Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Gäst
Gäst

Skor för våta dagar - test 1

Snygga båtskor i all ära, men håller de för vatten?

Pappa har arbetsskjorta, motorsågsbyxor med järntråd i och mobilen i fickan. Skogssjön ligger blank. Inte ens en ilning i asplöven runt sandstranden.

- Och så sätter du dig på kanten. Farsan gör som jag säger och trycker ner sig i kajaken. Han vinglar. Sen paddlar han ut. Och välter efter 15 meter.

- Varför sprang du inte ut och räddade mig! Han är dyngsur, telefonen är förstörd och brallorna kommer säkert att rosta i vinter. Du hade fel pappa. Jag sprang, och ärret under vänster fotsula kan bevisa det.

Båtskor är bra att ha, fattade jag halvvägs ut i sjön, för att sätta fotsulan i en vass träbit och skära upp hela foten är en semestertragedi.

En bra vattensportsko ska tåla vatten, se snygg ut efter att den har torkat och den ska dränera och torka snabbt. Jag använde mina gamla Adidas-sneakers efter jacket i foten, men la dem på hyllan när fötterna blev vita och såg ut som likmaskar efter timmar i fukten.

Istället testade jag fem vattensportskor: två par från Sebago, två par från Helly Hansen och ett par från Timberland.

Timberland Hydroclimb

Hydroclimb är en sportsandal som är strålande om du ska plaska i vattenkanten och bara promenera, men om hösten kommer den att bli väldigt kall och den dränerar dåligt. De flesta andra skorna i testet har dränering i sulan och vid tårna. Här blir du sittande med vatten till du tar av skon. Förvånande är att Hydroclimb är en av testets bästa promenadskor, trots den sladdriga toffelstilen är sulan relativt vridstyv och snörningen ser till att hålla textilöverdelen på rätt plats. Bra också att man kan låsa in snörningen under plösen och att det finns hängare för att du ska kunna torka skon. Greppet är bra, men i sulan kan det sätta sig småsten. Hydroclimb är snygg till jeans om du vill se ut som en klättrare - annars inte.

Andra åsikten

Bra i styrpulpetbåten på sommaren. Men Hydroclimb kommer till sin fulla rätt i strandkanten, så länge utetemperaturen håller sig över tio grader.

Vattentålighet: ?????

Passform: ???

Stil: ??

Grepp: ???

Pris: 699 kronor

Detta är extramaterial som BARA finns på hemsidan.

av Paul Bogatir Foto Mikael Mahlberg

andra åsikten Mikael Mahlberg

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...