Gå till innehåll
torsdag 27 februari 2025
Gäst
Gäst

Förstapristagaren av 250 tkr i Sparbankens Idépristävling!

• Golden-Cut båtprojektet utsågs som vinnare i konkurrens med 98 st andra tävlingsbidrag.

Golden-Cut båtprojektet utsågs som vinnare i konkurrens med 98 st andra tävlingsbidrag.

Näringslivsbolaget Västervik Framåt arrangerade tävlingen i samarbete med Tjustbygdens Sparbank, Västervik Invest och Linköpings Universitet. Tävlingen har genomförts i tre steg med start i Januari och prisutdelning i juni. Sparbankstiftelsen Tjustbygden satsade prissumman på totalt 600 000 kronor för att uppmuntra till nya produkt/affärsidéer i regionen. Segraren Richard Granberg med båtprojektet Golden-Cut belönades med 250 000 kronor.
Juryns motivering:
Golden-Cut är en produkt med stark koppling till Västerviks marina profil. Affärsidén är väl utvecklad och idégivaren har en mycket stark drivkraft. En bevisad efterfrågan på marknaden och en gedigen affärsutvecklingskompetens hos idégivaren indikerar mycket stora förutsättningar att Golden-Cut kan nå en stor marknad inom en snar framtid.
Bakgrunden till Golden-Cut är att alla vill ha en träbåt, men ingen vill ha underhållet som följer med.
Den traditionella produktionsmetoden för en träbåt är även mycket tidskrävande vilket resulterar i ett högt slutkundspris för nytillverkade träbåtar. Richard Granbergs nyinnovation löser bägge problemen och möjliggör en modern säkert och bränsleeffektiv miljövänlig träbåt vars underhåll är likställt med en plastbåt.

I samband med att jag renoverade min egen träbåt kom jag i kontakt med en träbåtsbyggare av den gamla skolan. Under våra samtal framkom att den känsligaste och mest underhållskrävande delen på en träbåt är under vattenlinjen. Den självklara lösningen som jag såg var att använda plast där den är bäst, under vattenlinjen och trä över vattenlinjen för att få den rätta båtnjutningen. säger serieentreprenören Richard Granberg
För att säkerställa slutresultatet anlitades ett par av de mest namnkunniga i båtbranschen, retrodesignern Bo Zolland samt den erkände båtkonstruktören Håkan Södergren. Deras engagemang och kompetens säkerställde design och funktion samt även konstruktionen med att kombinera trä och plast.
Utöver plastbotten har Golden-Cut en speciallack på träet vilket gör den underhållsfri och möjliggör flera års garanti. Utöver de praktiska fördelarna med konstruktionen, både vid tillverkning och för slutkonsumenten, var funktionalitet och slutdesign extremt viktig. Mycket energi har lagts på att smälta samman modern teknik med klassisk skandinaviska linjer.

Min egen Storebro Solö ruff var en stor inspirationskälla då den fortfarande känns modern efter 60 år. Men jag ville inte att Golden-Cut skulle bli ännu en dålig kopia utan en egen båt med en egen klassisk själ inspirerad av olika svenska traditionella konstruktörer. För att uppnå det måste man lägga mycket energi på formspråk och detaljer, t.ex. hittade vi pollarna på ett dammigt lager hos vår leverantör, de är i original design från 50/60- talet som vi nu nytillverkar. fortsätter Richard Granberg
Det finns redan stort intresse från potentiella entusiastiska kunder och den första prototypen är under tillverkning i marinstaden Västervik. Alla underleverantörer har lokal anknytning och Golden-Cut blir helsvensk. De första serietillverkade exemplaren beräknas vara leveransklara under 2009.
För ytterligare information kontakta:
Richard Granberg tfn: 0708 - 30 65 50
www.golden-cut.se

Användar Respons

Rekommendera Kommentarer

Det finns inga kommentarer att visa

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...