Gå till innehåll
fredag 29 november 2024

pocodinero

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    7
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om pocodinero

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Tack för alla svar, nu har vi iaf lite mer saker att testa, pratade med forsmarin också, dom trodde på ventil i förgasaren eller felinställd tändning. Tycker att felinställd tändning borde visa problem direkt, inte bara efter 40 min? Öser ner regn här nu, men så fort det släpper så blir det ut och fortsätta felsöka, har ni mer tips och ideer på vad vårat problem kan vara så är vi tacksamma! /Simon
  2. Vi fick ifjol borra upp ett hål i tanklocket, blev vakuum där verkade det som. Men iår har vi inte sett några problem, vi har öppnat tanklocket när vi den började gå dålgit (för att dubbelkolla bränslet) och det verkade inte vara någon vakuumbildning eller så där. kan jag kontrollera det på något annat bra sätt? kan detta påverkas av värmen? den går som sagt bra dom första 40 minuterna.
  3. Hej, ja det är en trevlig båt & motor, när den går... vi har testat med nya tändstift, och kollade stiften direkt och dom såg bra ut. Så borde inte vara problemet, vi skall dubbelkolla detta igen.
  4. Hej, jo vi tänkte också det, köpte en ny kondensator från Albin och bytte, men problemet kvarstår.
  5. Tack, ok då ska vi sluta göra detta test. Vi tänkte ockå att det hade men luftblandningen att göra, men vi har kalibrerat och skruvat på munstycket för att försöka få till det då den börjar gå dåligt, men det hjälper inte, sen är det inte konstigt om det börjar jävlas först efter 40 minuter? Om den har mager blandning borde den väl gå dåligt mer eller mindre direkt?
  6. Jo jag har läst om det, men vi kände på förgasaren runt om med handen igår då den dog och gick dåligt, och den känns väldigt sval, kan det ändå vara det som är problemet?
  7. Hejsan. Vi köpte ifjol en träsnipa med en Albin O-21. Den gick helt ok ifjol, var några småfel som vi åtgärdade på motorn (skit i förgasare, brytarspetsar.) När vi sjösatte den iår gick den bra, vi var ute på 2 st 4-5 timmars turer utan problem, sista turen vi var på så började problemen från ingenstans. den började få förgasar puffar och dog direkt den fick motstånd eller behövde jobba. På tomgång går den bra, men så fort växeln skulle i så började den puffa och dog. Vi har nu efter detta läst forum och gjort dom åtgärder vi hittat, vi har: Bytt kondensator Kontrollerat komp (ligger på 5,5 på båda, lite lägre än från början men enligt albin bra på en gammal motor) gjort maxgnisttest rengort förgasare tagit lös toppen, fått ur skit ur kylningen i toppen, rengjort kring topplockspackning m.m. kontrollerat tändstift kollat brytarspetsar Och i dag var vi ut på en tripp. den startar bra efter ett par vev (dock fortfarande några förgasar puffar). den gick felfritt i 40 min. sen började samma problem igen, förgasarpuffar och tendens att dö direkt då vi lägger i växel, eller vrider upp tändningsreglaget. Motorn gick inte varm alls, tempen var väldigt låg. den dog, och ville inte starta, vi kollade då snabbt kompen igen, var på samma, maxgnistan verkade dock sämre än tidigare. vi fick igång den efter att vi stått i ca 40-50 min och vevat många(!) gånger, innan vi åkte ut såg maxgnistan bra ut igen. men den gick inte alls som den ska, kunde gå bra 5 minuter, började sedan hosta och vi fick lägga ur växeln, dra ner gasen. lägga i växel försiktigt igen och puttra vidare. och så höll det på i någon timme till. sen dog den igen och vi gav upp. jag har filmat och lagt upp ett par videoklipp på detta: http://www.youtube.com/watch?v=oWb-lY0nSWw&feature=youtu.be http://www.youtube.com/watch?v=L5Rz2rTVaOQ&feature=youtu.be Vår spontana amatöranalys är att det är något problem med bränslet.. men vad. den går bra kall, sen går den extremt ojämt, bra till och från, hostar till och är helt orkeslös... annars förstår vi att det måste vara något med tändningen, men kondensatorn är bytt, och gnistan såg bra ut, vad annars kan det vara som kan börja fungera så pas mycket sämre efter 30-40 minuter från kall... Om någon har några tips eller haft liknande problem så är vi extremt tacksamma, för snart ger vi upp! /Simon
×
×
  • Skapa nytt...