. Till Elins försvar så har hon visst lämnat sitt telefonnummer, men det är i övrigt en riktigt knepig annons I övrigt så ser jag att många knäppa annonser kommer från Marin & Fritid i Laxå. kollade för skojs skull in på Rejta.se och undrar nu hur ett sådant företag kan överleva och ha så stor omsättning ändå. Särskilt i dessa tider.
  3. Badpojken

    Jobb alternativ

    Jag skulle kollat med expertisen som samlats i denna Flashbacktråd: https://www.flashback.org/t632681 Tycka va dman vill om Flashback i övrigt, men det finns mycket kunskap om det du söker i denna Sjöbuse-tråd
  4. Snyggt! Nice att sitta och klämma på innan säsongen startar
  5. Nä, då får man en riktig sjöfartsbok istället
  6. Kanske gör något av en trådkapning nu men... Jag var själv sjukt nära att göra exakt samma byte på mässan. Fortfarande sugen. Bytte du in 640:n? Vad landade kalaset på?
  7. Schysst båt! Vad fick du ge för den? Alltid intressant att veta
  8. Utrycken är inte mina. Gjorde citaitonstecken då utrycken kommer från trådstarten. Själv har jag inga problem med barn så länge de har någon som har ansvar för dem och att de inte låter för mycket
  9. Lite väl optimistiskt att tro att ”snorungar i gummibåt” och ”vattenskoter-marodörer” ska uppfatta det där som något annat än ett (ursäkta uttrycket) jävla tutande bara Besitter de kunskapen om dessa signaler kan man nog anta de även besitter kunskapen i övrigt om hur man beter sig på sjön
  10. Ja, på land kan eu-mopeder och crossmotorcyklar framföras av människor som tar alldeles gör stora risker samt överskattar din egn förmåga. Kör som dårar i parker, på cykelbanor m.m Vattenskoter har i likhet med ovanstående en tendens att locka fel användare. Jetski och vattenskoter lockar inte sällan människor utan intresse för sjölivet och resultatet blir därefter. Framför man sin skoter på samma sätt som man skulle göra med en motorbåt och respekterar fartbegränsningar, väjningsregler m.m så finns inga som helst problem med dessa fartyg.
  11. Ser heller ingen specifik forumdel för vattenskoter/ jetski, men frågan är om det behövs. De räknas ju i lagens mening som vilket motordrivet fartyg som helst så motorbåtsdelen borde funka bra.
  12. Vet inte om det är värt att nämna men när ni ändå snackar DSC, tillstånd, intyg m.m: DSC-funktionen kommer inte gå att aktivera utan tillstånd. Med tillståndet från PTS kommer ett MMSI-nr som ska knappas in i apparaten. Utan det numret funkar inte DSC. Numret innehåller all nödvändig info om båten och vem ägaren är m.m. Efter att numret knappats in är det ”permanent” i radion och måste lämnas in till fackman för att bytas (om den säljs/köps begagnad t.ex). Utan MMSI-numret kan man dock använda radion på traditionellt sätt. Tillståndet från PTS får man oavsett om man har VHF-certifikat eller inte, men utan certifikat får den endast användas till nödanrop.
  13. En VHF som används ombord på fartyg ska vara utrustad med samtliga 55 kanaler enligt ITU:s internationella radioreglemente, appendix 18. VHF på fritidsfartyg får ha kanalerna L1 och L2. I så fall ska båda vara installerade. (Källa: Post- och telestyrelsen)
  14. Något sånt här? http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationellt_beh%C3%B6righetsbrev_f%C3%B6r_f%C3%B6rare_av_fritidsb%C3%A5t
  15. Som sagt bara min personliga åsikt. Jag ser vissa säkerhetsproblem i det hela som det är idag. Inte säkerhetsproblem specifikt för att man är ung, men det saknas framför allt helt kompetenskrav vilket jag tycker är märkligt.
×
×
  • Skapa nytt...