Matteo Polli är en ny, ung, italiensk båtdesigner och har ritat Italia 9,98 för bitna, för dem som vill vinna kappseglingar. Vilket han har lyckats med, två år i rad har hans första egna design Italia 9,98 vunnit VM.
Att en ny båt av en ny designer, har nått en sådan framgång, är första gången har på flera år. Och det bådar gott, men är varken tur eller en tillfällighet. Bakom VM - titlarna ligger mycket kunskap och stor erfarenhet av att optimera båtar med hjälp av flödesanalyser, s k CFD analyser.
Inför framtagningen av Italia 9,98 studerade Matteo över 70 modeller av skrovformer, kölar, roder och riggplaceringar. Och kom fram till ett skrov med smal vattenlinje, relativt fylligt förskepp och uppdraget akterparti. Deplacementet blev mellan medel och lätt och segelytan tilltagen utan att bli i överkant.
Konceptet går ut på smal vattenlinje och raka linjer när båten ligger plant och på stabilitet på undanvind. Med ökad krängning blir vattenlinjen bredare och stabiliteten ökar, samtidigt som linjerna förblir symmetriska och balanserade, förklarar Matteo.
Balansen i båten gynnas av att masten står långt akterut, vilket ger större förtriangel och att bommen går nästan till akterspegeln.
ÖNSKVÄRDA EGENSKAPER
I VM 2016 i Köpenhamn vann Italia 9,98 på just de önskade egenskaperna, segern kom efter ett matchrace mot en tokoptimerad 37-fotare, som utmanövrerades i starterna.
Trots att 9,98 är tänkt för kappsegling, tål den att se på, båten är kaxig och snygg på samma gång. Vi gillar de höga friborden, den låga rundade ruffen med smal svart ruta. Och den speciella vinklade övergången mellan däck och skrov, det fylliga förskeppet, det breda uppdragna akterskeppet och det raka språnget, båten känns optimal och hypermdern.
Deplacementet är mellan medel och lätt för god fart kontra mätetalet. Av mätskäl - och prisskäl har båten aluminiummast och är handupplagd. Ändå är vikten inte hög, varvet använder vinylester, PVC, E-glas, riktade fibrer och kolfiberförstärkt kölram.
Finishen är hög och detaljutförandet påkostat med vinklade infällda vantfästen, fällbara knapar, storskot under däck, nersänkt skarndäck, steglös fockskotning.
GÅSHUD AV GÅNGEN
Seglingsegenskaperna ger gåshud, Italia 9,98 ligger ljuvligt, lätt och lydigt på rodret, båten har fin feedback och grepp i vattnet. Det sista följer på att rodret sitter långt in och är nästan lika djupt som kölen.
Kryssfarten i 3-4 m/sek låg på 6,3 – 6,7 knop och slagvinklar under 40 grader, vilket var bättre än VPP och är helbra för en 32-fotare på 3,8 ton.
Stabiliteten är angenäm, båten är inte begynnelsevek och oväntat snäll när vinden ökar. Man behöver inte styra emot i en by, roderbalansen är bra, ingen överstyrning finns. Matteo har med andra ord lyckats väl med balansen och trots att kölfenan är kort och smal ger den långa bulben och det djupa rodret grepp.
Ytterligare en nyhet är att segeltrycket ligger långt bak och storskotaren sitter bakom rorsman.
Inredningen är enkel men fungerar för sportiga. Ståhöjd, pentry, kartbord, överskåp, aktertoalett, stadigt salongsbord och fem skapliga kojer är lyxigt på en VM-vinnare. Sak samma med finishen ut och invändigt, Italia 9,98 har högblank gelcoat, böjlimmade kantlister, högblanka ytor och färgstämda dynor. Denna italienska elegans bidrar till båtens dragningskraft
ALLA RÄTT
Med 9,98 har Italiavarvet gjort allt rätt. Båten är redo för kappsegling från start, har stil i linjerna och är en dröm att segla med rätt respons i rodret. Och med en inredning, som klarar en sportig familj, bryter Matteos design barriärer i prestandaklassen.
Starka sidor
- Rivig respons
- Perfekt balans
- Snygga linjer
- Fullgod komfort
- Lyxig finish
[table]
[/table]
Rekommendera Kommentarer
Det finns inga kommentarer att visa
Skapa ett konto eller logga in för att kommentera
Du måste vara medlem för att kunna kommentera
Skapa ett konto
Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!
Registrera ett nytt kontoLogga in
Medlem på maringuiden.se? Logga in här.
Logga in nu