Båtar är både en fråga om kärlek och pengar.
Text: Lasse Genberg Foto: Arkiv
Linus Liljekvist har jobbat 14 år i branschen och vet hur konventionella, traditionella, konservativa och obenägna till förändring som svenska båtmänniskor är. Lik förbaskat tog han hem en stört omöjlig italienare, byggd för Medelhavet och sol: Baia One 43. Den ställde han ut på Storbåtsmässan 2006. Linus tog beslutet med hjärtat:
- Den var bara så läcker, så snygg och om man tar fram förnuftets glasögon, så praktisk.
Fyra meter och sextio centimeter bred akter vänd mot publikum var det sexigaste en svensk båtmässa upplevt någonsin. Italiensk charm och syndigt överdåd. Storögt tittade båtpubliken på den utsträckta italienskan. Snygg, javisst. Men omöjlig att sälja här hemma. Eller?
- Jag har haft en del kunder på den, men de har inte kommit till skott. Ännu, ska jag säga. Svensken är ovan vid den enorma, helt rena (precis som hos Bertram på sin tid) sittbrunnen som de kan möblera efter eget huvud.
Svensson är van vid äkta teak på durkar och däck istället för Flexiteak, som är billigare, mjukare att gå på, tåligare och framför allt inte kräver att man borrar tusen hål i däck. Har prislappen fem miljoner kronor avskräckt?
- Det har inte varit en prisfråga. Vad gjorde båten förra sommaren? - Jag gjorde några provturer och var ute på stora evenemang för att synas. Och i år?
- I vår blir den såld.
BAIA ONE 43
Längd 13,30 m
Bredd 4,60 m
Vikt 11 ton
Motorer 2 x VP D4-350 hk
Fart 36 knop
Pris 5 000 000 kronor
Kontakt Sea4You, Saltsjöbaden
08 410 10 221
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu